eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.pecetHistoria Intel XT 4,77 MhzRe: Historia Intel XT 4,77 Mhz
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!news.internetia.pl!not-for-mail
    From: Michal <u...@i...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Historia Intel XT 4,77 Mhz
    Date: Tue, 15 May 2012 13:30:35 +0200
    Organization: Netia S.A.
    Lines: 67
    Message-ID: <jotesp$5s2$1@mx1.internetia.pl>
    References: <jonljf$q$1@inews.gazeta.pl> <jooj6e$3od$1@inews.gazeta.pl>
    <jooq0s$i5e$1@inews.gazeta.pl> <jootti$74d$1@mx1.internetia.pl>
    <joqv31$a1j$1@mx1.internetia.pl> <jorapk$tgc$1@mx1.internetia.pl>
    <joro58$jnm$1@mx1.internetia.pl> <jorq8r$p4j$1@inews.gazeta.pl>
    <jorrdm$vlv$1@mx1.internetia.pl> <jorugu$7a8$1@inews.gazeta.pl>
    <4fb2070f$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: 77-253-118-211.adsl.inetia.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: mx1.internetia.pl 1337081561 6018 77.253.118.211 (15 May 2012 11:32:41 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 15 May 2012 11:32:41 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <4fb2070f$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
    X-Tech-Contact: u...@i...pl
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.1.16) Gecko/20120511
    Iceape/2.0.11
    X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.pecet:1211651
    [ ukryj nagłówki ]

    m wrote:
    >> W tym czasie (przełom lat 80 i 90 XX wieku) multimedialne możliwości
    >> PeCetów, będących w moim zasięgów to było dno ;-)
    >
    > Z perspektywy młodego (12 lat?) człowieka który "dostał od rodziców"
    > PCta zamiast Atari, to było dno den, "od dna się odbiliśmy i dno się
    > urwało".

    I o to dokładnie mi chodziło porównująć XT do 8bitowców - widzę, że nie
    tylko ja miałem takie odczucia, a już myślałem że ze mną jest coś nie tak ;)

    > W moim mieście (40tys mieszkańców) były 2 osoby które miały PCta, ja
    > byłem trzeci. Atarynkowcy i Comororowcy się swobodnie wymieniali
    > taaaakimi grami (amigi nie miał nikt z moich znajomych), zaś ja miałem z
    > trudem wyżebrane od tych 2 kolegów gry:
    > - bushido
    > - sokoban
    > - pacman
    > - digger
    > - jakiś klon moon patrola,

    Widzę, że repertuar gier na wczesne pecety jest stały - praktycznie
    cała Polska tym się wtedy zabawiała, bo nic innego praktycznie nie było.
    Dune2 w 1992 r. na 12 MHz 80268 to było objawienie - spędziłem przy tym
    ponad rok (oczywiście nie tylko to robiąc na PC) na wszystkie możliwe
    sposoby po 3 razy. A teraz?
    Z sentymentu mam kupione WSZYSTKIE z serii C&C, włacznie z The First
    Decade i podobno nieudanym C&C4. Tyle tylko że w gry się nie gra,
    praktycznie od skończenia studiów. Nowe tytuły zostają w folii albo na
    koncie Steama nawet nie uruchomione.

    > Byłem wprost wściekły na rodzicieli, że kupili mi (tak naprawdę to
    > kupili sobie do pracy :D) takie badziewie :). Ale potem turbo
    > basic=>turbo pascal=>turbo c i doceniłem że można robić coś innego niż gry.

    O to chodzi. Co prawda POKE xxxx,xx na 8bitowcach było tak samo, albo i
    bardziej popularne, ale to na ówczesnych PC-tach z racji ich lichości
    rozrywkowej "dla zabawy" człowiek zajmował się językami programowania,
    architekturą systemu itp. Do tej pory jako podstawowe ksiązki zostały mi
    z tego okresu podręczniki do Pascala, C i Assemblera oraz niezapomniany
    "DOS od środka", "Pod zegarem", monografie o programowaniu sterownika
    graficznego VGA czy SB z Lupusa i Helionu oraz ciekawostka "Jak pisać
    wirusy" będaca wbrew nazwie kopalnią wiedzy o sprzęcie i systemie. O
    wcześniejszych pozycjach P. Bieleckiego czy M., Kleibera nie wspomnę,
    ale one merytorycznie stały tak sobie patrząc z perspektywy czasu. Aż
    sam się sobie dziwię, że chciało mi się ślęczeć ~tydzień nad
    dokumentacją techniczną chipestu by zmodyfikować w assemblerze driver do
    chipsetu SUNTACa dla PC AT by na 1MB mieć na systemie opartym na 80286
    dostępną pamięć UMB, co normalnie zastrzeżone było dla architektury 386.
    Ale działało i 636-638 kb pamięci podstawowej było dostępne dla
    ówczesnych gier. A teraz:
    Taka gierka jak mający lada chwila wyjść Max PAyne 3 do optymalnej
    wydajności ma mieć zalecane wymagania sprzętowe:
    CPU i7 3930k lub od biedy AMD FX 8150
    RAM 16 GB
    HDD 35 GB
    Grafika GTX680 lub HD7970 2-3 GB

    Pewnie przy zredukowaniu ustawień będzie to działać i na słabszym
    sprzęcie, ale znając "talent" do optymalizacji w wykonaniu Rockstara
    (GTAIV to był chyba pierwszy tytuł na PC potrzebujący więcej niż 2
    rdzeniu CPU, a i tak działał średniawo) wszystkiego można się
    spodziewać. Jak zestawi się to z CPU odpowiedzialnym za sterowanie
    programem Apollo ręce opadają...

    --
    /MB

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: