  • 371. Data: 2021-04-05 11:29:16
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 05.04.2021 o 10:13, trybun pisze:

    > Jakie qrwa dopytywanie?? I czego z takim maniackim uporem bronisz
    > oszustów? Umowa jest jasna i prosta a więc wymyślanie jakichś wizyt u
    > wróżki jest zupełnie nie na miejscu.

    Podejrzewam, że każdy montujący powie ci to samo. Jeśli chcesz mieć
    przykładowo rocznie 7 MWh produkcji to musisz zamontować instalację o
    mocy 7,kWp - o ile masz dach skierowany na południe i nachylony pod
    kątem 35-40 stopni. A jeśli masz dach skierowany na wschód i bardziej
    płaski to albo musisz zamontować sobie np. 8,5 kWp, albo instalujesz 7,2
    kWp, a uzyskasz z niej tylko 6MWh rocznie. Każdy inwestor o IQ>85
    powinien to zrozumieć. Pozostali bredzą coś o oszustach.
    No i piszesz, że umowa jest jasna i prosta, a nie podałeś tekstu tej umowy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 372. Data: 2021-04-06 13:06:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-05 o 10:12, trybun pisze:

    > Mnie klienta nie obchodzą laboratoryjne testy, interesuje mnie to na co
    > faktycznie mogę liczyć zlecając montaż instalacji o deklarowanej w
    > prospekcie reklamowym i potwierdzonej przez sprzedawcę  mocy.

    Brat na pierwszym roku miał przyjemność mieć ćwiczenia z fizyki
    prowadzone przez panią doktor, która uważała, że w rzucie ukośnym
    wielkością stałą jest prędkość styczna w każdej chwili do kierunku
    ruchu. Na dwóch kolejnych zajęciach próbowali ją przekonać, że się myli.
    Dopiero interwencja u wykładowcy zadziałała.

    Każdy ma prawo się mylić.
    Ale uparte trzymanie się mylnych założeń świadczy o głupocie. W
    przypadku normalnego użytkownika nawet mnie to nie dziwi, ale doktor
    fizyki i rzut ukośny - tragedia.
    P.G.

  • 373. Data: 2021-04-06 13:42:28
    Od: BudynPL <b...@g...com>

    wtorek, 6 kwietnia 2021 o 13:06:42 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
    > Każdy ma prawo się mylić.
    > Ale uparte trzymanie się mylnych założeń świadczy o głupocie. W
    > przypadku normalnego użytkownika nawet mnie to nie dziwi, ale doktor
    > fizyki i rzut ukośny - tragedia.

    a mnie się podobało to autorstwa trybuna:

    bardzo przydatny poetyki fragment do cytowania przy okazji dyskusji
    o ludzkim pojmowaniu świata.

    b.

  • 374. Data: 2021-04-06 13:47:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-05 o 10:13, trybun pisze:

    > Jakie qrwa dopytywanie?? I czego z takim maniackim uporem bronisz
    > oszustów? Umowa jest jasna i prosta

    Do tej pory nie raczyłeś przytoczyć tych jasnych i prostych zapisów
    umowy, a wszystkich którzy zakładają, że są one właśnie jasne i proste
    odsądzasz od czci i wiary.
    Jak kupisz samochód z silnikiem o mocy 100KM ale nie wlejesz paliwa to
    też będziesz uważał, ze zostałeś oszukany bo nie daje mocy zgodzie z umową?

    > a więc wymyślanie jakichś wizyt u
    > wróżki jest zupełnie nie na miejscu.

    A jak bez wróżki mamy się dowiedzieć co masz w umowie skoro jakoś nie
    potrafisz przytoczyć.
    P.G.

  • 375. Data: 2021-04-06 14:00:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-05 o 10:15, trybun pisze:

    > Jesteś w stanie spojrzeć na to z innej strony, choćby klienta, np jaka
    > moc osiągana z instalacji 7.2KW poniżej której  i Ty byś ich nazwał
    > oszustami, jednym słowem - masz jakiś graniczny połap?

    Tak: 7.2KW * cos fi (fi - kąt (w 3D) między prostopadłą do powierzchni
    paneli a kierunkiem 'na słońce') przy bezchmurnym niebie i przy
    zapewnieniu odpowiedniego chłodzenia paneli.

    > Przypominam że
    > umowa nie zawiera żadnych aneksów, jedna i jedyna moc jest określona
    > jasno i wyraźnie.

    Podstawy podstaw fizyki: Energia nie bierze się znikąd. Chyba, że ty z
    tych co to wierzą w konstrukcję perpetuum-mobile.
    Źródłem energii jest strumień światła słonecznego padającego na panele.
    Zmniejszamy strumień (przez cos fi) to zmniejsza się (mniej więcej
    proporcjonalnie) maksymalna uzyskiwana moc.
    Użyłem określenia mniej więcej proporcjonalnie bo w trakcie tego wątku
    dowiedziałem się o istotnym wpływie temperatury paneli. Jak zmniejszymy
    strumień 2x to gdyby temperatura była taka sama to i moc byłaby
    zmniejszona 2x, ale 2x mniejszy strumień mniej nagrzeje panele więc w
    efekcie uzyskana moc spadnie mniej niż 2x (bo temperatura paneli będzie
    niższa).
    P.G.

