-
Data: 2009-07-18 07:49:50
Temat: Re: Hamowanie- poślizg
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Asek pisze:
> Czy lepiej hamować jest koło i jak najszybciej doprowadzić do jego
> zablokowania (tarcie ślizgowe) czy hamować dużą siłą, ale bez zablokowania
> koła? Chodzi mi tylko o skrócenie drogi, nie rozważam jakiegoś znoszenia,
> utrzymania sterowaności, nie mówimy o ABS itp.
> W niektórych materiałach piszą, że lepiej jest nie doprowadzać do
> zablokowania koła, ale z drugiej strony niby tarcie ślizgowe jest większe
> niż toczne (co by sugerował, że lepiej koło zablokować). Więc jak to jest?
Zablokowanie koła powoduje natychmiastowe przegrzanie opony i wtedy
założenia teoretyczne biorą w łeb. Dochodzi jeszcze czynnik ekonomiczny
- szkoda będzie po każdym hamowaniu kupować nowe opony (a hamując na
zablokowanych kołach z wyższej prędkości można wykończyć komplet opon
jednym takim hamowaniem).
Co do samego tarcia, to wiele zależy od nawierzchni.
Na suchym, przyczepnym asfalcie/betonie lepsza jest przyczepność
dynamiczna (widać jak startują ścigający się na 1/4 mili), tylko oni nie
mają aż takiego problemu przegrzania opony, bo przy ruszaniu koło się
kręci i rozgrzewa równomiernie, a nie miejscowo jak przy hamowaniu na
zablokowanych kołach.
Na mokrym/śliskim lepsza jest przyczepność statyczna i dlatego "gaz do
dechy" przy jeździe po śniegu raczej się nie udaje.
Na szutrach lepiej blokować koła.
Jeżeli chodzi o wskazówki praktyczne, to taka w miarę prosta i dość
skuteczna technika hamowania, to blokowanie kół okresowo przerywane w
celu korygowania kierunku i obrócenia kolami żeby zmieniło się miejsce
styku z nawierzchnią
Hamowanie na granicy poślizgu kół nie jest już takie łatwe.
Łatwe do popełnienia błędy to zbyt powolne naciskanie hamulca i za
szybkie odpuszczanie, czyli generalnie hamowanie zbyt słabe w obawie o
zablokowanie kół. W dodatku układy hamulcowe ustawiane są tak że
przednie koła blokują się znacznie szybciej niż tylne, co może powodować
dodatkowe straty na tylnych kołach.
A jak w samochodzie ma się ABS to żeby najszybciej się zatrzymać trzeba
cisnąć pedał hamulca z całej siły i dzięki temu każdy kto pierwszy raz w
życiu siedzi w samochodzie jest w stanie zatrzymać go z porównywalną
skutecznością co sportowi kierowcy używający wymyślnych technik.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.07.09 08:01 J.F.
- 18.07.09 08:20 Asek
- 18.07.09 08:37 myszek
- 18.07.09 08:53 J.F.
- 18.07.09 09:12 Zygmunt M. Zarzecki
- 18.07.09 11:05 J.F.
- 18.07.09 12:34 Tomasz Pyra
- 19.07.09 21:58 zbigi
- 19.07.09 22:52 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ster w trolejbusie.
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
Najnowsze wątki
- 2025-03-18 Tesla na złom
- 2025-03-18 Ziobrotura 3.0 będzie w prawie przesłuchać "świadka" Tuska bez adwokata w sprawach Sienkiewicza/Bodnara/...?
- 2025-03-18 Produkty ,,Made in Germany" wciąż na topie - art. na www.dw.com
- 2025-03-18 ulaskawienia
- 2025-03-18 Gdynia => Sales Executive / KAM <=
- 2025-03-18 42 MILIARDY ZŁOTYCH ZYSKU W ROK. DLACZEGO BANKI TYLE ZARABIAJĄ W POLSCE?
- 2025-03-17 Nie matura lecz chęć szczera ...
- 2025-03-17 Pendrive zdycha, czy coś jeszcze innego? Problem z plikami.
- 2025-03-17 Odkurzacz Smapp Dynamic - dawny Zelmer
- 2025-03-17 Nagra IV i zewnętrzny pilot
- 2025-03-17 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-03-17 Warszawa => Junior Account Manager <=
- 2025-03-17 Białystok => Gen AI Engineer <=
- 2025-03-17 Białystok => Generative AI Engineer <=
- 2025-03-17 Częstochowa => Backend Developer (Node + Java) <=