  • 1. Data: 2014-06-29 14:48:55
    Temat: Gdzie szukać inspiracji?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam Was,

    Czy posiadacie może jakieś fajne linki lub polecaną literaturę na temat
    tego jak wykonać ciekawe zdjęcia, wymyślne techniki? Nie chcę precyzować
    czy chodzi o portret czy krajobraz. Pytanie jest bardzo ogólne. Może
    jakiś ciekawy zbiór prac etc. z którego byłoby można coś dla siebie
    "skubnąć".

    Marek

  • 2. Data: 2014-06-29 15:23:19
    Temat: Re: Gdzie szukać inspiracji?
    Od: ZakonSpirowany <x...@g...com>

    W dniu 29-06-2014 14:48, Marek pisze:
> [...]
    > czy chodzi o portret czy krajobraz. Pytanie jest bardzo ogólne. Może
    > jakiś ciekawy zbiór prac etc. z którego byłoby można coś dla siebie

    Nie i nie chciałbym mieć. Tzn. mam "100 Photographs that Changed the
    World by LIFE", ale nie oglądałem ich i nie zamierzam pod takim kątem,
    jaki masz na myśli.

    Z książek/poradników możesz się nauczyć techniki, ale nie inspiracji.
    Trzeba mieć wyobraźnię i _swoją_ _własną_ wenę/muzę.

    Co prawda możesz pooglądać zdjęcia Roberta Capy i jechać do Iraku, ale...
    --
    mógłbyś nie wrócić.

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 3. Data: 2014-06-29 16:18:53
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-29 15:23, ZakonSpirowany pisze:

    > Z książek/poradników możesz się nauczyć techniki, ale nie inspiracji.
    > Trzeba mieć wyobraźnię i _swoją_ _własną_ wenę/muzę.
    >
    > Co prawda możesz pooglądać zdjęcia Roberta Capy i jechać do Iraku, ale...

    No dobrze, rozumiem. Jednakże powiem Ci, że byłem na roadshow Samyanga i
    dowiedziałem się bardzo ciekawych rzeczy, które niby znałem ale nie
    kojarzyłem tego z twórczym wykorzystaniem. Np. jak można wykorzystać
    nieliniowość pracy matrycy na przykładach. Posiadając w głowie takie
    doświadczenie wiem już czego mógłbym spróbować przy krajobrazach, a na
    co sam bym pewnie nie wpadł.
    O to mi również chodzi, nie tylko o kwestie wyobraźni. Przeglądanie
    cudzych prac również spowodować powstanie takiej iskierki w głowie.

    Marek

  • 4. Data: 2014-06-29 16:39:56
    Od: ZakonSpirowany <x...@g...com>

    W dniu 29-06-2014 16:18, Marek pisze:
    > Posiadając w głowie takie doświadczenie wiem już czego mógłbym spróbować
    > przy krajobrazach, a na co sam bym pewnie nie wpadł.

    W temacie widzę słowo "inspiracja". Powyżej piszesz o technice.
    Nie widzę bezpośredniej zależności pomiędzy oboma aspektami.

    > O to mi również chodzi, nie tylko o kwestie wyobraźni. Przeglądanie
    > cudzych prac również spowodować powstanie takiej iskierki w głowie.

    No to przeglądaj. Tzn. inaczej: zacznij przeglądać świadomie,
    analitycznie, bo każdy, kto na co dzień korzysta z Internetu, przegląda
    całe mnóstwo zdjęć.

    Mnie trochę nauczyły zajęcia na uczelni pt. "Komunikowanie wizualne w
    prasie współczesnej" (czyli fotografia w prasie omawiana przez faceta
    naprawdę znającego się tak na historii fotografii, jak i technice).

    W każdym razie ja nigdy nie byłbym do końca zadowolony z "super"
    fotografii, gdybym wiedział, że "to już było" (ktoś z daną perspektywą
    był przede mną), dlatego nie zamierzam "inspirować się" zrobionymi już
    zdjęciami. Jakimiś przedmiotami/postaciami/myślami - jak najbardziej,
    ale nie szkicować "sylwetki" nowego samochodu po przejrzeniu zdjęć
    włoskich super-samochodów.

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 5. Data: 2014-06-29 17:48:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-29 16:39, ZakonSpirowany pisze:

    > W temacie widzę słowo "inspiracja". Powyżej piszesz o technice.
    > Nie widzę bezpośredniej zależności pomiędzy oboma aspektami.

