    From: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Date: Mon, 28 Aug 2023 10:25:52 +0200

    W dniu 27.08.2023 o 23:21, heby pisze:
    > Wychodzi na to że wyrafinowane narzędzia do hackingu, czyli Baofeng za
    > 100zł + smarfon mogą zatrzymać cały kraj, wystaczy "koordynacja" przez
    > Tiktoka.
    >
    > https://www.money.pl/gospodarka/pociagi-stanely-kole
    jny-sabotaz-polska-kolej-jest-bezbronna-693511525027
    3248a.html

    > Dla nieklikających: ktoś hackuje kolej nadajac radiostop, jakoś tak
    > podejrzanie często w ostatnich dniach, wiec pewnie pojawił się jakiś
    > filmik na jednej z platform dla nudzących się.
    >
    > Pomojając poziom żenady tej technologii, czy ktoś obeznany z koleją może
    > mi podpowiedziec, czy poza PL również stosowane są tak wyrafinowane
    > systemy polegajace na gwizdaniu do Baofenga?
    >
    > Pytałem kiedyś kolejarza, z czystej ciekawości, to powiedział, że
    > problem w zasadzie nie istnieje, bo nikt o tym nie wie.

    Wiele już lat temu we Wrocławiu tramwajarze przestawiali zwrotnice
    wajchą wychodząc z tramwaju przed skrzyżowaniem. Postanowiono ułatwić im
    życie stosując "nowoczesną technologię", przestawianie radiem.
    Zastosowano jakiś prymitywny protokół bez kodowania. Efekt: dzieciaki
    przestawiały zwrotnice tramwajów między wagonikami. Nie wiem, jak to
    rozwiązano, przez pewien czas wrócono do wajchy, ale dziś jest już OK.

    Paweł