  • 376. Data: 2021-04-06 15:00:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-06 o 13:42, BudynPL pisze:

    > a mnie się podobało to autorstwa trybuna:
    >
    > bardzo przydatny poetyki fragment do cytowania przy okazji dyskusji
    > o ludzkim pojmowaniu świata.

    Trybun może mieć rację w tej kwestii, że istnieją ludzie (drugi sort w
    innym od ostatnio modnego znaczeniu tego określenia) którzy nie uczą się
    matematyki (na żadnym etapie edukacji) tylko są tresowani w celnym
    strzelaniu w jedną z 4 odpowiedzi.
    Ja miałem to szczęście, że nawet jeśli wkuwanie zasad ortografii, nazw
    krain geograficznych, czy dat wydarzeń historycznych było formą tresury
    to poznawanie matematyki czy fizyki było ewidentnie uczeniem się i
    rozwijaniem intelektu.
    Raz mi się zdarzyło, że gdy jednego dnia zacząłem się zastanawiać jak
    znaleźć optymalną wartość opornika to na drugi dzień w szkole mieliśmy
    wprowadzone pochodne i znajdowanie ekstremów. W żadnym innym przypadku
    wiedza dostarczana w szkole nie zsynchronizowała się tak dokładnie z
    moimi aktualnymi potrzebami.
    Konstruowałem alarm (na zieloną noc na obozie wędrownym) wykrywający
    zerwanie cienkiego (0,05mm) drucika i wyszło mi, że istnieje jakaś
    wartość jednego opornika w układzie dla której drucik może być
    najdłuższy. To wychodziły kilometry długości i oczywiście nie miałem
    takich potrzeb ale dręczyło mnie, że metodą kolejnych przybliżeń jestem
    w stanie znaleźć coraz lepsze wartości dla tego R, ale cały czas nie
    wiem ile dokładnie wynosi wartość optymalna. Zdawałem sobie sprawę, że
    przyjęte h21e itp i tak są bardziej niedokładne niż znalezione przeze
    mnie wartości R, ale chodziło mi o to aby wyliczanie wartości było po
    prostu wyliczaniem a nie sprawdzaniem kolejnych strzałów.
    Nie wymyśliłem sam pochodnej :(, ale rok czy dwa później rozwiązując
    zadanie (pamiętam jego treść) na olimpiadę z fizyki sam wymyśliłem całkę
    :). Moje rozwiązanie musiało rozbawić sprawdzającego - zagadnienia
    fizyczne - pół strony, znalezienie całki sinusa (bez użycia pojęcia
    całki tylko na zasadzie zliczania nieskończenie małych przedziałów) -
    kolejne 3 strony (zamiast 1 linijki).
    Nie wiem jak to było, że mimo, że klasa mat-fiz to nie mieliśmy całek. P.G.

  • 377. Data: 2021-04-06 15:16:19
    Od: BudynPL <b...@g...com>

    wtorek, 6 kwietnia 2021 o 15:00:35 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > innym od ostatnio modnego znaczeniu tego określenia) którzy nie uczą się
    > matematyki (na żadnym etapie edukacji) tylko są tresowani w celnym

    moze i masz rację - zagadnienie było takie:
    -nie wiem czy mam poprawną instalację
    -daj parametry, to ci matematycznie to wyliczymy
    o on:
    -żadnej matematyki, odpowiedź A B C D zakreśl w kółeczku

    :-)

    b.

  • 378. Data: 2021-04-06 15:20:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/04/2021 15:00, Piotr Gałka wrote:
    > Nie wiem jak to było, że mimo, że klasa mat-fiz to nie mieliśmy całek. P.G.

    Koło 2003-5r roku zaczynały się trafiać roczniki pierwszorocznych
    studentów po mat-fiz bez liczb zespolonych i różniczek(nie wszyscy,
    niektóre grupyz konkretnych szkół). Pojedyncze "pseudotechnika" trzymały
    poziom, ale tylko chwile dłużej, potem puszczały ludzi na studia bez
    podstaw matematyki z tych okolic. Co prawda przyszli studenci po
    szkołach elektro* wspominali że cośtam o jakiś liczbach z dziwnym
    pierwiastkiem mówili, ale nic nie pamiętają. Efektem czego matematyka na
    pierwszym roku to było nadrabianie programu technikum z lat 80-90.
    Program fizyki zakładał że aparat matematyczny zaczyna się od pewnego
    poziomu i brutalnie zderzył się z rzeczywistością.

