  • Data: 2012-01-07 18:05:53
    Temat: Re: HTML - funkcjonalność znaczników...
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 07 Jan 2012 14:10:48 -0000, porneL napisał(a):

    > Jest:
    >
    > <ul>
    > <li><p>
    > </ul>
    >
    > Daje 30px margin bottom bez zapadania, 15px z zapadaniem.

    Ok, ale z zapadaniem ten margines gdzieś sobie powędruje i wyświetli się w
    innym miejscu, prawda? Przypomnę kod jaki prezentowałem już:

    <h1>....

    Margines wypłynie nad h1. Więc co wtedy?
    1. musisz dostawiać style blokujące wędrówkę marginesu w górę kodu.
    2. Analizować kod pod tym względem przy najdrobnieszych poprawkach = kupa
    straconego czasu. O tym niżej.

    Wtedy rozwali nam inny fragment strony a tak przynajmniej mam to zjawisko
    lokalnym. Zdarzało mi się luż szukać przyczyny "dziwnego" odstępu mimo iż
    nie było go zdefiniowanego w CSS/HTML. Parę znaczników dalej znalazł się
    winowajca bo akurat redaktor CMS wprowadził <p> do treści. No i godzina z
    dnia pracy uciekła zanim się połapałem w czym rzecz.

    > No to nie dziel obrazka. Przez to tylko spowalniasz jego ładowanie (na
    > łączach szerokopasmowych wręcz podwajasz czas ładowania).

    Owszem, ale nie da się w wielu przypadkach nie dzielić obrazka. To był
    tylko trywialny przykład obrazujący kwestię.
    Mało tego: zdarzało mi się, że trzecia część trego obrazka stanowiła treść
    SWFa. Takie są realia: dostajesz projekt i go robisz. Gdy projekt jest
    portalem - wtedy minimalizujesz transfery. W przeciwnym razie nie ma o co
    kopii kruszyć.

    > Poza tym border-top:1px solid transparent; albo padding-top:1px; +
    > margin-top:-1px usuwa efekt.

    Border transparent da Ci przejrzystą linię więc nie załatwi sprawy. Wiem,
    że dorzucając padding a potem podsuwając marginesem można to "naprawić" ale
    po co się tak szamotać? Im więcej kodu tym mniej czytelny staje się kod i
    tym łatwiej o pomyłki. Zawsze będą jakieś poprawki i na prawdę dużo
    bezpieczniej jest tworzyć tak kod, że jeśli zamierzasz coś zmienić w
    konkretnym miejscu strony to koncentrujesz się tylko nad tym miejscem. W
    collapsing margins muszisz zastanawiać się czy nie przytrafi się gdzieś
    dalej w kodzie jakaś sytuacja, która rozwali resztę strony poprzez
    bąbelkowanie marginesu. Musisz weryfikować czy zostały gdzieś dalej w
    kodzie pułapki utworzone na to. Analizujesz kupę kodu zamiast skupić się na
    jednym fragmencie.