  • 1. Data: 2010-12-05 20:07:54
    Temat: Generacja N-kanałowego dzwięku na 1-bicie.
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Tak, to nie pomyłka, powrót do ZXSpectrum i PCSpeakera.

    Mam do dyzpozycji jeden bit którym mogę sterować blaszką piezo.

    Dzieki które dobywam mogą być raczej tylko jednobitowe - włącz/wyłącz.

    Czy ktoś może *pamięta* czy istniały jakieś algorytmy mieszania dwóch
    fali prostokątnych o róznych częstotoliwościach aby uzyskac złudzenie
    dzwieku dwukanałowego na tym jednym bicie? Wydaje mi się że produkcje na
    ZXSpectrum potrafiły osiągać coś podobnego. Doskonale sobie zdaje sprawę
    z nikłej jakości dzwieku, nie chodzi o jego podnoszenie (w szczególnosci
    nie chodzi mi np. o filtr + pwm w celu osiągnięcia lepszych
    rozdzielczości). Interesuje mnie jak na 1 bicie zmieszać dwie fale
    prostokątne w sposób przyjemny dla ucha w stopniu w jakim przyjemne sa 2
    fale prostokątne. Zakładam ze 2 kanaly dadzą radę się przeskalowac na N.

  • 2. Data: 2010-12-05 20:49:15
    Temat: Re: Generacja N-kana?owego dzwi?ku na 1-bicie.
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sun, 05 Dec 2010 21:07:54 +0100, Sebastian Bia?y
    <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >prostokątne w sposób przyjemny dla ucha w stopniu w jakim przyjemne sa 2
    >fale prostokątne. Zakładam ze 2 kanaly dadzą radę się przeskalowac na N.

    Nie wiem co to jest "dzwiek dwukanalowy", ale o generacji 1 bitowej
    zobacz tutaj

    http://web.media.mit.edu/~nvawter/projects/1bit/

    Jest cala subkultura muzyczna i komputerowa zajmujaca sie 1 bitowa
    muzyka

    A.L.

  • 3. Data: 2010-12-05 22:12:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-05 21:49, A.L. wrote:
    > Nie wiem co to jest "dzwiek dwukanalowy"

    Np. "niezależne" generowanie f1=500Hz i f2=650Hz w posób, który pozwala
    je rozróżnić słuchem.

    >, ale o generacji 1 bitowej
    > zobacz tutaj
    > http://web.media.mit.edu/~nvawter/projects/1bit/

    Jesli demo z tej strony jest szczytem możliwośći to ja przepraszam, ale
    to jest katastrofa ;) ZXSpectrum brzmial lepiej (bez AY, na oryginalnym
    1-bit DAC). Choćby tutaj:

    http://www.youtube.com/watch?v=Y4ZdrQRi6W8

    bądź tutaj:

    http://www.youtube.com/watch?v=hBH0Fgbd1Lw

    Wiedza o tym *jak* się to robilo gdzieś zanika. ZX miał w podstawowej
    wersji własnie głośnik napedzany jednym bitem. I robiono na tym
    zdumiewające rzeczy. Ja nie wymagam engine do grania muzyki, natomiast
    muszę wygenerować od czasu do czasu bipnięcia z mikrokontrolera i szukam
    mozliwości urozmaicenia prostokąta bez zmiany hardware, bo CPU nie ma
    nic innego do roboty.

    > Jest cala subkultura muzyczna i komputerowa zajmujaca sie 1 bitowa
    > muzyka

    A nie przypadkiem chip-sound? Bo to różnica.

  • 4. Data: 2010-12-06 00:57:07
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    NIE robiłem jeszcze nic takiego, więc to tylko moje przemyślenia.

    W dniu 05.12.2010 23:12, Sebastian Biały pisze:

    > Np. "niezależne" generowanie f1=500Hz i f2=650Hz w posób, który pozwala
    > je rozróżnić słuchem.
    Wydaje mi się, że to jest niewykonalne - dźwięk się zdudni (wprawdzie
    przy tak dużej różnicy słabo) i będziemy słyszeć jedno "buczenie" nie
    mające nic wspólnego z oryginałami. (hint - weź audacity, na lewym
    kanale daj 440Hz, na prawym 450Hz, załóż słuchawki i baw się balansem.)