    Świadomość możliwości wpływania techniki na obraz (lub inny rodzaj
    wiedzy) jest również źródłem inspiracji.

    > No to przeglądaj. Tzn. inaczej: zacznij przeglądać świadomie,
    > analitycznie, bo każdy, kto na co dzień korzysta z Internetu, przegląda
    > całe mnóstwo zdjęć.

    Internet jest pełen śmieci. Gdybym chciał zobaczyć cokolwiek, to bez
    problemu bym znalazł. Ale ja nie chcę oglądaać czegokolwiek bo nawet
    czasu na to nie mam aby raz na miesiąc przeglądania trafić na coś
    godnego uwagi. Chodzi mi o źródła wartościowych prac. Tak jak np.
    National Geographic ma wyselekcjonowane prace, tak również zapewne
    istnieją inne źródła również. Zapewne jako zawodowcy macie większe
    rozeznanie w temacie.

    > Mnie trochę nauczyły zajęcia na uczelni pt. "Komunikowanie wizualne w
    > prasie współczesnej" (czyli fotografia w prasie omawiana przez faceta
    > naprawdę znającego się tak na historii fotografii, jak i technice).

    Sam widzisz jak wiedza potrafi kształtować inwencję.

    > W każdym razie ja nigdy nie byłbym do końca zadowolony z "super"
    > fotografii, gdybym wiedział, że "to już było" (ktoś z daną perspektywą
    > był przede mną),

    No to muszę Cię zmartwić... nawet jeśli nie wiesz, że ktoś taki był
    przed Tobą, to znaczy tyle tylko, że nie udało Ci się go odszukać
    jeszcze :-D Przy obecnej powszechności sprzętu i transportu, chyba każde
    miejsce z każdej perspektywy i o każdej porze zostało sfotografowane :-D
    Gdyby się kierować takimi założeniami, to szkoda kasy na sprzęt.

    Marek

  • 6. Data: 2014-06-29 21:29:02
    Od: ZakonSpirowany <x...@g...com>

    W dniu 29-06-2014 17:48, Marek pisze:
> [...]
    > miejsce z każdej perspektywy i o każdej porze zostało sfotografowane :-D
    > Gdyby się kierować takimi założeniami, to szkoda kasy na sprzęt.

    Miałem na myśli coś takiego:
    http://fotoblogia.pl/2013/04/09/historia-zdjecia-mar
    cina-ryczka :)
    Jeśli nie masz "instynktu", to byś tym mostem przeszedł nie myśląc o
    fotografowaniu czegokolwiek, bo przecież wkoło szaro i ponuro
    (przechodziłem tym mostem dziesiątki razy, lecz nie mogę powiedzieć z
    pełnym przekonaniem, że ja bym dostrzegł ten "obrazek" i zrobił zdjęcie
    choćby smartfonem, aczkolwiek gdybym był na spacerze z aparatem,
    rozglądając się po "momentach", to pewnie tak).

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 7. Data: 2014-06-29 23:44:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-29 21:29, ZakonSpirowany pisze:

> [...]
    > choćby smartfonem, aczkolwiek gdybym był na spacerze z aparatem,
    > rozglądając się po "momentach", to pewnie tak).

    Właśnie! :-)
    Napiszę to samo lecz ujmując w inne słowa aby przedstawić inne
    podejście. Nie mówię, że jedynie słuszne ale alternatywne, stanowiące
    równie wartościowe źródło inspiracji moim zdaniem. Otóż można poznać
    pewną zasadę czy środek techniczny, który utkwi w głowie. Potem można
    poszukiwać miejsca czy sytuacji, w której tą wiedzę można przekuć w
    zdjęcie.

    Dlatego ja nie przeciwstawiam sobie (tak jak to sam uczyniłeś) techniki
    i inspiracji. Dla mnie jedno może wynikać z drugiego. Śmiem zaryzykować
    twierdzenie, że nie poznawszy techniki tracimy znaczą część źródeł
    inspiracji. Nawet angażując się odtwórczo - także tworzymy drogę do
    narodzin inspiracji. Nigdy nie odważyłbym się postawić grubej linii i
    twierdzić, że po jednej stronie jest inspiracja a po drugiej wszystko
    inne. Każde doświadczenie nas rozwija, czasem nawet zupełnie nie
    związane z fotografią. Dlatego pozostawiam moje pytanie z wątku
    otwierającego aktualne.

    Marek