    From: trybun <M...@j...cb>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Date: Sun, 11 Apr 2021 10:32:54 +0200
    <s27lg0$ib7$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s2aa8r$7eg$2@gioia.aioe.org>
    <s2adjm$ahv$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s2akc8$1e8q$3@gioia.aioe.org>
    <s2b843$rop$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s2iad4$18i3$1@gioia.aioe.org>
    <s2iqr8$8ja$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s2kt8b$tm1$1@gioia.aioe.org>
    <s2m81i$6fs$1@dont-email.me> <s2njc3$kgk$1@gioia.aioe.org>
    <s2nqc6$vvi$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s2pnh1$4o0$2@gioia.aioe.org>
    <60512a6e$0$544$65785112@news.neostrada.pl> <s2sqjb$mqm$1@gioia.aioe.org>
    <60534b24$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <s37dvd$c27$10@gioia.aioe.org>
    <6058a93b$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3eubp$19kh$5@gioia.aioe.org>
    <605b1d2d$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3pma1$1upa$1@gioia.aioe.org> <s3s90t$1t5$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s3vndu$1u4c$4@gioia.aioe.org> <s3vun7$i32$2$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s4egua$k7f$3@gioia.aioe.org> <s4higs$2uh$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>

    W dniu 06.04.2021 o 14:00, Piotr Gałka pisze:

    > Tak: 7.2KW * cos fi (fi - kąt (w 3D) między prostopadłą do powierzchni
    > paneli a kierunkiem 'na słońce') przy bezchmurnym niebie i przy
    > zapewnieniu odpowiedniego chłodzenia paneli.

    No tak - by podpisać umowę nie w dobrej wierze a na matematycznych
    wyliczeniach trzeba by chyba z pół roku szkolenia z różnych dziedzin.
    Gratuluję podejścia.

> [...]
    > tych co to wierzą w konstrukcję perpetuum-mobile.
    > Źródłem energii jest strumień światła słonecznego padającego na panele.
    > Zmniejszamy strumień (przez cos fi) to zmniejsza się (mniej więcej
    > proporcjonalnie) maksymalna uzyskiwana moc.
    > Użyłem określenia mniej więcej proporcjonalnie bo w trakcie tego wątku
    > dowiedziałem się o istotnym wpływie temperatury paneli. Jak
    > zmniejszymy strumień 2x to gdyby temperatura była taka sama to i moc
    > byłaby zmniejszona 2x, ale 2x mniejszy strumień mniej nagrzeje panele
    > więc w efekcie uzyskana moc spadnie mniej niż 2x (bo temperatura

    Już po tygodniu użytkowania zadaję kłam tej tezie - prostopadłe padanie
    promieni to nie podstawowy czynnik dla osiągania maksymalnej
    mocy/wydajności. Tak wiec lepiej ostrożnie z tymi wyliczeniami
    matematycznymi i braniem na logikę gdy idzie o fotowoltaikę.