  • 11. Data: 2019-12-21 17:39:08
    Temat: Re: Home CosFi
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:qtjh5f$1pd1$1@gioia.aioe.org...
    >W dniu 2019-12-20 o 21:30, J.F. pisze:

    >[...]

    Indywidualne płacą za czynną ale już np. wspólnoty za część wspólną
    np. winda, pompy, oświetlenie płacą też za bierną. A pojemnościową
    liczyli inaczej i drożej niż indukcyjną.
    Teoretycznie mogą wyjść absurdy bo załóżmy, że pojemnościowa z mieszkań
    skompensuje indukcyjną z instalacji. Ale licznik na wspólnej i płacić
    trzeba.
    Odwrotnie: dobra kompensacja windy, pomp itp. - nie zapłacą za bierną
    a mieszkaniówka robi pojemnoścową ale za nią też się nie płaci.

    > I te nowe elektronowe liczniki są tak ynteligentne, że liczą wcześniej
    > zanim użytkownik pomyśli o włączeniu sprzęciora. A skoro możliwości
    > techniczne zliczania mocy biernej się właśnie pojawiają, to wcześniej czy
    > później dystrybutorzy zaczną skubać *indywidualnych* odbiorców.

    > No właśnie, a to już się tak łatwo nie kompensuje. Ale na razie trzeba by
    > wyszukać w/w sprzęty, bo oprócz zasilaczy do PC z PFC chyba nie ma w
    > przeciętnym domu innych sprzętów z wbudowaną kompensacją.

    Pojemnościowa w świecidełkach. Ew. indukcyjna z nie do końca
    skompensowanych silników lodówek i pralek, może innych młynków.
    Sam jestem ciekaw.
    LED-ówki robione na to samo kopyto: kondensator, mostek
    elektrolit i szeregowo ileś diod na 80-160V (w tych co widziałem).
    Do obu kondensatorów równolegle 0,5-1 MOm. Po drodze, najczęsciej
    przed mostkiem rezystor 10-100 Om czasem dławiczek lub bezpiecznik.
    Teraz podobno robią bardziej wyszukane zasilanie zwłaszcza jeżeli
    kosztuje to nie 8 a 78 zł...

    Ze 2 lata temu zmierzyłem. Dlaczego sinus napięcia taki trapezowy
    nie wiem, specyfika obciążenia lub na jakimś UPS-sie firma wisiała.
    https://zapodaj.net/3bcbd94963c5c.png.html
    żarówka 40W, LED 5W, świetlówka energooszczędna 20W, Wszystko z gwintem E27.
    (zgrajcie obrazek, zapodaj chyba przeskalowane wyświetla)

    No i policz tu człowieku cos(fi). Niby jak? Na "środek ciężkości"
    połówki lub jej kwadratu? Harmoniczne chyba łatwiej.
    Nie miałem jakiegoś detektora jasności bo bym go podłaczył na
    3. kanał...

    > Swego czasu zastanawiałem się jakby tu zasilić całe domowe IT z jednego
    > solidnego zasilacza zamiast stada zasilaczy wtyczkowych.

    Rozprowadzisz napięcia stałe, każde o innej wartości?

    Arek

  • 12. Data: 2019-12-21 18:25:32
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-12-21 o 17:39, Arek pisze:

    > Pojemnościowa w świecidełkach. Ew. indukcyjna z nie do końca
    > skompensowanych silników lodówek

    Też tak podejrzewam.

    > Rozprowadzisz napięcia stałe, każde o innej wartości?

    Akurat tu mam +12DC i sprzęt w jednym miejscu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2019-12-23 05:59:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Dec 2019 17:39:08 +0100, Arek napisał(a):

    > Indywidualne płacą za czynną ale już np. wspólnoty za część wspólną
    > np. winda, pompy, oświetlenie płacą też za bierną. A pojemnościową
    > liczyli inaczej i drożej niż indukcyjną.

    No wlasnie - jakos im strasznie przeszkadza ta pojemnosciowa.

    > Teoretycznie mogą wyjść absurdy bo załóżmy, że pojemnościowa z mieszkań
    > skompensuje indukcyjną z instalacji. Ale licznik na wspólnej i płacić
    > trzeba.

    Przeciez to juz dawniej bylo - tak narzekaja na ten cos fi,
    ze powinni ozlocic tych, co maja pobor pojemnosciowy.
    Ale nie - oplata wieksza i w ogole zakaz ...

    > Pojemnościowa w świecidełkach.

    Swiecidelka, ladowarki do telefonow, zasilacze do routerow, tabletow,
    kto wie czy nie telewizory ...

