  • 1. Data: 2010-11-29 07:03:08
    Temat: Histereza regulatora CO
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Czołem.

    Sąsiad z dołu się był wyprowadził, w związku z czym całe CO u mnie w w
    mieszkaniu ( własny kocioł gazowy + sterownik dobowy ) się totalnie
    rozregulowało. Mam stanowczo za duże rozrzuty temperatur, prawie 3
    stopnie. W pomieszczeniach, które mają 2 ściany na zewnątrz zbyt szybko
    spada temperatura. Kombinuję w kierunku umieszczenia sterownika właśnie
    w tych pomieszczeniach. Pytanie: co daje właściwie histereza ? 0.25
    stopnia ? Obecnie mam ? 0.5 stopnia, czy jej zawężenie przekłada się
    jakoś *realnie* na trwałość kotła, koszt paliwa itd. ? Obecnie mam
    sterownik CO przewodowy, do eksperymentowania mogę ostatecznie ciągnąć
    kabel nawet po ścianie, czy może jednak szarpnąć się na regulator
    bezprzewodowy ? A może jakiś sprytny moduł RF rozwiązał by sprawę tanim
    kosztem ?
    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2010-11-29 08:15:54
    Temat: Re: Histereza regulatora CO
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > stopnia ? Obecnie mam ? 0.5 stopnia, czy jej zawężenie przekłada
    > się jakoś *realnie* na trwałość kotła, koszt paliwa itd. ?

    Teoria mowi ze sa dwie mozliwosci:
    a) przyspiesza sie istotnie cykl praca-wylaczenie, nawet bardzo
    istotnie jesli zacznie lapac zaklocenia, a taki czesty cykl piecu
    nie szkodzi, albo szkodzi - ktoz to moze wiedziec na pewno :-)

    b) bezwladnosc ukladu jest i tak na tyle duza ze to nie ma
    wiekszego wplywu na okres cyklu, co najwyzej zaklocenia bedzie
    lapal.

    Podejrzewam ze u ciebie zajdzie przypadek b)

    > A może jakiś sprytny moduł RF rozwiązał by sprawę tanim kosztem
    > ?

    Moze by i rozwiazal, ale kto to moze wiedziec poki nie rozkreci
    regulatora ? :-)

    A moze wystarczy tylko pomanipulowac zaworami - zakrecic w pokoju z
    czujnikiem, skoro inne wymagaja wiecej grzania.

    J.

  • 3. Data: 2010-11-29 08:38:37
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 08:03, PeJot pisze:
> [...]
    > stopnie. W pomieszczeniach, które mają 2 ściany na zewnątrz zbyt szybko
    > spada temperatura. Kombinuję w kierunku umieszczenia sterownika właśnie

    Dajesz regulator (lub jego czujnik) w tym pomieszczeniu który najmocniej
    się wychładza. Tylko że to będzie powodować przegrzewanie tych które są
    lepiej izolowane. Różnice będą zapewne wzrastać przy obniżaniu
    temperatury na zewnątrz. Dlatego aby tego uniknąc w pomieszczeniach
    najbardziej narażonych na przegrzanie możesz dać zawory termostatyczne.
    Chyba ze pomieszczenia mocno wychładzające się nie są tak istotne (np
    sypialnia) a najważniejsza jest stałość temperatury w pokoju dziennym. W

    Pytanie: co daje właściwie histereza ? 0.25
    > stopnia ? Obecnie mam ? 0.5 stopnia, czy jej zawężenie przekłada się
    > jakoś *realnie* na trwałość kotła, koszt paliwa itd. ?

    Zawężenie może spowodować przy temperaturze progowej serię
    załączeń/wyłączeń spowodowaną zakłóceniami bądź fluktuacjami
    temperatury powietrza (otwarcie drzwi do innego pokoju itp).

    MD

  • 4. Data: 2010-11-29 08:48:21
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2010-11-29 09:15, J.F. pisze:

> [...]
    > jesli zacznie lapac zaklocenia, a taki czesty cykl piecu nie szkodzi,
    > albo szkodzi - ktoz to moze wiedziec na pewno :-)

    No właśnie. Załączony przez sterownik kocioł i tak pracuje swoim trybem,
    palnik działa, albo nie działa - nie ma regulacji mocy. To znaczy jest,
    taka na "pajdę chleba", jak sobie właściciel ustawi maksymalną
    temperaturę na kotle :)

    Koszty paliwa w tym przypadku nie są znaczące, zmiana +10% w skali roku
    to nie tragedia. Bardziej obawiam się o trwałość kotła, chociaż tam
    *chyba* da się wymieniać pojedyncze uszkodzone elementy ( wymienniki,
    pompa ).
    Na pocieszenie: sporo sterowników ma histerezę regulowaną, +/-0.25 jak i
    +/- 0.5 stopnia.

    > b) bezwladnosc ukladu jest i tak na tyle duza ze to nie ma wiekszego
    > wplywu na okres cyklu, co najwyzej zaklocenia bedzie lapal.
    > Podejrzewam ze u ciebie zajdzie przypadek b)

    Jakiego rodzaju zakłócenia ?

    > Moze by i rozwiazal, ale kto to moze wiedziec poki nie rozkreci
    > regulatora ? :-)

    Chodzi mi o to, żeby wykorzystać obecny sterownik dobowy przewodowy (
    stary Euroster ), jako bezprzewodowy. Na wyjściu Eurostera jest zwykły
    zestyk NO. Bezprzewodowy sterownik pozwoliłby mi na nieskrępowane
    eksperymentowanie z jego umiejscowieniem.

