-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news-1.dfn.de!n
ews-2.dfn.de!news.dfn.de!npeer.as286.net!npeer-ng0.as286.net!border2.nntp.ams1.
giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.
pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Subject: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
Newsgroups: pl.misc.elektronika
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <s1qkmq$1ooh$1@gioia.aioe.org> <s37dvd$c27$10@gioia.aioe.org>
<s38k9m$4s1$2@dont-email.me> <s3eu8j$19kh$4@gioia.aioe.org>
<s3fiqb$kqe$1@dont-email.me> <s3pm39$1mk4$4@gioia.aioe.org>
<s3qrul$i8u$1@dont-email.me> <s3vnc8$1u4c$3@gioia.aioe.org>
<6063912d$0$547$65785112@news.neostrada.pl> <s4egpp$k7f$1@gioia.aioe.org>
<s4hfbv$rd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<e...@g...com>
<s4hm1g$52k$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s4hn6g$di1$1@dont-email.me>
<s4htmh$9bd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s4i6kl$9p8$1@dont-email.me>
<s4ibfs$hal$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s4jlo5$fbf$1@dont-email.me>
<s4jt46$o5t$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<60707ea8$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
<s4q8ok$50i$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
Date: Mon, 12 Apr 2021 12:58:10 +0200
Message-ID: <1...@4...net>
Lines: 126
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.30.109.120
X-Trace: 1618225091 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 558 83.30.109.120:49358
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:763934
[ ukryj nagłówki ]On Fri, 9 Apr 2021 21:09:12 +0200, Piotr Gałka wrote:
> W dniu 2021-04-09 o 18:19, J.F. pisze:
>>>>> Ja coś takiego obserwowałem na pierwszym roku. Wszyscy narzekali jak
>>>>> my z tej matmy mało mieliśmy i inne przedmioty skupiały się w sumie na
>>
>> Tzn wszyscy wykladowcy?
>
> Za dawno było, ale pamiętam, że jeden czy dwóch się zżymało, że zamiast
> zajmować się tym co ważne to muszą tłumaczyć rzeczy, które powinny być
> znane z matematyki.
No, jeszcze mogliby narzekac studenci.
Szczegolnie po takim jednym szybkim "doksztalcie" :-)
>> Bo ja raczej pamietam, ze pierwsze dwa lata to byla prawie sama
>> matematyka - mogla sie nazywac analiza, rachunek pr-stwa, fizyka,
>> metrologia, teoria obwodow ...
>
> Matematykę nazwaną 'matematyka' mieliśmy tylko na pierwszym roku. Wiem,
To ja takiej nie mialem.
> że na niektórych innych wydziałach przez 4 lata przerabiali mniej niż my
> przez rok.
Jakos tak ...
> Rachunek, czy na następnym roku Metody probabilistyczne to osobne
> przedmioty też matematyczne.
> Ale Fizyka, Metrologia, Teoria obwodów to dla mnie były przedmioty,
> gdzie wyczuwało się, że zamiast skupiać się na sednie przedmiotu jest
> realizowane douczanie brakującej matematyki.
No wiesz, powazny kawalek w tej teorii obwodow to sa macierze,
a w liceum traktowane troche po lebkach.
>>> Chodziło mi o to, że w idealnym świecie wiedza o tych rozkładach
>>> powinna pochodzić z matematyki, a nie być tłumaczona na przedmiocie
>>> dla którego powinno to być tylko narzędzie stosowane do analizy wyników.
>>
>> Ale to jest dosc istotna czesc tych pomiarow, aby wiedziec jaki jest
>> blad/niepewnosc wyniku koncowego.
>
> Oczywiście, ale tak samo mógłbyś powiedzieć, że umiejętność podzielenia
> uzyskanej wartości napięcia przez wartość prądu i ustalenie pozycji
> przecinka jest istotną częścią pomiaru rezystancji.
> Ale przy omawianiu pomiaru rezystancji nie poświęca się temu zbyt wiele
> czasu bo to wszyscy wiedzą z matematyki. Tak samo mogło by być z innymi
> przedmiotami.
Tylko matematyka raczej malo poswieca czasu zagadnieniu ile to jest
(10 +/- 2%) / (5 +/- 2%)
>> A na matematyce bys sie zastanawial po co ci taki dziwny rozklad
>> potrzebny :-)
>
> Matematyka jest (może była za moich czasów) według mnie często źle
> uczona. Na przykład liczby zespolone są wprowadzane tak, jakby zostały
> wymyślone tylko po to aby gnębić uczniów. Nikt nie powie najpierw!!,
> jaki ludzie mieli problem, że wymyślili sobie sposób uproszczenia czegoś
> za pomocą liczb które umówili się nazywać zespolonymi. Od razu inaczej
> wtedy się zrozumie co to jest to i (dla elektroników j). Że nie jest to
> coś tak urojonego, że to jakiś duch, czy co.