> [...]
    > muszę wygenerować od czasu do czasu bipnięcia z mikrokontrolera i szukam
    > mozliwości urozmaicenia prostokąta bez zmiany hardware, bo CPU nie ma
    Gdy masz 1 bit wyjścia to możesz:
    a) zrobić sumę/iloczyn przebiegów i zobaczyć co wyjdzie ;)
    b) zrobić prosty DAC na filtrze rc i z niego wysterować głośnik - wtedy
    rozdzielczość wzrośnie Ci do kilku bitów - można już pseudosinusa zrobić
    c) w teorii sygnałów poszukać co się dostaje z sumy sygnałów w
    dziedzinie częstotliwości - powinna być operacja, która przy założeniu
    jednakowych warunków początkowych da Ci chwilową częstotliwość - potem
    tą częstotliwość już normalnie wygrywasz.

    Michoo

  • 5. Data: 2010-12-06 07:29:38
    Temat: Re: Generacja N-kanałowego dzwięku na 1-bicie.
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Sebastian Biały"
> [...]
    >prostokątne w sposób przyjemny dla ucha w stopniu w jakim przyjemne sa 2
    >fale prostokątne. Zakładam ze 2 kanaly dadzą radę się przeskalowac na N.

    Poczekaj. Ale jeśli dobrze myślę, to bez zwiększenia rozdzielczości nie
    zrobisz tego dobrze żeby nie mieć jakichś paskudnych artefaktów.

    --
    [------------------------]
    [ K...@e...eu.org ]

  • 6. Data: 2010-12-06 08:14:16
    Temat: Re: Generacja N-kana&Aring;&#8218;owego dzwiÄ&#8482;ku na 1-bicie.
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    > Tak, to nie pomy&Aring;&#8218;ka, powr&Atilde;&sup3;t do ZXSpectrum i PCSpeakera.
    >
    > Mam do dyzpozycji jeden bit kt&Atilde;&sup3;rym mogÄ&#8482; sterowaÄ&#8225;
    blaszkÄ&#8230; piezo.

    > Dzieki kt&Atilde;&sup3;re dobywam mogÄ&#8230; byÄ&#8225; raczej tylko jednobitowe -
    w&Aring;&#8218;Ä&#8230;cz/wy&Aring;&#8218;Ä&#8230;cz
    .

    > Czy kto&Aring;&#8250; mo&Aring;&frac14;e *pamiÄ&#8482;ta* czy istnia&Aring;&#8218;y
    jakie&Aring;&#8250; algorytmy mieszania dw&Atilde;&sup3;ch
    > fali prostokÄ&#8230;tnych o r&Atilde;&sup3;znych
    czÄ&#8482;stotoliwo&Aring;&#8250;ciach aby uzyskac z&Aring;&#8218;udzenie
    > dzwieku dwukana&Aring;&#8218;owego na tym jednym bicie? Wydaje mi siÄ&#8482;
    &Aring;&frac14;e produkcje na
    > ZXSpectrum potrafi&Aring;&#8218;y osiÄ&#8230;gaÄ&#8225; co&Aring;&#8250; podobnego.
    Doskonale sobie zdaje sprawÄ&#8482;
    > z nik&Aring;&#8218;ej jako&Aring;&#8250;ci dzwieku, nie chodzi o jego podnoszenie
    (w szczeg&Atilde;&sup3;lnosci
    > nie chodzi mi np. o filtr + pwm w celu osiÄ&#8230;gniÄ&#8482;cia lepszych
    > rozdzielczo&Aring;&#8250;ci). Interesuje mnie jak na 1 bicie zmieszaÄ&#8225; dwie
    fale
    > prostokÄ&#8230;tne w spos&Atilde;&sup3;b przyjemny dla ucha w stopniu w jakim
    przyjemne sa 2
    > fale prostokÄ&#8230;tne. Zak&Aring;&#8218;adam ze 2 kanaly dadzÄ&#8230; radÄ&#8482;
    siÄ&#8482; przeskalowac na N.

