  • 11. Data: 2023-01-20 19:29:29
    Temat: Re: Gdzie kupić paski LED i zasilacz do nich?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Jan 2023 09:31:39 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

    > No to skąd wiadomo, jaka moc się wydziela na diodzie?
    > Jaki prąd jest OK dla przeciętnej białej LED?

    Nie wiadomo.
    Nie ma "przecietnej bialej LED" :-)

    Tzn po obudowie mozna troche wnioskowac, jaka dopuszczalna moc będzie.

    Paski - zawieraja rezystory ograniczajace prąd, i przy odpowiednim
    napieciu, np 12V, "bedzie dobrze".
    Ale ile dokladnie, to nie wiadomo, chyba, ze masz informacje np
    2W/m.

    Moc dopuszczalna zalezy od chlodzenia, w pasku jest takie sobie,
    ale jakby go nakleic na blache ...

    > Rozczaiłem te mega proste "zasilacze".
    > Ten, co się LEDy jeszcze lekko świeciły po wyłączeniu, miał uszkodzony rezystor
    510k, który rozładowywał kondensator na wyjściu.
    > Wymieniłem na 1M 0,25W chyba - ten 510k wyglądał na 1W, ale jest chyba OK, dwa razy
    mniejszy prąd, cztery razy moc - hmm, a nie, tylko połowę, no, może wytrzyma,
    przedtem i tak nie było nic - jak się uprzeć, to można powiedzieć, że poświata po
    wyłączeniu jest 2 razy dłużej, czyli bardzo+ krótko i bardzo krótko ;>

    > Ale napięcie teraz szybko spada, tak jak na tej sprawnej sztuce.
    > A jest z czego - 175V, niby tylko 6,8u kondensator, ale lepiej nie zastawiać
    pułapki na siebie i rodzinę - to tak jak w tej bajce o młotku w piwnicy i szukaniu
    większych głupców ;>

    > A cały ten zasilacz idzie tak:

    Typowy "zasilacz kondensatorowy".

    > - z jednego doprowadzenia 230VAC przez opornik chyba 0,1R, opisany jako F1, na
    jedno wejście prostownika dwupołówkowego

    Fuse 1 - czyli bezpiecznik?

    > - z drugiego doprowadzenia przez kondensator 100n (napisane 105)
    > 250V na drugie wejście prostownika - i jeszcze równolegle opornik
    > 510k, ciekawe, czy też do rozładowywania?

    Tak. Bez niego moze wykrecona Ledowka moze kopnąc.

    > - między wyjściami prostownika kondensator 6,8u 400V i opornik 510k równolegle do
    kondensatora - i diody - na wyjściu 175VDC+8VAC.

    > To jak to policzyć?
    > Ten kondensator 100n ogranicza prąd?

    Tak.
    policzyc niezbyt latwo, bo masz duze napiecie na diodach - wrzucic w
    jakis symulator.

    100nF przy 50Hz ma opor zastępczy 32kohm, i przy napieciu 230V
    przepusczalby jakies 8mA, ale z takim napieciem wyjsciowym to duzo
    mniej.
    Co nam daje rzedu 1W ... to taka "zarowka", czy 105 to jednak cos
    innego ... 1uF powinien byc. 10 i 5 zer, czyli 1 i 6 zer
    milion.

    P.S. Jest jeszcze jakis inny kod cyfrowy ... dla utrudnienia.

    > Wychodzi mi, że jest tam 1mA do 1,5mA na 175V.
    > Ale to jest jakaś mini moc, a świeci porządnie.
    > Czy ja nie umiem w elektronikę czy w liczenie?

    przy 1uF bedzie z 10x wiecej i to juz kolo 10W.

    > Tak czy siak nowa wersja plafoniery zaprojektowana i prawie wykonana.
    > Dwie matryce na radiatorach świecące w dół, plus ich mikro-zasilacze
    > (płytka ma nie więcej niż 5cm^2) - i jeszcze zmieściłem jeden
    > kieliszek na awaryjną E27 :)
    >
    > Ciekawe czy matowe szkło plafoniery wystarczy, by nie raziło - diody bez "baniek".
    >
    > Swoją drogą plafoniera - i szkło matowe i to, że żarówka jest
    > poziomo, jest tam niby odbłyśnik, ale marny - mnóstwo światła
    > traci.

    Moze wystarczy, ze biała blacha - i sporo swiatla odbija.

