    From: twinsen <t...@b...zabrze.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Fulda Carat Progresso - ściąga w prawo
    Date: Sun, 23 May 2010 09:00:51 -0700 (PDT)

    On 22 Maj, 23:27, "Jimiasty" <b...@c...pl> wrote:

    > Opony nowki sztuki czy uzywane? Zamien kola przod z tylem, lewe z prawymi,
    > na krzyz...

    Opony w zasadzie nowe, mają dopiero ok 2500 km.

    > Ja mialem podobna sytuacje i okazalo sie ze na jednej osi znalazly sie dwie
    > opony ktore jezdzily w zeszlym roku z lewej strony a na drugiej te prawe,
    > roznica w wysokosci bieznika powodowala mocne sciaganie auta w prawo.

    Fuldy to opony z niższego segmentu. Kupiłem 4 nowe, po czym już na
    wyważarce
    jedna biła tak, że była niewyważalna. No to poszła do reklamacji,
    dostałem
    nową kolejną. Ta już nie biła i wszystko poszło na samochód. Ale od
    tego czasu
    ściąga w prawo. Na sieci znalazłem takie wytłumaczenie sytuacji:

    # Problem w tym, że nie wszystkie NOWE opony są DOBRE.
    # Problem najczęściej pojawia się w oponach kierunkowych, których nie
    można
    # obrócić na feldze.
    # Wystarczy niewielka różnica w symetrii opony - może minimalnie różne
    # ułożenie kordu, różna grubość gumy i sztywność ścianek bocznych
    opony aby,
    # po napompowaniu do właściwego ciśnienia, środek nacisku na podłoże
    nie
    # wypadał pośrodku szerokości felgi.
    # Tak, jakby opona była (zgrubsza biorąc) stożkiem a nie walcem.
    # Po zamontowaniu do auta daje to efekt, jakby jedno przednie koło
    odrobinę
    # wystawało a drugie było głębiej schowane w błotnik - "środki wyporu"
    są w
    # różnych odległościach od osi zwrotnic.
    # Problem jest mało zauważalny dla wąskich, pełnoprofilowych a
    znacznie
    # mocniej dla szerokich, niskoprofilowych opon.
    # Auto będzie ściągać.
    # Jeśli opony są z jednej formy, to żadna kombinacja przekładania z
    # zachowaniem określonego na oponie kierunku obrotu nie pomoże na
    ściąganie
    # a zamiana przednich kół lewe - prawe, bez przekładania na felgach,
    tak by
    # dla próby kręciły się "pod włos" skutkuje odwróceniem kierunku
    ściągania.
    #
    # Opony niekierunkowe są zwykle zakładane z rozróżnieniem wewnętrznej
    # zewnętrznej strony, więc jeśli wszystkie mają identycznie (względem
    felgi)
    # przesuniętą płaszczyznę symetrii to nie ma problemu.

    Także, jutro postaram się się wymienić na krzyż oraz ten test "pod
    włos"
    i chyba po prostu kupię inne opony, bardziej "markowe" ...