  • 11. Data: 2011-01-16 23:30:15
    Temat: Re: Gronkowiec :(
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-16 23:40, dominik pisze:

    > To zależy od producent, taki canon np. ma trójczęściowy filtr i tylko
    > ostatnia jest naklejona na matrycę. U poszczególnych producentów może być
    > różnie.

    Może i tak jest, ale to dla mnie dziwna polityka - mnożenie ilości
    płytek szklanych zwiększa niepotrzebnie koszty produkcji.

    > Wcale nie musi, przed matrycą niekoniecznie to jedno szkiełko. A że to
    > mogą być oddzielne elementy to masz np. w sony 717 gdzie jednym
    > przełącznikiem zdejmowany jest filtr do zdjęć w IR. W linku poniżej dałem
    > Ci przykład kilkuczęściowego filtra sprzed matrycy.

    OK, jeśli ma być zdejmowany, to musi być oddzielną płytką. Ale to była
    chyba dość unikalna konstrukcja a nie standardowe rozwiązanie.

    > To jest filtr wyciągnięty z jakiegoś z kompaktów. Pokazuje to tylko tyle,
    > że przed matrycą mogą i najczęściej są różne szkiełka, a nie jedno
    > wszystko-robiące. Co więcej nikon odżegnje się od sony, że matryca ich,
    > ale oni robią już całą resztę. Pentaks ma za sobą największego producenta
    > szkła, to czemu nie mieliby wkładać swoje drobiazgi?

    Między 'mogą' a 'najczęściej są' jest całkiem spora różnica. A jak juz
    pisałem - mnożenie ilości szkiełek komplikuje produkcję i podnosi koszty.

    >[...]
    >
    > Tao akurat mocno zagrzebana część i wymaga sporej precyzji, a potem
    > testów. Chyba jednak wiele łatwiej to zwrócić do fabryki i tam pozmieniać.
    > Zauważ, że przy takich masowych operacjach zawsze robi to jeden centralny
    > serwis. Np. wszelkie błędy migawek minolt naprawiano w Bremen. Tak samo
    > tylko w tym serwisie robili upgrade D9. Tak jest łatwiej i taniej.
    > [...]

    Dokładnie. Ale - po wymianie lepiej jest odesłać klientowi ten sam
    aparat z wymienioną matrycą a nie nowy aparat. Bo przecież z tymi
    zwróconymi aparatami coś by zrobić trzeba - sprzedać jako nowe nie
    można, bo jednak były używane, a zutylizować szkoda. Można oczywiscie
    próbować spzredawać taniej jako 'refurbished' ale to z kolei konkurencja
    dla aparatów prosto z linii produkcyjnej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 12. Data: 2011-01-17 00:57:19
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-01-17 00:30, Marek Wyszomirski wrote:
    > Może i tak jest, ale to dla mnie dziwna polityka - mnożenie ilości płytek
    > szklanych zwiększa niepotrzebnie koszty produkcji.

    A zrobienie tego w jednym kawałku zmusza do ewentualnej wymiany matrycy z
    korzeniami. Czy nie sądzisz, że uszkodzenia/zabrudzenia przedniej części
    matrycy są na tyle często, że chociażby w celach serwisowych lepiej to
    oddzielić?
    A konstrukcja u canona ma jakieś specjalne funkcje i w materiałach
    marketingowych nawet pokazują to.

    > OK, jeśli ma być zdejmowany, to musi być oddzielną płytką. Ale to była
    > chyba dość unikalna konstrukcja a nie standardowe rozwiązanie.

    Zgadza się. Chodziło jednak o to, że wcale nie są to rzadkie przypadki, że
    sam filtr IR da się oddzielić. Liczba modujących aparaty do IR jest
    całkiem wielka. Na forum pentaksa co najmniej kilka osób się tym chwali.
    Matrycy do krzemu nikt nie wydłubał, bo i najpewniej by ją uszkodził.

    > Między 'mogą' a 'najczęściej są' jest całkiem spora różnica. A jak juz
    > pisałem - mnożenie ilości szkiełek komplikuje produkcję i podnosi koszty.

    To zależy, jak cena tego elementu dla producenta szkła jakim jest hoya,
    stojąca za pentaksem jest niższa, a jakość większa, to czemu mają kupować
    to w jednym kawałku od sony? Nie wszystkiego można i jest sens na siłę
    pakować w jeden element. Tutaj tak jak podałem chociażby ze względu na
    serwis.

