    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Geiger STS-5 i wzmacniacz operacyjny
    Date: Thu, 7 May 2020 16:25:31 +0200

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    On 07.05.2020 10:46, J.F. wrote:

> [...]
    >układzie monostabilnym. Na wyjściu BC547 celem odwrócenia stanu.
    >Zastosowałem kondensator 220pF i rezystor 100k, co powinno dać impuls
    >długości 20us.

    >Wpiąłem ten układ między wyjście opampa i wejście licznika. Impulsy z
    >rurki Geigera nadal nie są rejestrowane, choć widzę je na
    >oscyloskopie
    >na wejściu timera. Zwarcie STS-5 powoduje (jak do tej pory
    >generowanie
    >impulsów).

    >Czyżby 20us to za mało? Mam jeszcze bardziej wydłużyć impuls?

    dorzuc wiekszy kondensator, to sie dowiesz czy to to.
    Ale ... przeciez tam od Geigerka leci 27pf i 220k - czyli nawet
    zwieranie geigerka daje podobnej dlugosci impuls.

    Albo faktycznie 20us jest ciagle za malo, albo chodzi o to, ze zwarcie
    generuje wiele impulsow, albo ... czas sie przestawic na ARM, szkoda
    czasu na starocie :-P

    >Dokumentacja MC6840 wspomina, że czasy opadania i narastania impulsów
    >na
    >wejściach nie powinny być większe niż 1 us. NE555 jest w stanie
    >spełnić
    >ten warunek, zakładając że tranzystor na wyjściu jest podciągnięty do
    >VCC rezystorem 3.3k?

    Spokojnie, ale ten twoj tranzystor to niekoniecznie.
    Mysle jednak, ze nie w tym problem.

    >Widzę jeszcze, że w dokumentacji jest taka wartość jak "input setup
    >time", wynosząca minimum 200 ns oraz input synchronization time,
    >wynosząca 250 ns. Czyli mój impuls trwa jednak zdecydowanie dłużej...

    ten setup to mi smierdzi tym, ze wejscie musi byc stabilne okreslony
    czas przed "enable".
    A tego nie zapewniasz ... ale w losowych impulsach na pewno jest dla
    ktorys spelnione.

    pdf jest straszny, ale
    The high and low
    levels of the external clocks must each be stable for at least
    one system clock period plus the sum of the setup and hold
    times for the clock inputs, The asynchronous clock rate can
    vary from dc to the limit Imposed by the Enable Clock Setup,
    and Hold times.

    Czyli na moj gust - 20us zadziala, ale 1us to niekoniecznie.

    The external clock inputs are clocked In by Enable pulses.
    Three Enable periods are used to synchronize and process
    -, the external clock. The fourth Enable pulse decrements the
    internal counter. This does not affect the input frequency, it
    merely creates a delay between a clock input transition and
    internal recognition of that transition by the PTM.

    To moze nie dzialac tak, jak Ci sie wydaje :-)

    J.