-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!news.internetia.pl!not-for-mail
From: Michal <u...@i...pl>
Newsgroups: pl.comp.pecet
Subject: Re: Historia Intel XT 4,77 Mhz
Date: Tue, 15 May 2012 13:30:35 +0200
Organization: Netia S.A.
Lines: 67
Message-ID: <jotesp$5s2$1@mx1.internetia.pl>
References: <jonljf$q$1@inews.gazeta.pl> <jooj6e$3od$1@inews.gazeta.pl>
<jooq0s$i5e$1@inews.gazeta.pl> <jootti$74d$1@mx1.internetia.pl>
<joqv31$a1j$1@mx1.internetia.pl> <jorapk$tgc$1@mx1.internetia.pl>
<joro58$jnm$1@mx1.internetia.pl> <jorq8r$p4j$1@inews.gazeta.pl>
<jorrdm$vlv$1@mx1.internetia.pl> <jorugu$7a8$1@inews.gazeta.pl>
<4fb2070f$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 77-253-118-211.adsl.inetia.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: mx1.internetia.pl 1337081561 6018 77.253.118.211 (15 May 2012 11:32:41 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 15 May 2012 11:32:41 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <4fb2070f$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
X-Tech-Contact: u...@i...pl
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.1.16) Gecko/20120511
Iceape/2.0.11
X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.pecet:1211651
[ ukryj nagłówki ]m wrote:
>> W tym czasie (przełom lat 80 i 90 XX wieku) multimedialne możliwości
>> PeCetów, będących w moim zasięgów to było dno ;-)
>
> Z perspektywy młodego (12 lat?) człowieka który "dostał od rodziców"
> PCta zamiast Atari, to było dno den, "od dna się odbiliśmy i dno się
> urwało".
I o to dokładnie mi chodziło porównująć XT do 8bitowców - widzę, że nie
tylko ja miałem takie odczucia, a już myślałem że ze mną jest coś nie tak ;)
> W moim mieście (40tys mieszkańców) były 2 osoby które miały PCta, ja
> byłem trzeci. Atarynkowcy i Comororowcy się swobodnie wymieniali
> taaaakimi grami (amigi nie miał nikt z moich znajomych), zaś ja miałem z
> trudem wyżebrane od tych 2 kolegów gry:
> - bushido
> - sokoban
> - pacman
> - digger
> - jakiś klon moon patrola,
Widzę, że repertuar gier na wczesne pecety jest stały - praktycznie
cała Polska tym się wtedy zabawiała, bo nic innego praktycznie nie było.
Dune2 w 1992 r. na 12 MHz 80268 to było objawienie - spędziłem przy tym
ponad rok (oczywiście nie tylko to robiąc na PC) na wszystkie możliwe
sposoby po 3 razy. A teraz?
Z sentymentu mam kupione WSZYSTKIE z serii C&C, włacznie z The First
Decade i podobno nieudanym C&C4. Tyle tylko że w gry się nie gra,
praktycznie od skończenia studiów. Nowe tytuły zostają w folii albo na
koncie Steama nawet nie uruchomione.
> Byłem wprost wściekły na rodzicieli, że kupili mi (tak naprawdę to
> kupili sobie do pracy :D) takie badziewie :). Ale potem turbo
> basic=>turbo pascal=>turbo c i doceniłem że można robić coś innego niż gry.
O to chodzi. Co prawda POKE xxxx,xx na 8bitowcach było tak samo, albo i
bardziej popularne, ale to na ówczesnych PC-tach z racji ich lichości
rozrywkowej "dla zabawy" człowiek zajmował się językami programowania,
architekturą systemu itp. Do tej pory jako podstawowe ksiązki zostały mi
z tego okresu podręczniki do Pascala, C i Assemblera oraz niezapomniany
"DOS od środka", "Pod zegarem", monografie o programowaniu sterownika
graficznego VGA czy SB z Lupusa i Helionu oraz ciekawostka "Jak pisać
wirusy" będaca wbrew nazwie kopalnią wiedzy o sprzęcie i systemie. O
wcześniejszych pozycjach P. Bieleckiego czy M., Kleibera nie wspomnę,
ale one merytorycznie stały tak sobie patrząc z perspektywy czasu. Aż
sam się sobie dziwię, że chciało mi się ślęczeć ~tydzień nad
dokumentacją techniczną chipestu by zmodyfikować w assemblerze driver do
chipsetu SUNTACa dla PC AT by na 1MB mieć na systemie opartym na 80286
dostępną pamięć UMB, co normalnie zastrzeżone było dla architektury 386.
Ale działało i 636-638 kb pamięci podstawowej było dostępne dla
ówczesnych gier. A teraz:
Taka gierka jak mający lada chwila wyjść Max PAyne 3 do optymalnej
wydajności ma mieć zalecane wymagania sprzętowe:
CPU i7 3930k lub od biedy AMD FX 8150
RAM 16 GB
HDD 35 GB
Grafika GTX680 lub HD7970 2-3 GB
Pewnie przy zredukowaniu ustawień będzie to działać i na słabszym
sprzęcie, ale znając "talent" do optymalizacji w wykonaniu Rockstara
(GTAIV to był chyba pierwszy tytuł na PC potrzebujący więcej niż 2
rdzeniu CPU, a i tak działał średniawo) wszystkiego można się
spodziewać. Jak zestawi się to z CPU odpowiedzialnym za sterowanie
programem Apollo ręce opadają...
--
/MB
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- soft dla detekcji stanu DMA (on,czy off)
- jak w chrome (forku chrome) wyznaczyc katalog profilu w dowolnym miejscu?
- Dziwnie padający Seagate
- Kwestia UPSa i elektryki tegoż
- Drukowanie bezprzewodowe - jaki interface ?
- Libre Office Krok Po Kroku - Komentarz
- Dysk startowy z dosem - ktokolwiek widział, ktokolwiek zna?
- Sprzedawanie zaszyfrowanych filmów na płytach Blu-Ray bez kluczy deszyfrujących
- Re: Drugi ekran na Androidzie
- Vmware update
- Access point na zewnątrz
- dodanie karty graf zawiesza komp
- Jak wybrać laptopa?
- Router i USENET
- Cyjanek kontra powietrze w kontekście (; druku pieniędzy... ;)
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-11-09 Warszawa => Sales Executive <=
- 2024-11-09 Wrocław => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-09 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-09 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-10 TVN donosi: Obywatelskie zatrzymanie policjanta (nie na służbie)
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=