    kiedyś pod dosem (ale pod koniec ery dosa o ile pamietam tak gdzies w '96)
    byl taki polski program do nauki angielskiego i on w title screenie odgrywal
    na pc-speakerze dosyc mocny kawalek metalliki; czyli o ile pc-speaker
    byl analogiczny do powyzszego 'jednobitowego glosniczka' z tego moze wysnulbym
    wniosek ze o ile dodawanie wspomnianych fal moze niezbyt dzialac to
    na pewno mozna generowac tam rozmaitego rodzaju szumy i z tych szumow
    skladac rozmaite (przynamniej trashowe) kawalki

    sam zaczalem sie wczoraj troche znowu bawic windowsowym wave outem
    ale nie znam sie na syntezie muzy i tez wlasnie natrafam na rozmaite kwestie-
    jak np o ile probka jest osmiobitowa dodawac/syntezowac rozmaite skladowe
    osmiobitowe probki z jak najmniejszą stratą jakosci probka_c[i]=probka
    [a]/2+probka[b]/2 ???

    fir

  • 7. Data: 2010-12-06 11:51:50
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 06.12.2010 09:14, fir pisze:
> [...]
    > na pewno mozna generowac tam rozmaitego rodzaju szumy i z tych szumow
    > skladac rozmaite (przynamniej trashowe) kawalki
    Pc-speaker był głośnikiem a nie przetwornikiem piezo. Głośniki mają
    indukcyjność i pojemność uzwojenia, mają też znacznie większą
    mechaniczną bezwładność. To co działa na głośniku nie zadziała na
    przetworniku piezo.

    Michoo

  • 8. Data: 2010-12-06 16:53:35
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2010-12-06 01:57, Michoo pisze:
> [...]

    > jednakowych warunków początkowych da Ci chwilową częstotliwość - potem
    > tą częstotliwość już normalnie wygrywasz.

    Dzieki za odwolanie do teorii sygnalow. jednak nie wszyscy koduja
    szybciej niz czytaja.

    Jednobitowa była/jest modulacja delta, z tym ze trzeba "zapieprzac" N
    razy szybciej od gornej granicy pasma. Zerkam na wikipedia, akurat tam
    to jest podane w wyzszej matematyce, a zasada jest prosta: jestesmy
    ponizej zalozonego ksztaltu (np.sinusa), dajemy +1, jak powyzej to -1.
    Mocne sa schody, potem obwod dolnoprzepustowy. BYC MOZE sam glosnik
    (srodkowoprzepustowy) jest wystarczajacym filtrem.

    Nie wiem jakie masz uwarunkowania czasowe, moze byc ciezko czysto
    softwarowo zachowac regularna podstawe czasu. Jakis timer, przerwania
    itd by sie przydalo.

  • 9. Data: 2010-12-06 18:55:04
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-06 17:53, Jacek Czerwinski wrote:
    > Jednobitowa była/jest modulacja delta, z tym ze trzeba "zapieprzac" N
    > razy szybciej od gornej granicy pasma.

    Z zapieprzaniem z taką prędkością żeby N było >20 nie ma problemu.
    Problem w tym, że dla takich prędkości blaszka zamiast uśredniać chyba
    będzie dalej generować w zakresie ultradzwięków ;)

    > Mocne sa schody, potem obwod dolnoprzepustowy. BYC MOZE sam glosnik
    > (srodkowoprzepustowy) jest wystarczajacym filtrem.

    To piezo nie głosnik. Jak bym miał głośnik to bym zrobil PWM powyżej
    slyszalności ;)

    > Nie wiem jakie masz uwarunkowania czasowe, moze byc ciezko czysto
    > softwarowo zachowac regularna podstawe czasu. Jakis timer, przerwania
    > itd by sie przydalo.

    To przedszkole, wiadomo.

  • 10. Data: 2010-12-06 19:00:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-06 08:29, Mariusz Kruk wrote:
    > Poczekaj. Ale jeśli dobrze myślę, to bez zwiększenia rozdzielczości nie
    > zrobisz tego dobrze żeby nie mieć jakichś paskudnych artefaktów.

    Mam gdzieś artefakty :) Mam w reku urządzenie pewnej firmy. Blaszka
    piezo wpięta jest pomiedzy pin a zasilanie. Z budowy procka wynika że na
    tym pinie może byc tylko 0 i 1. Wydaje to fatalne dzięki ale o rząd
    wielkości lepsze niż moje. Z obserwacji FFT wynika ze tam są generowane
    2 lub trzy czestotliwości na raz. Oczywiście analiza prostokątów i
    pikólw na FFT przyprawia o ból głowy, ale mimo wszystko wydaje mi się że
    czestotliwości sa w zakresie słyszalnym zlożone z przynajmniej dwóch.
    Jestem ciekawy jak to zrobic nie posiadając filtra (a filtra nie ma, mam
    z reszta tą samą blaszkę ;).