    > LED-ówki robione na to samo kopyto: kondensator, mostek
    > elektrolit i szeregowo ileś diod na 80-160V (w tych co widziałem).

    Sporo LEDowek ma jednak mniej diod.
    I wtedy przetwornice ? Szczegolnie E27, gdzie miejsca duzo.

    Niestety - to sie rzadko psuje, wiec niewiele rozbieralem :-)

    > Ze 2 lata temu zmierzyłem. Dlaczego sinus napięcia taki trapezowy
    > nie wiem, specyfika obciążenia lub na jakimś UPS-sie firma wisiała.

    A moze wlasnie demonstracja do tego pojemnosciowo-szczytowego
    obciazenia.

> [...]
    >
    > No i policz tu człowieku cos(fi). Niby jak? Na "środek ciężkości"
    > połówki lub jej kwadratu? Harmoniczne chyba łatwiej.

    cos fi pierwszej harmonicznej :-)

    > Nie miałem jakiegoś detektora jasności bo bym go podłaczył na
    > 3. kanał...

    Jak sam piszesz - elektrolit jest.

    > Rozprowadzisz napięcia stałe, każde o innej wartości?

    48V, PoE :-)

    J.

  • 14. Data: 2019-12-25 23:46:20
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale ... teraz prawie kazdy sprzet ma przetwornice, a  PFC tylko niektore

    Pomijając wymagania normy, małe sprzęty są zasilane z flybacków, a
    flyback da się zintegrować z PFC w jednym stopniu mocy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2019-12-25 23:49:35
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    PeJot wrote:

    > Swego czasu zastanawiałem się jakby tu zasilić całe domowe IT z jednego
    > solidnego zasilacza zamiast stada zasilaczy wtyczkowych.

    W serwerowniach już to się dzieje, 400VDC:

    https://www.electronicdesign.com/power-management/ar
    ticle/21799201/400v-dc-distribution-in-the-data-cent
    er-gets-real

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2019-12-25 23:51:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/12/2019 05:59, J.F. wrote:
    > 48V, PoE :-)

    A potem biorę do ręki chińską kamerę z PoE i ma napisane 12V max.
    Chińczycy są przezabawni.

    PS. Tak, dostałem spaloną, ktoś podpiął 40 pare V.

  • 17. Data: 2019-12-26 00:11:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Dec 2019 23:46:20 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Pomijając wymagania normy, małe sprzęty są zasilane z flybacków, a
    > flyback da się zintegrować z PFC w jednym stopniu mocy.

    W jakim sensie ?

    Jednym kluczem chyba tego nie zalatwisz, jednym transformatorem tez
    nie ...

    J.

  • 18. Data: 2019-12-26 00:35:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > W jakim sensie ?

    Dosłownym. Poszukaj pod "single stage flyback PFC" albo "isolated PFC",
    znajdziesz mnóstwo materiałów. Np taki:

    https://www.st.com/content/ccc/resource/technical/do
    cument/application_note/61/cb/ba/8c/0f/6d/4c/15/DM00
    071253.pdf/files/DM00071253.pdf/jcr:content/translat
    ions/en.DM00071253.pdf

    > Jednym kluczem chyba tego nie zalatwisz, jednym transformatorem tez
    > nie ...

    Właśnie tak, flyback to przetwornica dwutaktowa, ssanie i wydech można
    kontrolować osobno. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2019-12-26 01:05:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 26 Dec 2019 00:35:46 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    cument/application_note/61/cb/ba/8c/0f/6d/4c/15/DM00
    071253.pdf/files/DM00071253.pdf/jcr:content/translat

    Wyjatkowo niechlujny dokument.

    > Właśnie tak, flyback to przetwornica dwutaktowa, ssanie i wydech można
    > kontrolować osobno. :-)

    Mozna, tylko ze w PFC trzeba przechowac energie w cyklu 100Hz,
    transformatorek z typowego flybacka jest na to sporo za maly ...
    chyba.

    J.

  • 20. Data: 2019-12-26 02:19:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

> [...]
    > Ale ... teraz prawie kazdy sprzet ma przetwornice, a PFC tylko
    > niektore - moze problemem w domach jest juz moc bierna pojemnosciowa ?

    PFC w sprzęcie domowym jest wymagane dla oświetlenia powyżej 25 W oraz
    sprzętu AV i komputerów o mocy powyżej 75 W. W przypadku oświetlenia
    są rozwiązania ułatwiające - da się zrobić flybacka tak, żeby pracował
    na napięciu pulsującym i wprowadzał mało harmonicznych do sieci. W
    efekcie układ pracuje tak, jakby miał PFC.

    --
    Best regards,
    RoMan