    Nie wiem jak teraz, ale jak mi powiedział kilka lat temu znajomy
    przewalajacy maturzytów z matmy w wakacje: nadrabiamy nie tylko
    brakujący materiał, ale zaniedbania szkół średnich zorientowanych
    tumanistycznie, często z mat-fiz-chem w nazwie. Na wszelki wypadek
    zaczynają od ułamków i podobno nie bez powodu, a z doświadczenia że
    zawsze sie ktoś trafi niedoświecony z tego tematu. Nie wiem jak obecnie,
    mam nadzieje że dno już było.

    To smutne bardzo. Choć wypuszczenie kogoś bez całek po profilu
    matematycznym jak widać uchodziło to obecnie wypuszcza się matfizów bez
    poziomu przeciętnego techikum w którym podobno uczono głupszych w
    zeszłym wieku (co potem ładnie weryfikowała zdawalność na studiach).

  • 379. Data: 2021-04-06 17:11:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-06 o 15:20, heby pisze:

    > To smutne bardzo. Choć wypuszczenie kogoś bez całek po profilu
    > matematycznym jak widać uchodziło

    Po dłuższym zastanowieniu.
    Nie wykluczam, że mogę coś źle pamiętać i przez to nakłamałem.
    1. Na 100% nie miałem całek przed tym jak rozwiązywałem to zadanie z
    fizyki, a to był etap wstępny do olimpiady więc co najmniej pół roku
    nauki jeszcze zostało (jak nie więcej).
    2. Wydaje mi się, że i potem ich nie było, ale za to już głowy bym nie dał.
    3. Pamiętam, że mówiłem (w czasie studiów), że coś co w szkole robiliśmy
    miesiąc to teraz jest załatwiane przez 2h wykładu i wszyscy mają umieć.
    I wydaje mi się, że miałem tu na myśli całki.

    Częściowa sprzeczność 2 i 3 każe mi podejrzewać, że 1 tak wbiło mi się
    do pamięci, że rozszerzyłem stan z tamtego momentu na stan z końca szkoły.
    Nie mam zeszytów ze szkoły, aby to sprawdzić.
    P.G.

  • 380. Data: 2021-04-06 19:43:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/04/2021 17:11, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > 1. Na 100% nie miałem całek przed tym jak rozwiązywałem to zadanie z
    > fizyki, a to był etap wstępny do olimpiady więc co najmniej pół roku

    Ogólnie ludzie kończący maturą w połowie lat 90 mieli *sporadycznie*
    całki, na matfizchem. Często w formie geometrycznej. W technikach też
    się trafiały, szczególnie na kierunkach elektrycznych. Różniczki były
    normalnie w programie (nie w sensie ogarniania równań, ale w sensie
    narzędzia do badania funkcji). W ~2005 sytuacja zmieniła się i pojawiły
    się roczniki w których przycięto badanie funkcji, nie było liczb
    zespolonych, nie było logarytmów (lub były szczątkowe). Gdyby to były
    kierunki normalnych liceów, ale to były albo matfizchemy albo technika.
    Nijak nie pojmowałem, jak ktoś mógł robić jakieś labolatorium w
    technikum elektrycznym bez pojmowania pochodnej. A dali radę.

    Ponadto był też interesujacy rozjazd: pochodne np. pojawiały się na
    fizyce i elektronice, ale nie na matematyce. Były tam używane jako
    narzędzie, bez większej teorii.

    Jeden nauczyciel matematyki w tamtym (200x) okresie powiedział mi, że
    programy sa pisane niezależnie i wprowadzenie do pochodnych jest
    szybciej na fizyce niż na matematyce a z czasem to w matematyce wycięto.
    Pokazał też ksiązkę do liceum z lat 80/90 z matmy z wykreśloną połową
    tematów. Po wykreśleniu stawała się podręcznikiem aktualnego liceum. Nie
    potwierdzałem tego sam, więc nie mam pewności, ale studenci byli
    wyraźniej słabsi matematycznie (nawet ci po matematyce rozszerzonej na
    maturze) i uczelnie musiały kombinować aby skompresować w studiach
    końcówkę starego liceum. Dotyczyło to głównie reformy "nowa matura" bo
    przy okazji niej (podobno) przycięto sporo programu ścisłego.

> [...]
    > miesiąc to teraz jest załatwiane przez 2h wykładu i wszyscy mają umieć.
    > I wydaje mi się, że miałem tu na myśli całki.

    W latach 90 program studiów w mojej okolicy obejmował wprowadzenie do
    całek, ale zakładano że liczby zespolone to "przypomnienie" więc
    odwalano je w ramach dygresji w 30 minut i po sprawie, potem było
    użycie. Technika ziewały, licea umierały. Badanie funkcji z pochodną?
    Brane z marszu na pierwszych ćwiczeniach z matematyki.

    Często się śmieje, że te technika, które tak często pogardliwie zrównuje
    się z zawodówkami z maturą, generowały lepiej wykształconych technicznie
    studentów niż wszelakie matfizchemy, i to wcale nie z powodu matematyki
    tylko elektrotechniki...