  • 21. Data: 2015-03-09 14:33:19
    Temat: Re: Generator
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 9 marca 2015 14:25:44 UTC+1 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

    > Reaktancja nie występuje dla prądu i napięcia stałego, u diabła!

    A jak napięcie jest w formie "garbików" jak przy wyjściu z sześciopulsowego
    mostka tyrystorowego? Jest tam jakieś wahanie napięcia, są zmiany
    prądu, więc reaktancja jakaś tam może być. Czy nie?
    Pytam serio, bo może głupi jestem :>

    > Może występować całkiem inne zjawisko - wzajemnego wzbudzania - czyli
    > wzbudzania napięcia stałego w uzwojeniu wzbudzenia w wyniku
    > synchronicznej pracy prądnicy. Ale to nie ma nic wspólnego z
    > reaktancją.

    Reaktancja wzajemna, nawet jest coś takiego, coś mi się kołacze
    po czaszce.

    L.

  • 22. Data: 2015-03-09 14:38:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Lisciasty,

    Monday, March 9, 2015, 2:33:19 PM, you wrote:

> [...]
    > mostka tyrystorowego? Jest tam jakieś wahanie napięcia, są zmiany
    > prądu, więc reaktancja jakaś tam może być. Czy nie?

    Ja tego nie napisałem...

    > Reaktancja wzajemna, nawet jest coś takiego, coś mi się kołacze
    > po czaszce.

    To nie to. Indukcyjność wzajemna. Nie występuje w obwodach DC.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2015-03-09 14:40:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,

    >To, że zasilacz ma 533V a prąd uzwojenia wzbudzenia wynosi 2.8kA
    >wcale
    >nie oznacza, że uzwojenie wzbudzenia jest grzałką o mocy 1.5MW -
    >prawdopodobnie, podobnie jak w alternatorach, napięcie na uzwojenie
    >nie jest podawane w sposób ciągły i w rzeczywistości mamy zwartą
    >przetwornicę step-down.

    Nie uwazasz, ze to lekka przesada - potrzeba moze 5V, a oni daja 500 ?

    Na razie dostrzegam trzy mozliwe wytlumaczenia
    a) aby uniknac wplywu napiec indukowanych w wirniku zrobili zrodlo
    pradowe na tych 500V i malym rezystorze
    ... a moze i bez rezystora ? tyrystorami reguluja prad, a 500V
    jest im potrzebne aby pokonac napiecie indukowane ?

    b) indukcyjnosc tego jest tak duza, ze wysokie napiecie potrzebne do
    szybkiej regulacji, bo inaczej by sie minutami zalaczalo

    c) szczotki maja po 0.1 ohm ... ale po 700kW w szczotkach to chyba
    przesada ?

    J.

  • 24. Data: 2015-03-09 14:53:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Mandziejewicz napisał:

> [...]
    >mostka tyrystorowego? Jest tam jakieś wahanie napięcia, są zmiany
    >prądu, więc reaktancja jakaś tam może być. Czy nie?

    To wtedy jest istotna, tym niemniej dla srednich wartosci DC znow
    znika.
    Czyli po dluzszym czasie prad sie usredni to tego wyznaczonego
    rezystancja ... chyba ze impulsy na tyle krotkie, ze w miedzyczasie
    prad spadnie do zera.
    A nam zalezy raczej na naprawde stalym pradzie, bez pulsacji
    generujacych harmoniczne na wyjsciu.

    J.

  • 25. Data: 2015-03-09 15:03:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 9 marca 2015 14:38:24 UTC+1 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

    > To nie to. Indukcyjność wzajemna. Nie występuje w obwodach DC.

    Ale tu mamy obwód DC (wirnik) i AC (stojan)...

    L.

  • 26. Data: 2015-03-09 15:10:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Mandziejewicz napisał:

    >Ale tu mamy obwód DC (wirnik) i AC (stojan)...

    plus obroty wirnika ... hm, ciekaw jestem czy wirnik widzi zmienne
    pole od stojana, czy w miare stale.

    Tym niemniej - indukowane w wirniku napiecie na pewno bedzie mialo
    skladowa stala zero.
    przy zasilaniu z napiecia DC nie ma wiec wplywu na sredni prad, ale
    nie upieram sie ze przy zasilaniu ze sterowanego mostka tyrystorowego
    tez.

    J.

  • 27. Data: 2015-03-09 16:09:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Lisciasty,

    Monday, March 9, 2015, 3:03:14 PM, you wrote:

    > Ale tu mamy obwód DC (wirnik) i AC (stojan)...

    Dla DC nie ma indukcyjności wzajemnej. Dla DC nie ma w ogóle
    indukcyjności. Po raz kolejny: jedyne wytłumaczenie to indukowanie DC
    wynikające z samego działania prądnicy. I wtedy rzeczywiście płynie
    tylko prąd wynikający z RÓŻNICY napięć i rezystancji w obwodzie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2015-03-09 16:09:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, March 9, 2015, 3:10:13 PM, you wrote:

> [...]

    > pole od stojana, czy w miare stale.

    > Tym niemniej - indukowane w wirniku napiecie na pewno bedzie mialo

    Niekoniecznie...

    > przy zasilaniu z napiecia DC nie ma wiec wplywu na sredni prad, ale
    > nie upieram sie ze przy zasilaniu ze sterowanego mostka tyrystorowego
    > tez.

    To może tkwić rozwiązanie zagadki.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 29. Data: 2015-03-09 16:38:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,
    >Niekoniecznie...

    No nie, koniecznie.
    Chyba ze jakies diody czy inne nieliniowosci - ale to prad, a nie
    napiecie.

    >To może tkwić rozwiązanie zagadki.

    to bydle zdaje sie potrafi przejsc w tryb pracy asynchronicznej.

    J.