    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Home CosFi
    Date: Sat, 21 Dec 2019 17:39:08 +0100

    Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:qtjh5f$1pd1$1@gioia.aioe.org...
    >W dniu 2019-12-20 o 21:30, J.F. pisze:

    >[...]

    Indywidualne płacą za czynną ale już np. wspólnoty za część wspólną
    np. winda, pompy, oświetlenie płacą też za bierną. A pojemnościową
    liczyli inaczej i drożej niż indukcyjną.
    Teoretycznie mogą wyjść absurdy bo załóżmy, że pojemnościowa z mieszkań
    skompensuje indukcyjną z instalacji. Ale licznik na wspólnej i płacić
    trzeba.
    Odwrotnie: dobra kompensacja windy, pomp itp. - nie zapłacą za bierną
    a mieszkaniówka robi pojemnoścową ale za nią też się nie płaci.

    > I te nowe elektronowe liczniki są tak ynteligentne, że liczą wcześniej
    > zanim użytkownik pomyśli o włączeniu sprzęciora. A skoro możliwości
    > techniczne zliczania mocy biernej się właśnie pojawiają, to wcześniej czy
    > później dystrybutorzy zaczną skubać *indywidualnych* odbiorców.

    > No właśnie, a to już się tak łatwo nie kompensuje. Ale na razie trzeba by
    > wyszukać w/w sprzęty, bo oprócz zasilaczy do PC z PFC chyba nie ma w
    > przeciętnym domu innych sprzętów z wbudowaną kompensacją.

    Pojemnościowa w świecidełkach. Ew. indukcyjna z nie do końca
    skompensowanych silników lodówek i pralek, może innych młynków.
    Sam jestem ciekaw.
    LED-ówki robione na to samo kopyto: kondensator, mostek
    elektrolit i szeregowo ileś diod na 80-160V (w tych co widziałem).
    Do obu kondensatorów równolegle 0,5-1 MOm. Po drodze, najczęsciej
    przed mostkiem rezystor 10-100 Om czasem dławiczek lub bezpiecznik.
    Teraz podobno robią bardziej wyszukane zasilanie zwłaszcza jeżeli
    kosztuje to nie 8 a 78 zł...

    Ze 2 lata temu zmierzyłem. Dlaczego sinus napięcia taki trapezowy
    nie wiem, specyfika obciążenia lub na jakimś UPS-sie firma wisiała.
    https://zapodaj.net/3bcbd94963c5c.png.html
    żarówka 40W, LED 5W, świetlówka energooszczędna 20W, Wszystko z gwintem E27.
    (zgrajcie obrazek, zapodaj chyba przeskalowane wyświetla)

    No i policz tu człowieku cos(fi). Niby jak? Na "środek ciężkości"
    połówki lub jej kwadratu? Harmoniczne chyba łatwiej.
    Nie miałem jakiegoś detektora jasności bo bym go podłaczył na
    3. kanał...

    > Swego czasu zastanawiałem się jakby tu zasilić całe domowe IT z jednego
    > solidnego zasilacza zamiast stada zasilaczy wtyczkowych.

    Rozprowadzisz napięcia stałe, każde o innej wartości?

    Arek