    From: Jaroslaw Sakowski <j...@p...bojanowo.sdi.tpnet.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: ISP szpiegami
    Date: Thu, 30 May 2002 23:48:39 +0000 (UTC)

    Ryszard Rączkowski <w...@p...pl> writes:

    > No tutak akurat pozwalam się z Tobą nie zgodzić.

    Dlaczego ? Ja rozroznilem sledzenie polaczen od archiwizacji danych.
    Sledzenie polaczen i przylapanie na goracym uczynku to zupelnie co
    innego. Wycioles moje watpliwosci co do podawania danych falszywych
    przez przykladowo administratorow a to przeciez bardzo latwe do
    wykonania w przypadku archiwizacji. Mi nie chodzi o jakies podkladanie
    bomb bo to moze byc faktycznie trudne w mistyfikacji ale
    np. sklonnosci do odwiedzania okreslonych stron WWW, z kim masz
    znajomosci itp. To jest grozne w pewnych sytuacjach i to wcale nie
    ze wzgledu na naruszanie prawodastwa. A co bedzie jak tego typu dane
    wyciekna do obecnych lub przyszlych pracodawcow ?

    > Nie. Zaawansowane szyfrowanie przeszkodzio tyle, że niekiedy nie będzie
    > możliwe natychmiastowe zapoznanie się z treścią przekazu (co na pewno
    > będzie miało nie raz i nie dwa znaczenie), ale wszystko jest kwestią
    > czasu.

    Zaawansowane szyfrowanie zaklada moim zdaniem bardzo duza trudnosc w
    odkodowaniu wg obecnej czy przyszlej wiedzy - sa metody
    kryptograficzne wyjatkowo trudne do zlamania silowego (w wiekszosci
    sensownych to praktycznie niemozliwe bez wzgledu na moc
    obliczeniowa). Mam watpliwosci co do przekazania naszym sluzbom
    odpowiednich metod dekodowania innych niz silowe nawet jezeli one
    istnieja gdzies bardzo dobrze ukryte na swiecie - pewnie ze zwykly pgp
    juz jest bariera nie do pokonania.

    > Chodzi Ci o tysiące maili zawierających wyrazy 'zamach', 'bomba'
    > itp?

    Sprowadzasz sledzenie do jakis najpowazniejszych przestepstw.

    > To mit, na takie wyrazy nie zakłada się 'wizjera'.

    Wizjer to nie wszystko (dane statystyczne, z kim sie laczysz itp).

    > Pod uwagę brane są np maile, gdzie padają nazwy projektów, pewnych
    > miejsc, nazwisk, symboli itp.

    A w jaki sposob chcesz to analizowac praktycznie ? Robie fotografie
    psa (z sama fotografia tez by byly problemy z rozpoznaniem, to wcale
    takie proste nie jest), koduje wiadomosc szyfrem jednorazowym z dobrze
    przypadkowym kluczem (no jedyny problem to zrodlo danych u odbiorcy -
    w przypadku np. kumpli czesto sie spotykajacych to nie klopot
    podrzucic tasmie), sumuje ze zdjeciem, zapisuje w formacie bez
    kompresji stratnej do listu i jak w ogole cos znajdziesz ? No a to
    nawet teretycznie (jak dobre dane przypadkowie) do zlamania nie jest.

    --
    Jarek