  • 11. Data: 2010-01-05 00:24:07
    Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 04 Jan 2010 09:11:14 +0100, Rafał wrote:
    >A ja ostatnio słyszałem taki argument że bęben rozgrzewając się zwiększa
    >swoją średnicę, tym samym przy użyciu takiego samego ciśnienia w
    >układzie hamulcowym, sprawność hamulca maleje.
    >W przypadku zaś tarczy, gdy ona się rozgrzewa, zwiększa się jej grubość
    >a tym samym docisk do klocków przy takim samym ciśnieniu w układzie -
    >sprawność wzrasta.

    Cos w tym jest, tylko jeden niuans - skoro cisnienie jest takie same,
    to i sily sa takie same.

    To moze zadzialac na "recznym" - dzwignia zaciagnieta, linki napiete,
    ulamki mm wpywaja na sily mocno.

    J.

  • 12. Data: 2010-01-05 10:45:45
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    J.F. pisze:

> [...]
    > to i sily sa takie same.
    >
    > To moze zadzialac na "recznym" - dzwignia zaciagnieta, linki napiete,

    To że ciśnienie stałe to była moja inwencja, chodzi o to że nie
    zwiększamy siły z jaką hamujemy.
    Rozszerzająca się od ciepła tarcza rozpycha klocki no i siłą rzeczy
    ciśnienie się zwiększy i to właśnie zwiększone ciśnienie powoduje
    "lepsze hamowanie" w bębnach odwrotnie. Natomiast siła przyłożona od
    strony pompy hamulcowej się nie zwiększa.

    Można polemizować czy to zwiększone ciśnienie w układnie nie cofnie
    pompy aby siły działające na obu końcach układu hamulcowego się wyrównały...

  • 13. Data: 2010-01-06 23:32:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 05 Jan 2010 11:45:45 +0100, Rafał wrote:
> [...]
    >
    >Można polemizować czy to zwiększone ciśnienie w układnie nie cofnie
    >pompy aby siły działające na obu końcach układu hamulcowego się wyrównały...

    Dopoki hamujesz noga to tak wlasnie bedzie - wieksza sila spodobuje
    cofniecie tloka i stopy.

    J.

  • 14. Data: 2010-01-08 10:04:45
    Od: "Marek P." <m...@g...pl>

    > W ciężarówkach stosuje się raczej bębny, myślałem że z uwagi na
    > pojemność cieplną.

    Widziałes współczesną ciężarówkę. Bębny są rzdkością. Dą tarcze ale na
    zewnątrz wygląda to jak bęben.

    Marek P.

  • 15. Data: 2010-01-08 10:48:42
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Marek P. pisze:

    > Widziałes współczesną ciężarówkę. Bębny są rzdkością. Dą tarcze ale na
    > zewnątrz wygląda to jak bęben.

    Swego czasu na Discovery pokazywali ciężarówki do wywozu drewna z lasu.
    Tak były bębny chłodzone wodą. Być może tarcze stosuje się w
    ciężarówkach drogowych.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2010-01-11 21:26:28
    Od: "dybon" <d...@c...pl>

    Użytkownik "szadok" <s...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Dnia 29.12.2009 PeJot <P...@o...pl> napisał/a:

    > IMHO bębny są mniej wrażliwe na zabrudzenia i zużycie/zapieczenia dzięki
    > temu. I IMHO tu jest pies pogrzebany.

    Bzdura.
    Właśnie bębny są bardziej podatne na zabrudzenia, zapieczenia. Materiał
    cierny niby gdzie ma się podziać? W tarczowych leci w powietrze.
    Poza tym powierzchnia tarcia jest dużo większa w tarczach niż w bębnach,
    dużo lepiej odprowadzane ciepło i zanieczyszczenia.
    Czyżby konstruktorzy hamulców się mylili?

    dybon

  • 17. Data: 2010-01-13 13:07:31
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 11.01.2010 dybon <d...@c...pl> napisał/a:
> [...]
    > Właśnie bębny są bardziej podatne na zabrudzenia, zapieczenia. Materiał
    > cierny niby gdzie ma się podziać? W tarczowych leci w powietrze.

    Nie tylko materiał cierny jest ważny. Zabrudzenia zewnętrzne też. A pod
    tym względem tarcze i zaciski są mniej odporne.

    > Poza tym powierzchnia tarcia jest dużo większa w tarczach niż w bębnach,
    > dużo lepiej odprowadzane ciepło i zanieczyszczenia.
    > Czyżby konstruktorzy hamulców się mylili?

    Czemu zaraz mają się mylić...
    Nad konstruktorami są księgowi i spece od marketingu...
    Poza tym liczy się też unifikacja produkcji a czasem też... czysty
    przypadek :)

    pzdr, szadok
    --
    'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami'
    śp. babcia