Ale to przeciez nie tak bylo.
Najpierw byl problem ile to jest x^2= -3, czy ile pierwiastkow ma
wielomian.
Potem przyszedl Fourier, potem ktos jeszcze to musial zgrabnie
poskladac, i dopiero sie okazalo, ze liczby zespolone ulatwiaja :-)
>> Podobnie mialem w liceum - nauczycielka fizyki na pierwszej lekcji
>> powiedziala
>> "wiecie, najprosciej by bylo, gdybym wam powiedziala co to sa pochodne i
>> calki.
>> Ale matematycy bardzo prosili, zeby tego nie robic, bo im to potem
>> zakloca wlasciwy tok nauczania - najpierw musza byc liczby, ciagi,
>> granice "..
>
> Porównując z tym co opisałem wyżej to chyba przeceniała możliwości uczniów.
No nie, to porzadne liceum mat-fiz bylo :-)
Poza tym tyle, co ona chciala nauczyc, to by malpa wykuła :-)
> Wracam do miernictwa. Nigdy nie przywiązywałem uwagi do faktów (nie
> umiem ich zapamiętywać), a zawsze tylko do zależności logicznych (nie
> sprawiało mi żadnego wysiłku zapamiętywanie).
> A tu na egzaminie z miernictwa ostatnie pytanie było o fakty - jakie są
> przeciętne czasy działania przetworników A/C w zależności od metody
> przetwarzania. Gdyby te metody były jakoś dokładniej wyjaśnione to bym
> zapamiętał, ale na wykładzie było to tylko wspomniane (bo ogólnie
> miernictwo było o analogowej części procesu pomiarowego)
Mierniki cyfrowe chyba dopiero wchodzily, szczegolnie w naszym
ustroju.
A przetworniki A/C ... trzeba bylo jakos sprawdzic miernikami
analogowymi :-)
>> Tzn na pewno mieli wieksze obycie z macierzami w elektrotechnice, bo
>> prostu mieli to w technikum.
>> W liceum temat nieznany.
>
> Potwierdzam, że mi z liceum nieznany, ale nie wiem na ile znany tym z
> technikum.
Tych w eletrycznym i elektroniczym tym meczyli.
Co to za technik, ktory prostego obwodu nie potrafi policzyc, czy nie
wie, jakie jest przesuniecie fazowe ...
>>> Jak teraz to też nic nie wiem.
>> Teraz pewnie obcieli przedmioty teoretyczne i coraz mniej tej teorii
>> obwodow.
>
> A co zamiast teoretycznych?
praktyka programowania ?
> Dwa lata temu rozglądałem się gdzie by tu oddać w dobre ręce prawie 20
> letni, całkiem sprawny, analogowo/cyfrowy oscyloskop.
> Zajrzałem na stronę Technikum Łączności w Gdańsku. Odbyłem wirtualną
> wycieczkę po laboratoriach. W ani jednym nie zauważyłem oscyloskopu.
> Chyba nie używają takiego sprzętu.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 12.04.21 13:19 Piotr Gałka
- 12.04.21 13:24 Piotr Gałka
- 12.04.21 13:28 Piotr Gałka
- 12.04.21 13:30 Grzegorz Niemirowski
- 12.04.21 13:31 J.F.
- 12.04.21 13:35 Piotr Gałka
- 12.04.21 13:41 J.F
- 12.04.21 13:48 Piotr Gałka
- 12.04.21 13:53 Piotr Gałka
- 12.04.21 14:09 Piotrek
- 12.04.21 14:28 Zbynek Ltd.
- 12.04.21 14:53 Piotr Gałka
- 12.04.21 14:58 J.F
- 12.04.21 15:04 Piotr Gałka
- 12.04.21 15:06 Piotr Gałka
Najnowsze wątki z tej grupy
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Najnowsze wątki
- 2025-02-19 Lista afer
- 2025-02-19 Lista afer
- 2025-02-19 Lista afer PIS
- 2025-02-19 Ogrodzenie dla krów szkockich "Highland"
- 2025-02-19 Gdańsk => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-19 Gdańsk => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-19 Białystok => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-19 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-19 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-19 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-02-19 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-19 Chrzanów => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie f
- 2025-02-19 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-19 Nigdy
- 2025-02-19 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=