    > A moze wystarczy tylko pomanipulowac zaworami - zakrecic w pokoju z
    > czujnikiem, skoro inne wymagaja wiecej grzania.

    Wydaje mi się że możliwości zestrojenia tej instalacji zostały
    wyczerpane. W pokoju gdzie jest Euroster i jego czujnik, grzejnik
    pracuje na minimum swoich możliwości *), a i tak temperatura zbyt szybko
    rośnie, Euroster odcina CO, zanim zagrzeje ono resztę mieszkania. No i
    najważniejsze - w dwóch pokojach temperatura znacznie szybciej spada niż
    w pozostałej części mieszkania. Wszystko było OK do momentu gdy sąsiad z
    dołu mieszkał.

    *) To jest instalacja jednorurowa, grzejniki są szeregowo. Obniżenie
    mocy tylko przez wymianę grzejnika na mniejszy, czyli koszty. Chyba żeby
    całkiem nietypowo próbować przymykać wkładkę zaworową.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2010-11-29 08:57:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Jakiego rodzaju zakłócenia ?

    Dowolne, byleby spowodowaly zmiane odczytu o pol stopnia.
    Napiecie w sieci sie zmieni, komorka zagdacze, sasiad kuchenke
    wlaczy - i w pewnych sytuacjach mozesz miec co chwila wlaczenie i
    wylaczenie pieca. Co prawda w sterowniku mozna by dac usrednianie
    przez minute, czy nawet zwloke kilkuminutowa.

    > *) To jest instalacja jednorurowa, grzejniki są szeregowo.
    > Obniżenie mocy tylko przez wymianę grzejnika na mniejszy, czyli
    > koszty.

    Wow, kto to wymyslil :-)

    > Chyba żeby całkiem nietypowo próbować przymykać wkładkę zaworową.

    Elektronik i nie wie ? Bocznikiem !!!

    Ba - nawet by mozna sprobowac stabilizacje w kazdym pomieszczeniu
    robic przy regulowanym boczniku.

    J.

  • 6. Data: 2010-11-29 09:12:25
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2010-11-29 09:57, J.F. pisze:

    > Wow, kto to wymyslil :-)

    Podobno Rosjanie, w celu minimalizacji kosztów. Sam pomysł nie jest zły,
    tylko nie odporny na błędy projektu.

    > Elektronik i nie wie ?

    Pomiarowiec.

    > Bocznikiem !!!

    Bocznik pod każdym grzejnikiem jest, nazywa się toto bypass i w tym w
    przypadku tego grzejnika pracuje on na zwarciu. Mimo to grzejnik nadal
    za mocny.

    > Ba - nawet by mozna sprobowac stabilizacje w kazdym pomieszczeniu robic
    > przy regulowanym boczniku.

    Stabilizację bypassami robiłem zaraz jak się wprowadziłem. Parę tygodni
    trwa, zanim się da sensownie wyregulować.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2010-11-29 09:25:05
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2010-11-29 09:38, Mario pisze:

    > Dajesz regulator (lub jego czujnik) w tym pomieszczeniu który najmocniej
    > się wychładza.

    Tak chcę zrobić.

> [...]
    > temperatury na zewnątrz. Dlatego aby tego uniknąc w pomieszczeniach
    > najbardziej narażonych na przegrzanie możesz dać zawory termostatyczne.

    I one u mnie trzymają temperaturę tam gdzie jest cieplej.

    > Zawężenie może spowodować przy temperaturze progowej serię
    > załączeń/wyłączeń spowodowaną zakłóceniami bądź fluktuacjami temperatury
    > powietrza (otwarcie drzwi do innego pokoju itp).

    Ćwierć stopnia ? Co najwyżej otwarcie okna.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2010-11-29 09:31:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Podobno Rosjanie, w celu minimalizacji kosztów. Sam pomysł nie jest
    > zły, tylko nie odporny na błędy projektu.

    Zgadza się, lejtnant Jednorurow wynalazł to u Niemca na strychu, jak
    w czterdziestym piątym szedł na Berlin. Widziałem podobną instalację
    w przedwojennym domu w Sudetach.

    > Pomiarowiec.

    > Bocznik pod każdym grzejnikiem jest, nazywa się toto bypass i w tym w
    > przypadku tego grzejnika pracuje on na zwarciu. Mimo to grzejnik nadal
    > za mocny.

    Ale przecież można przytłumić grzejnik i puścić ferszlus bajpasem.

    > Stabilizację bypassami robiłem zaraz jak się wprowadziłem. Parę
    > tygodni trwa, zanim się da sensownie wyregulować.

    No właśnie, prędzej da się to zrobić zaworami przy grzejnikach.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2010-11-29 09:38:47
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    > Ale przecież można przytłumić grzejnik

    Można, wkładką zaworową. Normalnie w instalacjach jednorurowych się tego
    nie używa. Co nie znaczy że nie działa.

    Mimo to sterownik z jego czujnikiem trzeba przenieść do zimniejszych
    pomieszczeń.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2010-11-29 09:52:13
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 10:25, PeJot pisze:

    > Tak chcę zrobić.

    > I one u mnie trzymają temperaturę tam gdzie jest cieplej.

    To do tej pory miałeś w ciepłym pomieszczeniu zawór termostatyczny i
    czujnik regulatora? Nie powinno tak być.

    > Ćwierć stopnia ? Co najwyżej otwarcie okna.

    Albo strumień powietrza z chłodniejszego pokuoju. Rozrzuty masz podobno
    2-3 stopnie. Ja bym dał histerezę 0,5C.

    MD