> [...]
    > taniej jako 'refurbished' ale to z kolei konkurencja dla aparatów prosto z

    Na razie sprawa jest świeża i jak pisał ktoś na forum ludzie z polskiego
    oddziału pentaksa odesłali całą partię nowych aparatów, która miała tę
    wadę. Jeszcze tak wiele osób może nie kupiło i może nie wszyscy jakoś
    ogromnie je zużyli, więc tak źle nie będzie. Oczywiście lepiej by było
    gdyby problem był co najwyżej w sofcie i dało się go załatać firmware, ale
    nic na to nie wskazuje, więc póki co wymieniają, bo nie chcą wiernym
    klientom kazać czekać na przesyłki przez pół świata.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 13. Data: 2011-01-17 03:12:51
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-01-16 19:34, Krasnal wrote:
    > No niestety, kontrola jakości dała ciała. Ale poza tą wadą body jednak
    > zbiera dobre opinie. Na dpreview wyszło im w testach, że to najlepsze body
    > z matrycą APS-C. I jakoś albo nie widzieli plam albo nie było. Ogólnie
    > często są to malutkie kropki widoczne przy przysłonach w okolicach 22.
    > Wiadomo, że nie ma ich co bronić, wada jest i tyle. Najgorsze jest to, że
    > ja planuję niedługo kupić K-5 i aż mnie ciarki przechodzą na myśl o
    > gronkowcu, reklamacjach itp :).

    Chwilkę poczekasz i problem się wyjaśni, na kogoś się zwali winę i aparat
    będzie bez tego artefaktu. Ten szalejący AF pewnie też poprawią jeśli to
    tylko zależy od temperatury światła.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 14. Data: 2011-01-17 19:44:07
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-17 01:57, dominik pisze:

> [...]
    > korzeniami. Czy nie sądzisz, że uszkodzenia/zabrudzenia przedniej części
    > matrycy są na tyle często, że chociażby w celach serwisowych lepiej to

    I spodziewam się, że jest to oddzielone - matryca jako jeden element i
    płytka filtra (AA/IR/pokrycie antykurzowe)jako drugi. Czy przychodzi to
    razem jako jeden zespół od producenta matryc, czy też jest skałdane u
    producenta aparatu - nie wiem.

> [...]
    > całkiem wielka. Na forum pentaksa co najmniej kilka osób się tym chwali.
    > Matrycy do krzemu nikt nie wydłubał, bo i najpewniej by ją uszkodził.

    Nie wiem, nie sprawdzałem na czym to dostosowanie do IR polega. Na pewno
    trzeba usunąć filtr IR, jeśli byłby on zblokowany z filtrem AA to
    konieczne by było usunięcie obu filtrów. Być może tak właśnie jest i w
    takim przerobionym aparacie trzeba sobie radzić z artefaktami
    wynikającymi z aliasingu w jakiś inny sposób. A może zastępuje się
    usuwany filtr IR jakaś inną płytką? Nie interesowałem się tym i prawdę
    powiedziawszy szkoda mi czasu na buszowanie po sieci celem sprawdzenia
    jak to się robi.

> [...]
    > to w jednym kawałku od sony? Nie wszystkiego można i jest sens na siłę
    > pakować w jeden element. Tutaj tak jak podałem chociażby ze względu na

    Ale nigdzie nie twierdzę, ze tego sami nie robią - po prostu nie wiem.
    Wiem natomiast, ze zazwyczaj taniej jest zrobić jedna płytkę z
    naniesionymi kilkoma warstwami niż kilka oddzielnych płytek. To nie
    tylko koszt samych płytek, ale również logistyki - taniej jest
    dostarczyć na linię produkcyjną i zamontować jeden element niż kilka
    kolejnych.

> [...]
    > wadę. Jeszcze tak wiele osób może nie kupiło i może nie wszyscy jakoś
    > ogromnie je zużyli, więc tak źle nie będzie.

    Ale jednak używali - więc sprzedać tych zwróconych aparatów jako nowe
    nie można.

> [...]
    > nic na to nie wskazuje, więc póki co wymieniają, bo nie chcą wiernym
    > klientom kazać czekać na przesyłki przez pół świata.

    Na załatwienie software'owe raczej nie ma szans - nie ten typ problemu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 15. Data: 2011-01-18 00:13:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Jan 2011, Marek Wyszomirski wrote:

> [...]
    > by było usunięcie obu filtrów. Być może tak właśnie jest i w takim
    > przerobionym aparacie trzeba sobie radzić z artefaktami wynikającymi

    Używając kita na przykład :P

    > A może zastępuje się usuwany filtr IR jakaś
    > inną płytką?