    > Z nagą żarówką wisząca na kieliszku (szczęśliwie był jeden w
    > zapasie) jest jaśniej niż z dwoma takimi samymi w plafonierze. No
    > ale razi nieco i są cienie ostre.

    J.

  • 12. Data: 2023-01-20 23:07:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 20 stycznia 2023 o 19:07:58 UTC+1 Paweł Pawłowicz napisał(a):
> [...]
    rozładowywania?
    > Tak, do rozładowywania. 105 to 1u, F1 to bezpiecznik (fuse).

    No tak, przy 1u zaczyna to mieć sens, jak jeszcze nie zapomni się o 2*pi to daje już
    nawet 72mA - ze 175V to ponad 12W, te LEDówki to chyba takie wannabe 10W były, muszę
    sprawdzić na obudowie - ale jaka może być ich trwałość - odwrotność wyżyłowania?
    W końcu przecież w jednej padł kondensator, i to dość szybko.

    Hmm, w jednej mam teraz taki z "K" co podobno znaczy +/- 10%, ale w drugiej (pytanie,
    czy to jest ten z zasilacza PC-towego czy właśnie orginał) jest chyba "Z" - od -20 do
    +80%???

    No i na czym się te 175V napięcia odkłada?
    Na tej płytce wygląda na to, że same diody.
    Jak 72mA to raczej nie będzie w szereg 18 sztuk, raczej po 2 szeregi 9 sztuk - co
    daje 19V na diodę, coś jak w tej G95...
    To co, każda dioda z wbudowanym opornikiem 450R?
    Ale to znów grzałka, a nie źródło światła.
    8W na grzanie, 2W na światło?
    Choć kto wie, żarówka dawała na światło podobno 2% mocy - a ten wynalazek wali po
    gałach bez osłonki niczym 100W, normalnie ledwo cyfry na mierniku widziałem...

  • 13. Data: 2023-01-21 00:01:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jak 72mA to raczej nie będzie w szereg 18 sztuk, raczej po 2 szeregi 9 sztuk - co
    daje 19V na diodę, coś jak w tej G95...
    > To co, każda dioda z wbudowanym opornikiem 450R?
    Nie, te diody to struktura wielu diod połączonych szeregowo. W
    podświetleniach lcd też jest podobnie.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2023-01-21 09:28:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 21 stycznia 2023 o 00:01:06 UTC+1 Janusz napisał(a):
    daje 19V na diodę, coś jak w tej G95...
    > Nie, te diody to struktura wielu diod połączonych szeregowo. W
    > podświetleniach lcd też jest podobnie.

    A, no to sporo wyjaśnia.
    W filamentach jest pewnie jeszcze więcej w szeregu,
    przez to prąd jeszcze mniejszy i zasilacz może się mieścić
    w gwincie E27.
    Bo największy gabarytowo ten kondensator na wejściu,
    nie może być elektrolitowy - a np. 10 razy mniejszy prąd to
    10 razy mniejszy ten kondensator.
    Pewnie gdyby nie dwukrotna strata na mocy to same LEDy
    robiłyby za prostownik ;>

    Ale tak te diody nauczyli się identyczne robić?
    Choć szeregowo to chyba mniejszy problem,
    równolegle jest bardziej kłopotliwe i wymagające
    względem identyczności.

    To został jeszcze problem przymocowania radiatorów
    do stelaża plafoniery - to jest taki metalowy talerz,
    a radiatory mają kształt ściętych stożków, pustych w środku,
    a od zewnątrz żeberka.
    Tylko te stożki będą wisieć tak, że węższa strona "u góry"
    (czyli przy talerzu plafoniery), a do szerszej strony przykręcona jest płytka z
    diodami, zasilanie wchodzi przez otwór w środku tej płytki.
    W sumie jest to tak lekkie że może wisieć na kablach,
    ale wolałbym porządnie przyczepić - wtedy talerz będzie dodatkowo odbierał ciepło.

    Póki co wymyśliłem przewiercenie otworów w radiatorze i talerzu oraz przypięcie
    trytytką - tylko będzie się grzała.
    Lub otwory przy podstawie radiatora i blachusy pod kątem.
    Hmm, a czy klej przewodzi ciepło?
    Np. taki cyjanoakrylowy - hmm, a polepi radiator - nie wiem, czy to stal czy
    aluminium - do emalii na talerzu?
    No i czy się od ciepła nie rozpuści lub nie zacznie dawać oparów?

