    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 25 Jan 2023 04:06:49 -0800 (PST)
    Subject: Re: Gdzie kupić paski LED i zasilacz do nich?
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 24 stycznia 2023 o 19:59:49 UTC+1 Andrzej P. Woźniak napisał(a):
    > Osoba podpisana jako Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
    > w artykule <news:4fc53f1d-84e8-4421...@googlegroups.com>
    > Oczywiście, że przewodzi, tylko jak - lepiej czy gorzej?

    No tak, przewodzić zawsze jakoś będzie, nie przewodzi tylko próżnia.
    Chodziło o to, czy będzie dobrze przewodził, na poziomie "pasty na procesor"
    albo choćby 10 razy gorzej, a nie np. jak płytki osłony termicznej orbitera STS.

    > A czemu ma nie polepić, jeśli oczyścisz klejone powierzchnie z brudu i
    > tłuszczu? To nie znaczy, że wytrzymałość takiego połączenia w każdym
    > przypadku będzie duża, możesz np. oderwać całą emalię.

    Po przemyśleniu to raczej wyglądało na lakier proszkowy - ale rzeczywiście
    klejenie do lakieru czy emalii pomysłem dobrym nie jest, zrobiłem inaczej,
    stosując zasadę "a cat is fine too" czyli użyłem drucika ze skrętki UTP cat 5e.
    Borowanie otworów w radiatorach było mordęgą - ale poszło, choć ładniej
    by było, gdybym wywiercił po 4 otwory i przeplótł w kwadrat - drut, potencjalnie
    gorący, na pewno by nie dotykał przewodów z prądem - no ale nie miałem już na to
    siły.

    > Kleje cyjanoakrylowe to tworzywa sztuczne chemoutwardzalne. Polimeryzują
    > twardzniejąc pod wpływem temperatury i wilgoci zawartej w powietrzu. Pod
    > wpływem wysokiej temperatury klej z połączenia może się zacząć rozkładać
    > (i śmierdzieć) lub palić, ale nie zmięknie. Może też odpęknąć wskutek
    > różnic rozszerzalności cieplnej kleju i materiałów łączonych.
    > Pytanie tylko, jakie temperatury przewidujesz i dlaczego sam nie
    > znajdziesz właściwych danych w internecie.

    Bo tak łatwiej.
    I jakby nie patrzeć - znalazłem właściwe dane w internecie, trzeba tylko
    zatrigerrować ;>

    Tak czy siak w poniedziałek projekt skończyłem i zamontowałem - i nadal żyję.
    Świeci pięknie po założeniu klosza, niczym dwa Silmarile w koronie Morgotha po tym,
    jak Beren jeden zajumał.
    A tak samo jak w koronie Morgotha jest jeszcze miejsce na trzecie źródło światła z
    E27,
    z czego szczególnie jestem dumny.
    Zobaczymy, jak długo wytrzyma to w reżimie pracy "łazienkowej", test pracy ciągłej
    przeszło,
    ale "talerz" plafoniery praktycznie ciepła z radiatorów nie odbiera.

    Tutaj też była ciekawa obserwacja - jak sobie świeciło podłączone do kontaktu i
    ustawione na boku,
    to w pokoju wcale za jasno nie było (poza samymi oślepiającymi LEDami) - już się
    bałem, że to naprawdę tak słabo daje.
    Ale jak zamontowałem na suficie w łazience to dawało porównywalnie z nagą halogenową
    57W=75W
    (niby też nie tak super, bo to niby dwie LEDówki 10W, ale może po prostu w tej
    łazience jaśniej być nie może).
    Pokój co prawda 3-4 razy większy od łazienki, ale można było określić, że było tam
    najwyżej "nieciemno",
    a w łazience było naprawdę jasno.
    I do tego barw światła bardzo podobna do tej halogenowej.
    Po założeniu matowego klosza cienie o wiele mniej wyraźne, ale trochę kolor zziębł.

    Ostatnia halogenowa E27 schowana do pudełka na pamiątkę (i/lub wypadek awarii),
    kończy się pewna era - z halogenowych zostały mi jeszcze E14,
    ale i tak mam tylko 2 w zapasie, a w żyrandolu jedna już od dawna przepalona...
    Ale jedna testowana LEDowa E14 - w pokoju dziecięcym, więc warunki pracy straszne -
    już kilka
    lat się trzyma ;>