eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaHakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędziRe: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.185.131.240.2!
    not-for-mail
    From: titanus <t...@g...kom>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Date: Sun, 24 Dec 2023 21:37:02 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <uma4bk$fhj$1$titanus@news.chmurka.net>
    References: <ucgepp$1b6fh$1@dont-email.me>
    <7...@g...com>
    <ukpphd$ord8$1@dont-email.me>
    <c...@g...com>
    <ukqgic$31qh9$1@news.icm.edu.pl>
    <7xpevz12iibp.1syvkbmecsgnf$.dlg@40tude.net>
    <2...@a...localdomain>
    <uksbi4$a7d2$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <2...@a...localdomain>
    <ul051i$1t69b$3@dont-email.me> <ul08ji$mc7$3$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul1fcl$2601d$1@dont-email.me> <ul1m1o$nqj$1$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul1rat$27lbk$1@dont-email.me> <ul21f0$nqj$2$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul23aq$28sfa$1@dont-email.me> <ul27ik$nqj$4$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul290g$29otc$1@dont-email.me> <ul2rjj$go6$1$titanus@news.chmurka.net>
    <ul4l0a$2ne8r$2@dont-email.me>
    NNTP-Posting-Host: 185.131.240.2
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Sun, 24 Dec 2023 20:29:40 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="titanus";
    posting-host="185.131.240.2"; logging-data="15923";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:M6QULSvmpniyOTib13I/lbNyHRY=
    sha256:GnxnimNCN9h8cjAb/wxRSzBlAjZMrEBKal8hneljkCk=
    sha1:a0tATf+YWRFTdxGScnU+/Pv5ziQ=
    sha256:FDY4dsLbF0jO8NcgL/kosrCUfetOa56eMV6YEcufwqk=
    In-Reply-To: <ul4l0a$2ne8r$2@dont-email.me>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:786542
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 10.12.2023 o 16:20, heby pisze:
    > On 10/12/2023 00:08, titanus wrote:
    >> Heby - kiedy wymienialiśmy opinie n/t budowy systemu sterowania HA,
    >> bardzo jednak upierałeś się na tym, że należy (przynajmniej w tamtym
    >> przypadku) wykorzystać to co zostało już przez kogoś zbudowane,
    >> "przepracowane" - bo poprostu - działa.
    >
    > 1) Hardware sterowanika w pociągu nie jest "przepracowane". Jest
    > niszowe. Przeciętny, brodaty nerd, piszący kod w jądrze Linuxa w życiu
    > go na oczy nie zobaczy. On pisze kod, który będzie pracował na nieznanej
    > architekturze i może nigdy nie zobaczyć buga, który własnie w tej chwili
    > implementuje.
    >
    > 2) Istnieje róznica między miganiem didoami a sterowaniem setką ton.
    >

    hmmm, a może nie do końca ?
    https://drive.google.com/file/d/1-J_Fkjyuc1eNBYxv7JZ
    j6X4oDepuQrZg/view?usp=sharing

    To tylko przykład tego co robi taki sterownicznek. Widziałem również
    program do sterowania i kontroli 100kW turbiny wiatrowej też
    zrealizowany na Logo w wersji 8. Wcale nie był bardziej skomplikowany.

    Widziałem również jak programuje się całą linię paletyzacji na Siemensie
    S7-700. Program miał po kompilacji tylko 4,6 MB - 19 sekcji po średnio
    200-300 kb każda, a w każdej tylko kilkanaście prostych funkcji. W tym
    przypadku urządzeń, czujników i serwonapędów od groma.

    Nie wydaje mi się (choć nie widziałem tego od środka), aby program
    sterujący lokomotywą był jakiś super-duper bardziej wymyślny.

    >> Kiedy argumentowałem, że nie chcę takich rozwiązań ponieważ nie widzę
    >> dla nich zastosowania w moim przypadku kontrowałeś, że chcę "wymyślać
    >> koło na nowo".
    >
    > Jesli robisz domowy projekcik, albo nawet kompercyjny, konsumencki
    > projekcik, typu zabawkowego, nalezy jak najwięcej czerpać z gotowców.
    > Zawieszenie się tabletu dziacku spowoduje tylko płacz i traumę u
    > przedszkolaka, gdy to samo w pociągu może doprowadzić do utraty życia.
    >
    > Przepychanie wszystkich czujników i sterowania przez jeden, deliktny
    > system, jest naiwne. Linux, jako OS, może co najwyżej pełnić rolę
    > nadzorcy nad układami, ale układy powinny być autonomiczne i mieć
    > niezalezną możliwośc sterowania, pomijającą ten ekran (dotykowy?).
    >
    > Podobnie, przepytachnie wszystkch ukłądów przez centralny komputer jest
    > naiwne. Znacznie bardziej neizawodne były by osobne elementy, pracujące
    > autonomiczne i co najwyżej oczujnikowane.
    >

    Linux - w tym przypadku uważam jedynie za platformę komunikacyjną (hub)
    który nie tyle steruje takim pociągiem co interpretuje i przesyła
    komunikaty w róznych kierunkach. Tyle.
    Tu może być i windows, dos, czy macos - co kto lubi.
    Cała reszta i tak jest na różnych systemach i zapewne stąd "potrzeba"
    spięcia tego czymś bardziej uniwersalnym.
    Wystarczy, że np do sterowania przetwornic zastosowano coś od ABB,
    falowniki odpala i kontroluje np LG, kontrolę zespołu prądnic powierzono
    Siemensowi a hamulce i zespół napędowy obsługuje gefanuc i ... weź to
    pospinaj komunikacyjnie...
    Takich podsystemów działających "lokalnie" i niekoniecznie
    kompatybilnych komunikacyjnie w takim składzie/pociągu może być dużo.
    Nowe technologie wcale nie muszą ze sobą "gadać", a jeśli każdy
    producent danego sterownika wymyśli własne protokoły to już się robi
    totalny bigos.

    >> W tym przypadku (chodzi o sterowanie pociągu) argumentujesz w drugą
    >> stronę: dziwisz się, że producent poszedł "na łatwiznę" i zastosował
    >> coś co działa (choć jest wykorzystywane w innym zakresie) i jednak
    >> (jako producent) powinien zrobić coś całkowicie od nowa.
    >
    > To nie branża, gdzie wolno iść na łatwiznę.
    >
    Doprawdy ?

    >> Gdzie w tym przypadku leży różnica pomiędzy szarym człowiekiem z
    >> konkretnymi wymaganiami i "dużym graczem" który jednak idzie na skróty ?
    >
    > Bezpieczeństwo.
    >
    > Aby była 100% jasność: w urządzeniach sterujących, szczególnie typu RT i
    > infrastrukturze krytycznej, nie ma miejsca na rozwiązania szybkie i
    > tanie, a takim jest Linux.
    >
    > Może być tak, że wyświetlacz w pociągu nie jest krytyczny i można używać
    > pociąg bez niego. Wtedy nie ma problemu. Acz zaczyna wtedy pojawiać się
    > pytanie: to po co on tam jest?
    >
    j/w opisałem

    --
    Pozdrawiam - titanus

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: