  • 41. Data: 2019-02-19 18:29:57
    Temat: Re: Globalne ocieplenie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mateusz,

    Tuesday, February 19, 2019, 3:31:12 PM, you wrote:

    > Czy to już podchodzi pod mowę nienawiści? Trza by krów zapytać.
    > Jeszcze 30 lat temu oranżadę kupowałem w szklanej butelce z kaucją. Było
    > to z pewnością znacząco bardziej ekologiczne od plastiku, a nawet od
    > recyklingu.

    Myłeś kiedyś przemysłowo te butelki? Bo ja, jako bardzo młody
    człowiek, miałem okazję pracować w rozlewni piwa i wytwórni oranżady.
    I - uwierz mi - nie chcesz wracać do szkła.

    Butelki PET są bardzo pożądanym surowcem wtórnym. Nawet w Polsce.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 42. Data: 2019-02-19 18:30:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello WS,

    Tuesday, February 19, 2019, 3:42:00 PM, you wrote:

    > to sciema...
    > http://naukaoklimacie.pl/fakty-i-mity/mit-krowy-emit
    uja-wiecej-gazow-cieplarnianych-niz-transport-117

    Żadna ściema. Metan ma znacznie większy wpływ na efekt cieplarniany.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 43. Data: 2019-02-19 18:33:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello WS,

    > to sciema...
    > http://naukaoklimacie.pl/fakty-i-mity/mit-krowy-emit
    uja-wiecej-gazow-cieplarnianych-niz-transport-117

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Gaz_cieplarniany#Wk%C5
    %82ad_poszczeg%C3%B3lnych_gaz%C3%B3w_w_efekt_cieplar
    niany_na_Ziemi

    Pomimo ponad 200-krotnie mniejszego stężenia w atmosferze udział w
    efekcie cieplarnianym jest tego samego rzędu co CO2

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 44. Data: 2019-02-19 18:35:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello WS,

    Tuesday, February 19, 2019, 6:19:35 PM, you wrote:

    uja-wiecej-gazow-cieplarnianych-niz-transport-117
    > patrzac calosciowo, kilka linijek dalej:
    > "W rzeczywistości więc same ,,krowie bąki" to jedynie kilka procent
    > naszych emisji gazów cieplarnianych i ok. 1/4 emisji związanych z hodowlą."

    Ale te kilka procent ma piorunujący efekt!

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 45. Data: 2019-02-19 18:37:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 19 Feb 2019 18:29:57 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Butelki PET są bardzo pożądanym surowcem wtórnym. Nawet w Polsce.

    Ale z butelki PET nie zrobisz butelki PET przy mniejszym zużyciu energii
    niż jak dla szkła. A co szklanego nie daje się umyć, przetapiamy i po
    problemie. PET niestety jest raczej jednorazowy a ile można w końcu
    robić zderzaków do auta? :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 46. Data: 2019-02-19 18:38:32
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 19 Feb 2019 18:29:57 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Myłeś kiedyś przemysłowo te butelki? Bo ja, jako bardzo młody człowiek,
    > miałem okazję pracować w rozlewni piwa i wytwórni oranżady.

    Oranżada do woli. Szczęściarz!

    > I - uwierz mi - nie chcesz wracać do szkła.

    Ale chodzi o ten kwas co go nim myli butelki? Jakoś na początku lat '90
    głośno było o mężczyźnie co otworzył butelkę piwa i łyknął - a tam kwas.
    Jakoś mi to utkwiło w pamięci.

    Czy może warunki higieniczne były nijakie?

    Mateusz

  • 47. Data: 2019-02-19 19:22:04
    Od: "T." <k...@i...pl>

> [...]
    >
    > Jeszcze 30 lat temu oranżadę kupowałem w szklanej butelce z kaucją. Było
    > to z pewnością znacząco bardziej ekologiczne od plastiku, a nawet od

    Nie masz racji.
    Generalnie cała wytwórczość polega na zużywaniu energii. Wszystkie
    surowce po prostu są - głównie w ziemi. Problemem jest ich wydobycie, co
    wymaga energii. Piasek na szkło jest "za darmo", ale trzeba z tego
    piasku wytworzyć butelki - a to już jest energia. Ta energia jest
    potrzebna do odkupienia butelek, ich magazynowania, transportu a potem
    mycia - to jest o wiele droższe (czytaj - zużywające więcej energii) niż
    wyprodukowanie nowej z piasku, który leży obok huty szkła. Ropę
    transportuje się rurociągami, więc koszt energetyczny takiego transportu
    jest znikomy, produkcja plastiku też jest tania (zużywa mało energii). A
    p[otem rozkłada się ok. 80 lat (to bzdura, że się nie rozkłada).
    Widziałeś kiedyś 100-letnią butelkę plastikową? A szkło mające 3 tys.
    lat można w niejednym muzeum zobaczyć ;-)
    Więc co się szybciej rozkłada?
    A tak poważnie - w sumie tworzywa sztuczne wynaleziono w czasie wojny i
    tuż po. Nylon, tekstolit - też bazują na ropie. Sądzę, że śladu po nich
    w ziemi niem będzie... Swoją drogą ciekawe byłoby rozkopanie jakiegoś
    wysypiska z tamtych lat i obejrzenie, co się działo.
    T.

  • 48. Data: 2019-02-19 19:26:36
    Od: "T." <k...@i...pl>

> [...]
    >
    > Pomimo ponad 200-krotnie mniejszego stężenia w atmosferze udział w
    > efekcie cieplarnianym jest tego samego rzędu co CO2

    Bo kretyńskie są metody walki z tym ociepleniem - metan przelicza się na
    Co2 i walczy się z emisją CO2 :-) Ale walka z metanem byłaby zabójcza
    dla ekologów, bo się nagle okaże, że ani samochody ani ludzie w żaden
    sposób (poza pierdami) nie produkują metanu uwalnianego do atmosfery.
    T.

  • 49. Data: 2019-02-19 19:40:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Mateusz,
> [...]

    >człowiek, miałem okazję pracować w rozlewni piwa i wytwórni oranżady.
    >I - uwierz mi - nie chcesz wracać do szkła.

    A moze jednak przemyslowa myjnia lepiej sobie poradzi ?

    Tylko czy porzadne mycie nie bedzie zuzywalo wiecej energii niz
    prudukcja butelki PET :-)

    >Butelki PET są bardzo pożądanym surowcem wtórnym. Nawet w Polsce.

    I co z tego robia ?
    Mowilo sie o tkaninach typu polar, ale ilez tego mozna kupowac :-)

    No chyba ze ... cementownia wezmie kazda ilosc, bo to dobre paliwo.

    I w ten sposob mamy modelowy recykling - z ropy naftowej robimy PET, a
    po z/uzyciu - stary PET ogrzewa w piecu :-)

    J.

  • 50. Data: 2019-02-19 20:05:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 19 Feb 2019 19:26:36 +0100, T. napisał(a):

    > Ale walka z metanem byłaby zabójcza
    > dla ekologów,

    Ty naprawdę sądzisz że ekolodzy to Tajny Klon Wiekiej Loży Masońskiej
    który spiskuje przeciw ludzkości? Niemożliwe, nikt nie jest aż tak
    głupi... Zatem musisz być po prostu trolem który czerpie przyjemność z
    wygłaszania kretyńskich sądów. Na co zresztą wskazuje twoja
    jednoliterowa ksywka :)
    --
    Jacek
    I hate haters.