  • 15. Data: 2023-01-24 19:57:37
    Od: Andrzej P. Woźniak <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
    w artykule <news:096a88ad-a67b-4b25-8892-31dcb4dee997n@googlegr
    oups.com>
    pisze:

    > A wie ktoś może, co właściwie robi ta "bańka" na LEDówkach?
    > Szczególnie ta matowa, jaką zwykle mają LEDwóki SMD?
    > Czy robi tylko za matówkę, czy np, może też filtruje UV?

    Skąd pomysł, że niebieskie diody emitują ultrafiolet? To nie rtęciówki.
    Zatem po co badać klosz na przepuszczalność UV?

    Najlepiej po prostu sprawdź, z czego klosz jest zrobiony, to się dowiesz,
    co filtruje. Przypuszczam, że to polipropylen (PP), który częściowo
    pochłania UV i pod jego wpływem ulega degradacji - staje się kruchy, choć
    nie żółknie w odróżnieniu od wielu innych materiałów.
    Tu masz link do szybkiej identyfikacji tworzyw sztucznych:
    https://mlodytechnik.pl/eksperymenty-i-zadania-szkol
    ne/chemia/17983-analiza-plomieniowa-tworzyw-sztuczny
    ch

    Klosze czy naczynia z PP są ekologicznie małym problemem, za to jest
    problem z folią ciętą na długie cienkie paski, stosowaną do produkcji
    sznurka i tkanin na torby czy maty. Te produkty mogą kruszeć już po kilku
    latach i są istotnymi źródłami mikroplastiku.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 16. Data: 2023-01-24 19:59:18
    Od: Andrzej P. Woźniak <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
    w artykule <news:4fc53f1d-84e8-4421-afb4-b6271c1c81afn@googlegr
    oups.com>
    pisze:

    > Hmm, a czy klej przewodzi
    > ciepło?

    Oczywiście, że przewodzi, tylko jak - lepiej czy gorzej?

    > Np. taki cyjanoakrylowy - hmm, a polepi radiator - nie wiem,
    > czy to stal czy aluminium - do emalii na talerzu?

    A czemu ma nie polepić, jeśli oczyścisz klejone powierzchnie z brudu i
    tłuszczu? To nie znaczy, że wytrzymałość takiego połączenia w każdym
    przypadku będzie duża, możesz np. oderwać całą emalię.

    > No i czy się od
    > ciepła nie rozpuści lub nie zacznie dawać oparów?

    Kleje cyjanoakrylowe to tworzywa sztuczne chemoutwardzalne. Polimeryzują
    twardzniejąc pod wpływem temperatury i wilgoci zawartej w powietrzu. Pod
    wpływem wysokiej temperatury klej z połączenia może się zacząć rozkładać
    (i śmierdzieć) lub palić, ale nie zmięknie. Może też odpęknąć wskutek
    różnic rozszerzalności cieplnej kleju i materiałów łączonych.
    Pytanie tylko, jakie temperatury przewidujesz i dlaczego sam nie
    znajdziesz właściwych danych w internecie.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 17. Data: 2023-01-25 12:48:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 24 stycznia 2023 o 19:59:49 UTC+1 Andrzej P. Woźniak napisał(a):
> [...]
    > Skąd pomysł, że niebieskie diody emitują ultrafiolet? To nie rtęciówki.
    > Zatem po co badać klosz na przepuszczalność UV?

    A to to są niebieskie diody?
    Byłem przekonany, że jednak UV walące w luminofor - coś jak świetlówka.

    Zaś klosz ma dodatkową funkcję - chroni przed dotknięciem 175VDC czy nawet 245VDC
    (plus jeszcze nieco AC) wyprowadzonych kabelkami i przylutowanych do pól na płytce z
    diodami.
    Coś jak ta bańka w LEDówkach filament - po pierwsze żeby nie uszkodzić konstrukcji,
    a po drugie, żeby się nie dotknąć - bo tam małe prądy, ale wysokie napięcia.