    Tak, zastępuje się - nie mam linka pod ręką, ale właśnie tak się robi.
    Wcale nie z powodu AA :D, ale aby nie wprowadzić zaburzeń do toru
    optycznego. Obiektywy są policzone dla przebiegu światła *razem*
    z płytką, przy szerokim kącie usunięcie spowalniacza światła ;)
    może pogarszać ostrość.

> [...]
    > płytek, ale również logistyki - taniej jest dostarczyć na linię produkcyjną i
    > zamontować jeden element niż kilka kolejnych.

    Tym razem ja gdybam: być może powodem jest grubość.
    O ile filtr podczerwony prościej zrobić z "konkretnej" grubości
    szkła, i tu zcienianie jest niewskazane (tolerancja!), to odsuwanie
    filtrów AA i koloru może być mocno niewskazane: AA ma *trochę*
    rozmyć obraz, o "znaczący kawałek piksela", zaś kolor najlepiej
    jakby wręcz dokładnie pokrywał piksel.
    Biorąc pod uwagę kąty padania światła z jasnego obiektywu, to
    nie mogą być "widoczne" grubości.
    Przy ćwierćmilimetrowej płytce filtra podczerwieni jest problem:
    trzeba by AA i "kolor" montować tak, żeby stykał się z matrycą
    (niejako "pod spodem" podczerwonego).
    Tak zupelnie bezpodstawnie domniemuję, że lepiej jakby stykało
    się zupełnie gładkie podłoże :D

    > Ale jednak używali - więc sprzedać tych zwróconych aparatów
    > jako nowe nie można.

    To jest standardowy flejm na .prawo i .samochody
    Może objaśnię na przykładzie odpowiedzi na pytanie: "czy można
    na rondzie skręcać w lewo?"
    Odpowiedź ma taką postać:

    http://www.youtube.com/watch?v=QhCN2m9Bzq4

    (a następną "akcję" na kolejnym - już "zwykłym" - skrzyżowaniu też
    rekomenduję do obejrzenia :D)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2011-02-05 11:04:09
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Sun, 16 Jan 2011 19:46:11 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Ja też się przymierzałem i teraz się cieszę, że zdecydowałem się
    > (jeszcze przed ujawnieniem się problemu gronkowca) na poczekanie do

    No i tak jak przeczuwałem, miałem "gronkowca" i to w samym centrum kadru.
    Dziwne, bo sklep mnie zapewniał przez mail i telefon, że u nich problem już
    nie występuje, że niby pracownik sprawdził wszystkie K-5 i te z wadą
    wymienili. Nie bawię się w serwisowanie, odesłałem w ramach zwrotu towaru w
    ciągu 10 dni, niech oni się martwią ;).

    --
    Krasnal...

  • 17. Data: 2011-02-05 14:27:41
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-02-05 12:04, Krasnal pisze:

> [...]
    > nie występuje, że niby pracownik sprawdził wszystkie K-5 i te z wadą
    > wymienili. Nie bawię się w serwisowanie, odesłałem w ramach zwrotu towaru w

    A gdzie kupowałeś? Warto wiedzieć zapewnienia których sklepów w kwestii
    sprawdzania sprzętu trzeba traktować z nieufnością.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2011-02-05 23:43:25
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Sat, 05 Feb 2011 15:27:41 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > A gdzie kupowałeś? Warto wiedzieć zapewnienia których sklepów w kwestii
    > sprawdzania sprzętu trzeba traktować z nieufnością.

    Napiszę jak mi zwrócą kasę. Znany sklep na "f"... ;)

    --
    Krasnal...

  • 19. Data: 2011-02-06 14:50:23
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "Krasnal" napisał w wiadomości grup
    net...

> [...]

    > sprawdzania sprzętu trzeba traktować z nieufnością.

    Napiszę jak mi zwrócą kasę. Znany sklep na "f"... ;)

    To napisz na priv, bo chcę kupić w sklepie na f..

    JD

  • 20. Data: 2011-03-07 13:37:30
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Sun, 6 Feb 2011 00:43:25 +0100, Krasnal napisał(a):

    > Napiszę jak mi zwrócą kasę. Znany sklep na "f"... ;)

    Fotozakupy. Dopiero dziś mi oddali kasę, bo miesiącu od odesłania aparatu.

    --
    Krasnal...