  • Data: 2021-03-04 20:23:30
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 04.03.2021 o 18:12, trybun pisze:

    > Nowiutkie, a nie było jakichś burzy piaskowych?. Nie wiem jaki typ, nie
    > ma o tym nigdzie, ani w protokole instalacji ani w samej umowie. Ale
    > jest to (podobno nowatorski) wyrób własny firmy Promag, o mocy 450W.

    Zadałem sobie trud.

    Promag używa paneli produkcji argom. Powinno to być to :
    https://argomgroup.pl/wp-content/uploads/2020/06/arg
    om450mono.pdf

    Przy 7.2kW wygląda że masz tych paneli 16. Na moje oko.

    Jeżeli wykres na pierwszej stronie pdf jest prawdziwy dla tego panelu,
    to nie ma chu... żeby przy AM1.0 ( czyli słoneczny dzień latem -
    1000W/m^2 ) panel zbliżył się nawet do 450W.

    450W to może mieć przy AM1.5 ( 1500W/m^2)

    Poszukaj stacji monitorującej w swoim regionie takiej jak :

    https://www.meteo.waw.pl/hist.pl?XTOT

    Masz tam wykres W/m^2 w ciągu dnia.

    Widać tam że w Polsce osiągnięcie 1000W/m^2 to już niezły wyczyn.

    Dodatkowo falowniki zwykle pracują w punkcie charakterystyki określany
    jako Pmpp. Maximum power point - czyli mniej więcej środek kolana
    charakterystyki.

    Zatem zakładając 1000W/m^2 wyznaczamy z charakterystyki Upmpp=35V i
    Ipmpp = 7.8A wychodzi około 270W na panel , a przy 16 sztukach około 4.4kW

    Do tego dochodzą jeszcze współczynniki poprawy efektywności związane z
    niską temperaturą. Ale tego już mi się nie chce liczyć.

    Reasumując - jest mniej więcej zgodnie z katalogiem.

    Pozdrawiam

    Adam Górski