  • 231. Data: 2021-03-13 18:27:21
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/03/2021 16:46, Marek wrote:
    > A jest to funkcjonalne?

    Z poziomu HA mogę Roobme wystartować, wymusić dokowanie, piknąc aby
    dowiedzieć się gdzie utknęła. Nie ma (na razie) mapy.

    Problem jednak w tym że to nie jest oficjalne api. To hackerstwo.

    Mimo że moja Roomba nie ma harmonogramu, to okazuje się że teraz ma.
    Może o to chodzi producentom. Że 0.01% cwaniaczków sobie dorobi funkcje
    która bangla normalnie w modelu za +500zł. Straszne, managerowie pewnie
    nie spią po nocach kombinując jak tych wszstkich nerów odstrzelić bo im
    rynek psują.

  • 232. Data: 2021-03-13 21:44:18
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    W dniu 13.03.2021 o 13:23, trybun pisze:

    > No bo to abstrakcja dawać gwarancję na takie rzeczy..  Sam będziesz
    > zakładał panele i montował pompę?

    panele już działają, firma zakłądała bo ja się boję wysokości ;)

    ale montaż monobloka jest już w moim zasięgu ,taki mam plan

  • 233. Data: 2021-03-13 22:00:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/03/2021 21:44, Pilocik wrote:
    > ale montaż monobloka jest już w moim zasięgu

    Najpierw sprawdź czy urząd miasta/gminy nie przygotował na tą
    okolicznośc jakiejś dotacji. Też myślałem że kupie i zamontuje, a
    okazało się że montaż od firmy + gwarancja jest tańszy z dotacją, niż
    ręczna robota.

  • 234. Data: 2021-03-14 03:03:46
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 13.03.2021 o 13:17, trybun pisze:

    > Nawet w najśmielszych oczekiwaniach nie pomyślałem o 7.2KWh, ale o
    > jakichś 6.5KW przez dłużej niż pół godziny to i owszem.
    >
    > Tak,  latem sporo powinno się wyjaśnić. Ciekawostka - przy bezchmurnej
    > pogodzie wskazania falownika nie przekraczają 5KWh, natomiast przy
    > pochmurnym niebie podczas gdy słońce wychla się na jakiś czas na
    > wyświetlaczu wartości sięgają ponad 6KW.. O co tu może chodzić, falownik
    > lubi być pobudzany zmiennym nasłonecznieniem czy po prostu jest coś z
    > nim nie tak??

    W pochmurne dni masz niską temperaturę paneli. Gdy padnie na nie słońce
    to dostaniesz dużą sprawność zanim się panel nagrzeje.

    > W dużym przybliżeniu i na krótki czas - mam.

    Skoro masz nachylenie dachu 26 stopni to w bardzo, bardzo dużym
    przybliżeniu słońce pada ci prostopadle do paneli. Równie dobrze możesz
    napisać ze połać twojego dachu jest w dużym przybliżeniu prostopadła do
    ścian zewnętrznych budynku.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 235. Data: 2021-03-14 10:19:59
    Od: Budyń <b...@g...com>

    sobota, 13 marca 2021 o 17:56:11 UTC+1 Piotr Gałka napisał(a):
    > Nie wiem na jakiej podstawie przyjąłeś, że to są mało znaczace drobnostki.
    > Nie chce mi się liczyć dokładnie. Z jakichś innych wypowiedzi wynikało,
    > że ktoś chyba korzysta z jakiegoś kalkulatora więc pewnie jest to do
    > znalezienia i wtedy masz dokładnie dla wszystkich godzin i pór roku itp.

    ja nie wiem czy on moje posty widzi, niech mu ktoś zacytuje, bo takie podałem:
    >dla takiego dachu najlepszy kąt słońca wypada 21 czerwca o godzinie 9.29 i wynosi
    69stopni
    > i dodam że dzisiaj najlepszy kąt dla takiego dachu wypada również o 9.29 ale wynosi
    tylko 40stopni
    >a w efekcie największa moc z tych sinusów dla nominalnych 7,2kW wychodzi 6,7kW, a na
    dzień dzisiejszy 4,6kW.
    >Więc nie reklamować tylko chwalić jakie dobre :-)

    a tu w pythonie jak liczyć:

    #-*- coding: utf-8 -*-
    import time
    import math

    def WyliczKatRzeczywisty(BudSzerGeograficzna,SolarKat,So
    larAzymut,nrdnia,godzina,minuta):
    godzina=godzina+float(minuta)/60
    deklinacja=23.45*math.sin((math.pi/180)*360*(nrdnia+
    284)/365)
    katgodzinowy=15*(godzina-12)
    cosfi=math.sin((math.pi/180)*deklinacja)*(math.sin((
    math.pi/180)*BudSzerGeograficzna)*math.cos((math.pi/
    180)*SolarKat)-math.cos((math.pi/180)*BudSzerGeograf
    iczna)*math.sin((math.pi/180)*SolarKat)*math.cos((ma
    th.pi/180)*SolarAzymut))+math.cos((math.pi/180)*dekl
    inacja)*(math.cos((math.pi/180)*BudSzerGeograficzna)
    *math.cos((math.pi/180)*SolarKat)*math.cos((math.pi/
    180)*katgodzinowy)+math.sin((math.pi/180)*BudSzerGeo
    graficzna)*math.sin((math.pi/180)*SolarKat)*math.cos
    ((math.pi/180)*SolarAzymut)*math.cos((math.pi/180)*k
    atgodzinowy)+math.sin((math.pi/180)*SolarKat)*math.s
    in((math.pi/180)*SolarAzymut)*math.sin((math.pi/180)
    *katgodzinowy))
    kat=(180/math.pi)*math.acos(cosfi)
    return (katgodzinowy,90-kat) #funkcja zwraca azymut w stopniach, 0 dla poludnia,
    ujemne kier wschod, dodatnie zachod

