  • 1. Data: 2012-01-16 20:34:41
    Temat: HDMI i aspect ratio
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Mam podłączonego laptopa do monitora (LG M237WDP) przez HDMI. Mam z nim
    taki problem, że za każdym razem jak się go włący, defaultowo ustawia
    się na aspect ratio 16:9 i muszę go ręcznie (w dodatku pilotem który
    zawsze jest poza zasięgiem rąk) przestawiać na 1:1. Trochę upierdliwe.

    Pytanie do grupy - czy standard HDMI w ogóle pozwala na to żeby komputer
    wymuszał na monitorze stosunek rozmiarów? Nie wiem czy mam kopać jak
    zrobić żeby się automatycznie ustawiał, czy też jest to po prostu
    niemożliwe i mam się przyzwyczaić.

    p. m.

  • 2. Data: 2012-01-16 21:34:35
    Temat: Re: HDMI i aspect ratio
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 16.01.2012 21:34, mvoicem pisze:
    > LG M237WDP

    Przecież ten monitor ma format 16x9.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 3. Data: 2012-01-16 21:58:30
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (16.01.2012 22:34), Tom01 wrote:

    > Przecież ten monitor ma format 16x9.

    Ma, i ustawia go co wybudzenie z wygaszacza ekranu.

    A 16:9 powoduje że nie mam dolnego i górnego paska i muszę go przestawić
    na 1:1 żeby mieć cały ekran.

    Ja nie chcę ustawić 16:9 - ja chcę żeby mi się nie ustawiał na 16:9. W
    opcjach monitora nie mogę tego wymusić, może da się to wymusić na drugim
    końcu kabla HDMI?

    p. m.

  • 4. Data: 2012-01-16 22:22:28
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 16.01.2012 22:58, mvoicem pisze:
> [...]
    >
    > Ja nie chcę ustawić 16:9 - ja chcę żeby mi się nie ustawiał na 16:9. W
    > opcjach monitora nie mogę tego wymusić, może da się to wymusić na drugim

    Nie rozumiem. 16x9 to proporcja naturalna czyli 1x1 dla tego monitora.
    Jak niby sterownik ma go ustawiać? Podejrzewam że chodzi raczej o
    rozdzielczość a nie aspekt. Proponuję ustawić rozdzielczość zgodną z
    rozdzielczościa naturalną monitora i będzie ok. Istnieje jeszcze
    możliwość że karta nie oferuje potrzebnej rozdzielczości, wówczas będzie
    fragment ekranu.

  • 5. Data: 2012-01-16 22:35:13
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Mon, 16 Jan 2012 23:22:28 +0100, Tom01 napisał(a):

    > Nie rozumiem. 16x9 to proporcja naturalna czyli 1x1 dla tego monitora.

    To ja się podepnę z ciekawostką.
    Monitor mam 16:10. W momencie jak daję klonowanie ekranu, to rozdziałka
    monitora zmienia się z 1200 na 1080 (zostają mi czarne paski w poziomie) -
    to powiedzmy jest normalne. Natomiast zabawnie robi się na monitorze, bo
    tam obraz się nie mieści - wygląda to tak jakby na monitor wpakować 1080, a
    na tv 1200... zupełnie nie mam pomysłu jak to załatwić, sterowniki
    najnowsze nvidii.

    --
    marcin

  • 6. Data: 2012-01-16 22:42:52
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 16.01.2012 23:35, zly pisze:
> [...]
    > tam obraz się nie mieści - wygląda to tak jakby na monitor wpakować 1080, a
    > na tv 1200... zupełnie nie mam pomysłu jak to załatwić, sterowniki

    Bo klonować można tylko taki sam ekran.

  • 7. Data: 2012-01-16 22:43:16
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (16.01.2012 23:22), Tom01 wrote:

    > Nie rozumiem. 16x9 to proporcja naturalna czyli 1x1 dla tego monitora.
    > Jak niby sterownik ma go ustawiać?

    W menu "obraz" monitora mam do wyboru: "oryginalny" (z efektu wnoszę że
    to jest 16:9), 4:3, 14:9, 16:9, oraz 1:1 pixel.

    Tylko w tym ostatnim trybie obraz z komputera jest wyświetlany w całości.

    Interesuje mnie własnie, czy w/w tryb proporcji ekranu jest ustawialny
    sygnałem hdmi, czy to jest wewnętrzna sprawa monitora i nie da się tym
    sterować z poziomu komputera.

> [...]
    > rozdzielczościa naturalną monitora i będzie ok. Istnieje jeszcze
    > możliwość że karta nie oferuje potrzebnej rozdzielczości, wówczas będzie

    Z rozdzielczością jest wszystko ok. Rozdzielczość naturalna monitora to
    1920x1080 i taką też rozdzielczość daje karta.

    Dodam, że jeżeli puszczam kablem HDMI->DVI (i podłączę do gniazda DVI na
    monitorze), to nie muszę nic kombinować z proporcjami. Ale przez ten
    kabel nie puszczę dźwięku, a zależy mi na tym żeby do laptopa podłączać
    jednym kablem video i audio, więc zostaję przy hdmi<->hdmi i
    przełaczaniem aspektu co chwilę.

    (a może zna ktoś kabel hdmi->dvi+audio?)

    p. m.

  • 8. Data: 2012-01-16 23:04:31
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Mon, 16 Jan 2012 23:42:52 +0100, Tom01 napisał(a):

    > Bo klonować można tylko taki sam ekran.

    No ok, ale czemu jeden się zmniejsza, a drugi się powiększa?
    --
    marcin

  • 9. Data: 2012-01-17 07:52:19
    Od: boxfish <c...@g...pl>

    W dniu 2012-01-16 22:58, mvoicem pisze:

> [...]
    >
    > Ja nie chcę ustawić 16:9 - ja chcę żeby mi się nie ustawiał na 16:9. W
    > opcjach monitora nie mogę tego wymusić, może da się to wymusić na drugim

    No to ustaw w lapku odpowiednią rozdzielczość, w czym problem ?

  • 10. Data: 2012-01-17 08:40:05
    Od: omega_fan <o...@n...com>

    On 01/16/2012 09:34 PM, mvoicem wrote:
> [...]
    > wymuszał na monitorze stosunek rozmiarów? Nie wiem czy mam kopać jak
    > zrobić żeby się automatycznie ustawiał, czy też jest to po prostu

    Nie ma czegoś takiego.
    Po HDMI wychodzi sygnał w określonym trybie (rozdzielczości) i tyle.

    Telewizor czy monitor może go skalować albo nie.
    To jest kwestia danego modelu.
    Na przykład mój Samsung pamięta ustawienia skalowania dla danego wejścia
    HDMI i mogę sobie ustawić 1:1 piksel i zostanie to zapamiętane.