    From: trybun <M...@j...cb>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Date: Wed, 17 Mar 2021 12:56:01 +0100
    <s1r47d$1cm7$2@gioia.aioe.org> <s1r4rr$85f$2@dont-email.me>
    <s1r5fg$1i9$1@gioia.aioe.org> <s1r62o$mte$1@dont-email.me>
    <s1r6ii$jto$1@gioia.aioe.org> <3251571736$20210304211746@squadack.com>
    <s1t3nl$2jq$1@gioia.aioe.org> <6175432751$20210305132037@squadack.com>
    <s1vl9g$k42$1@gioia.aioe.org> <5628134420$20210306123137@squadack.com>
    <s1vpn4$ioa$1@gioia.aioe.org> <s201oe$dcs$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s251p8$150q$1@gioia.aioe.org> <s27lg0$ib7$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s2aa8r$7eg$2@gioia.aioe.org> <s2adjm$ahv$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s2akc8$1e8q$3@gioia.aioe.org> <s2b843$rop$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s2iad4$18i3$1@gioia.aioe.org> <s2iqr8$8ja$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s2kt8b$tm1$1@gioia.aioe.org> <s2m81i$6fs$1@dont-email.me>
    <s2njc3$kgk$1@gioia.aioe.org> <s2qj1e$349$1@dont-email.me>

    W dniu 16.03.2021 o 16:31, Mario pisze:

> [...]
    > moc spada według funkcji cos(alfa). Cosinus ma w zerze wartość jeden a
    > w 90 stopniach ma zero.
    > Jeśli słyszałeś o kątach bryłowych to krawędzie powierzchni na którą
    > pada światło wykreślają właśnie jakiś kat bryłowy. Jak będziesz
    > przechylał tę powierzchnię względem kierunku padania światła od
    > wartości prostopadłej do orientacji gdy powierzchnia panela jest
    > równoległa do kierunku padania światła, to moc maleje od wartości
    > maksymalnej do wartości równej ZERO. Czyto przypadek, ze podobnie
    > zachowuje się funkcja cosinus? Nie sądzę

    Powtarzam - " z czego bierze się punkt "0" i jest stawiany tak
    rygorystyczne dla maxymalizacji uzysku, prostopadłości padania promieni
    słonecznych na panele?", oczywiście to "z czego" służyło tylko do
    wprowadzenia pytania zasadniczego.

    > Nie wiem skąd to wywnioskowałeś. Weź pod uwagę, że gdy zmienia się kąt
    > w cyklu dziennym (czy rocznym) to zmienia się też temperatura
    > otoczenia. Więc możesz mieć korelację mocy i temperatury z kątem
    > padania ale też z temperaturą otoczenia.
    > W dostępnych dla potencjalnych inwestorów kalkulatorach mocy paneli
    > kąt (względem normalnej do powierzchni jest raczej wartością, która
    > obniża uzyskiwaną moc. Nie spotkałem się z analizą, gdzie optymalizuje
    > się kąt na jakaś wartość typu 10 stopni czy 20 stopni żeby obniżyć
    > nagrzewanie panela i zwiększyć sprawność.

    To jest pytanie które nasuwa się jako pierwsze, skoro oficjalnie wiadomo
    że padające na wprost promienie słoneczne generują najwyższą
    temperaturę, a tym samym obniża to wydajność instalacji.

    Jeżeli chodzi o mnie to w zupełności wystarczy mi obserwacja własna
    zachowań instalacji.

    > Ale abstrahujesz od tego, że masz znacznie bardziej płaski dach niż
    > inni i inaczej skierowany. Inni podają swoje lepsze wyniki, a ty
    > ignorujesz różnice kątów, bo to teoretyzowanie i ustawiasz się w
    > pozycji roszczeniowej.  Twierdzisz że skoro inni maja więcej to firma
    > montażowa spieprzyła ci robotę.

    Nic z tych rzeczy. Co jest powodem tego że prawie wszyscy zabierający
    głos zaraz zaczynają dzielić włos na części? Chciałem się tylko
    dowiedzieć jaka może być/jest faktyczna wydajność paneli w praktyce.

    > Ale ty nie masz żadnego pojęcia, a odrzucasz wszelkie tłumaczenia, że
    > tu się liczy prosta trygonometria. Twoja sprawa. Podaj facet do sądu,
    > że masz za mało mocy i relacjonuj na grupie postępy w procesie.

    Jasne że nie mam, i dlatego założyłem ten wątek. Jakie do diabła
    tłumaczenia? - Ja oczekuję ODPOWIEDZI!

> [...]
    > są różne systemy montażu paneli. W dodatku oferowane przez różnych
    > producentów jako rozwiązania systemowe. Firmy montażowe nie bawią się
    > w modelowanie po to żeby zbudować jakieś nietypowe konstrukcje. Z
    > reguły używają prostych wzorów czy tabel żeby policzyć w jakich
    > odstępach mocować uchwyty mocujące profile montażowe do elementów
    > konstrukcyjnych dachu np do krokwi. Skoro teraz jesteś w stanie
    > wymyślić jak powinna wyglądać realizacja nietypowej konstrukcji na
    > życzenie klienta, to czemu nie sformułowałeś wymagań podczas

    Różnica w cenie (aluminiowej) listwy 0,5cm vs np 5cm. Im większa różnica
    tym większe kąty do uzyskania. Jest to najprostsze rozwiązanie i nawet
    nic mi nie przychodzi do głowy co by mogło być przeciwwskazaniem
    technicznym dla takiej konstrukcji.

> [...]
    > ogarniesz bardziej złożonego problemu. Zresztą nie masz problemu z
    > tym, że jest np 500 W zamiast 10W przy wschodzie słońca, tylko że w
    > najlepszych warunkach masz o kilkadziesiąt procent mniej energii niż
    > byś się spodziewał.
    > A w sytuacji gdy masz straty z powodu nachylenia światła względem
    > paneli rzędu  30%, czy 50%, prosta trygonometria wystarcza, żeby ci
    > wyjaśnić dlaczego masz mało mocy. Możesz te starania innych ludzi
    > przyjąć albo odrzucić, bo to teoretyzowanie, jakieś cosinusy, a nikt
    > ci nie potrafi wyjaśnić na zdrowy chłopski rozum dlaczego masz mało mocy.

    To nie żaden wniosek - to oczywistość. Za dużo złożonych aby machać
    komuś przed oczyma wynikiem.

    > Gdy podniesiesz  górną krawędź panela i go wypionujesz, to wtedy ten
    > panel jest skośnie do połaci dachu a nie płasko do niej.
    > Napisałem ci dlaczego firmy nie bawią się w ustawianie inaczej niż
    > płasko do powierzchni dachu. Nie opłaca się wymyślać własnych systemów
    > i badać czy są zgodne z normami czy dyrektywami. Używa się
    > gotowych rozwiązań systemowych. Nachylone montuje się na ziemi gdzie
    > jest znacznie mniejszy wiatr. Jeśli znajdziesz rozwiązania montażu
    > nachylonych paneli na skośnym dachu to będą pewnie znacznie droższe.

    Powyżej napisałem o jakiej technice myślę aby ustawić panel bardziej
    prostopadle do słońca. Żadnych schematów nie trzeba wymyślać.