> [...]
    > https://mlodytechnik.pl/eksperymenty-i-zadania-szkol
    ne/chemia/17983-analiza-plomieniowa-tworzyw-sztuczny

    Klosze w chińskich LEDówkach to mogą być zrobione z całej tablicy Mendelejewa
    (tak jak podobno lekarstw kupowane w necie - dziwi mnie to, że komuś się chce,
    chyba że truciciel z powołania, prościej byłoby robić po prosu z cukru).
    Ja pytam, jak to powinno być zrobione, jeśli powinno, bo np. tego UV jest na tyle
    dużo, że może szkodzić.

> [...]
    > sznurka i tkanin na torby czy maty. Te produkty mogą kruszeć już po kilku
    > latach i są istotnymi źródłami mikroplastiku.

    A one kruszeją tak sobie czy właśnie pod wpływem UV ze światła słonecznego
    docierającego do powierzchni ziemi
    (ew. sztucznego z zawartością UV- tylko którego, UVA, UVB, UVC)?

  • 18. Data: 2023-01-25 13:06:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

> [...]
    > w artykule <news:4fc53f1d-84e8-4421...@googlegroups.com>
    > Oczywiście, że przewodzi, tylko jak - lepiej czy gorzej?

    No tak, przewodzić zawsze jakoś będzie, nie przewodzi tylko próżnia.
    Chodziło o to, czy będzie dobrze przewodził, na poziomie "pasty na procesor"
    albo choćby 10 razy gorzej, a nie np. jak płytki osłony termicznej orbitera STS.

    > A czemu ma nie polepić, jeśli oczyścisz klejone powierzchnie z brudu i
    > tłuszczu? To nie znaczy, że wytrzymałość takiego połączenia w każdym
    > przypadku będzie duża, możesz np. oderwać całą emalię.

    Po przemyśleniu to raczej wyglądało na lakier proszkowy - ale rzeczywiście
    klejenie do lakieru czy emalii pomysłem dobrym nie jest, zrobiłem inaczej,
    stosując zasadę "a cat is fine too" czyli użyłem drucika ze skrętki UTP cat 5e.
    Borowanie otworów w radiatorach było mordęgą - ale poszło, choć ładniej
    by było, gdybym wywiercił po 4 otwory i przeplótł w kwadrat - drut, potencjalnie
    gorący, na pewno by nie dotykał przewodów z prądem - no ale nie miałem już na to
    siły.

> [...]
    > Pytanie tylko, jakie temperatury przewidujesz i dlaczego sam nie
    > znajdziesz właściwych danych w internecie.

    Bo tak łatwiej.
    I jakby nie patrzeć - znalazłem właściwe dane w internecie, trzeba tylko
    zatrigerrować ;>

    Tak czy siak w poniedziałek projekt skończyłem i zamontowałem - i nadal żyję.
    Świeci pięknie po założeniu klosza, niczym dwa Silmarile w koronie Morgotha po tym,
    jak Beren jeden zajumał.
    A tak samo jak w koronie Morgotha jest jeszcze miejsce na trzecie źródło światła z
    E27,
    z czego szczególnie jestem dumny.
    Zobaczymy, jak długo wytrzyma to w reżimie pracy "łazienkowej", test pracy ciągłej
    przeszło,
    ale "talerz" plafoniery praktycznie ciepła z radiatorów nie odbiera.

    Tutaj też była ciekawa obserwacja - jak sobie świeciło podłączone do kontaktu i
    ustawione na boku,
    to w pokoju wcale za jasno nie było (poza samymi oślepiającymi LEDami) - już się
    bałem, że to naprawdę tak słabo daje.
    Ale jak zamontowałem na suficie w łazience to dawało porównywalnie z nagą halogenową
    57W=75W
    (niby też nie tak super, bo to niby dwie LEDówki 10W, ale może po prostu w tej
    łazience jaśniej być nie może).
    Pokój co prawda 3-4 razy większy od łazienki, ale można było określić, że było tam
    najwyżej "nieciemno",
    a w łazience było naprawdę jasno.
    I do tego barw światła bardzo podobna do tej halogenowej.
    Po założeniu matowego klosza cienie o wiele mniej wyraźne, ale trochę kolor zziębł.

    Ostatnia halogenowa E27 schowana do pudełka na pamiątkę (i/lub wypadek awarii),
    kończy się pewna era - z halogenowych zostały mi jeszcze E14,
    ale i tak mam tylko 2 w zapasie, a w żyrandolu jedna już od dawna przepalona...
    Ale jedna testowana LEDowa E14 - w pokoju dziecięcym, więc warunki pracy straszne -
    już kilka
    lat się trzyma ;>