    BudSzerGeograficzna=51.1209
    SolarKat=11
    SolarAzymut=-65
    ksmax=0

    for nrdnia in range (1,365):
    for godzina in range (3,22):
    #for minuta in range (0,60):
    minuta=0
    ks=WyliczKatRzeczywisty(SolarKat,SolarAzymut,nrdnia,
    godzina,minuta)[1]
    if ks<0:
    ks=0
    else:
    pass
    print nrdnia,godzina,minuta,"kąt solarny:","%.2f" %ks

    if ks>ksmax:
    ksmax=ks
    print "największy znaleziony kąt:"nrdnia,godzina,minuta,ksmax

    b.

  • 236. Data: 2021-03-14 12:49:35
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 13.03.2021 o 17:56, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > O 11-ej jest nieco lepiej, ale to cały czas znacznie poniżej 1-ki. A
    > wydajność paneli raczej nie jest podawana dla idealnej instalacji na
    > nieidealnie nachylonym dachu, tylko dla absolutnie idealnego
    > ustawienia na Słońce. Tak przynajmniej sądzę.
    >
    > Tyle razy już miałeś mówione że tracisz dużo na ustawieniu a Ty ciągle
    > swoje. Mam podejrzenie graniczące z pewnością, że napisałem się na
    > darmo, bo Ty i tak nie wierzysz w matematykę i za jakiś czas znów
    > napiszesz o drobnostkach wynikających z niezbyt idealnego ustawienia.

    A choćby na podstawie tego że różnica z punktu maksymalnego nie jest aż
    tak duża od tego co jest przed nim i po nim. Oczywiście mowa o sytuacji
    gdy słońce świeci na dach, a pogoda bezchmurna. O niezbyt dużych
    wartościach strat z powodu nieprecyzyjnego ustawienia paneli czytałem na
    stronach tych co się tym zajmują,. Jest jeszcze jedna sprawa - gdyby
    straty miały być naprawdę duże to monterzy staraliby się nadawać panelom
    odpowiednie kąty aby te straty minimalizować, tymczasem nie widziałem
    instalacji z jakimiś ekstra wygibasami na dachu, generalnie są kładzione
    wg kąta nachylenia wyznaczanego przez  dach.

    No, niestety zgadza się, - wyliczania matematyczne w tym wypadku mogą
    nie być wyznacznikiem czegoś skoro nie wiemy jak punkt"0" ma sie do
    punktu "1" czyli czy aż tak ważna jest precyzja z jaką słońce pada na
    panele, a mamy podstawy że wobec odpuszczania sobie precyzyjnego
    pozycjonowania paneli przez firmy montujące że jest ona taka ważna.

  • 237. Data: 2021-03-14 12:51:01
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 14.03.2021 o 03:03, Mario pisze:

    > W pochmurne dni masz niską temperaturę paneli. Gdy padnie na nie
    > słońce to dostaniesz dużą sprawność zanim się panel nagrzeje.

    To by było logiczne. Ale obecnie na dworze temperatura oscyluje wokół
    zera, pod słońce maximum +25stopni.. aż strach pomyśleć co będzie latem..

> [...]
    > możesz napisać ze połać twojego dachu jest w dużym przybliżeniu
    > prostopadła do ścian zewnętrznych budynku.

    Jeszcze trochę i szydło powinno wyjść z worka, czyli w godzinie >>0<< na
    panelach nie będzie już cienia z drzew.

  • 238. Data: 2021-03-14 12:52:27
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajno??
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Ja Ci to pisałem.
    > Podawałem koszty mojej PC, pisałem Ci jak się do tego zabrać. Kocioł
    > elektryczny też mam - kospel 24kW. Dwa lata temu jak pojechałem na
    > narty odpaliłem tego elektryka. Za dwa tygodnie wyszło ponad 1000 zł,
    > jakieś 4x więcej niż przy obecnej PC :-)
    > Za sezon wrócimy do wątku to już będziesz bardziej doświadczony :-)
    >

    > TG

    No, tak, teraz sobie przypomniałem.

    Jeden sezon to może być za mało, może przecie być słoneczny i bez mrozów.

  • 239. Data: 2021-03-14 12:53:49
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Ano takie życie. Na wszystko trzeba uważać. Ja świata nie zmienię -
    > ale stosuj się do tego co napisałem powyżej i będziesz  miał jedno
    > zmartwienie mniej.
    >
    > TG

    Z takim podejściem to nikt nie zmieni, skoro nie ma woli zmian, a
    wrogiem czy kimś niepoważnym jest ten co się na to nie chce godzić.

  • 240. Data: 2021-03-14 12:54:32
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 13.03.2021 o 21:44, Pilocik pisze:

    > panele już działają, firma zakłądała bo ja się boję wysokości ;)
    >
    > ale montaż monobloka jest już w moim zasięgu ,taki mam plan

    No cóż, życzę powodzenia? A nie zapomnij napisać jak poszło z montażem
    i jak się system sprawuje.