  • 201. Data: 2020-12-08 14:53:04
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" napisał w wiadomości grup
    .
    W dniu .12.2020 o 09:47 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    >Jak się mieszka w zamku z metrowymi ścianami na granitowej skale to
    >ma się inną perspektywę :-)

    Hm, moze trzeba stawiac zamki z granitu.

    Tak swoja droga - bylem kiedys latem na cmentarzu, sloneczko
    przygrzalo ... te eleganckie kamienne krzyze z zacienionej strony byly
    gorace.
    A betonowe - lekko cieple ..

    >Jak się budowałem/rozbudowywałem w 2000r. to głównym tematem na
    >forach budowlanych było ogrzewanie.
    >Klimą i temp. w lecie na poddaszu nikt się nie przejmował, nie było
    >to wtedy żadnym problemem.

    A ja jezdzilem samochodem bez klimy ...

    >Ostatnie 3-4 lata każą zmienić podeście do planowania "klimatu" w
    >domu.

    Chyba juz troche wiecej tych lat.
    Istotnie takich upalow to sobie nie przypominam ... ale dziennikarze
    wyciagaja jakies ciekawostki.

    Swoja droga ciekawe - wina emisji CO2, czy wcale nie ?

    Ale z drugiej strony ... czas na kolejne zlodowacenie ... czy mysmy
    sobie przypadkiem kraju nie uratowali ?

    J.

  • 202. Data: 2020-12-08 15:08:30
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 14:53 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Hm, moze trzeba stawiac zamki z granitu.

    To przytyk do Mateusza :-), kiedyś na sąsiedniej grupie już poruszaliśmy
    podobny wątek.
    Mateusz cwaniakuje bo mieszka w Francji, na górce, w starym kamiennym
    domu, gdzie ma zawsze chłodek.

    > Tak swoja droga - bylem kiedys latem na cmentarzu, sloneczko przygrzalo
    > ... te eleganckie kamienne krzyze z zacienionej strony byly gorace.
    > A betonowe - lekko cieple ..

    A kolor jaki?
    granit ze 3x lepiej przewodzi ciepło od betonu.
    Od słońca się nagrzał to i z tyłu będzie ciepły.

    > Swoja droga ciekawe - wina emisji CO2, czy wcale nie ?

    Wszystkiego po trochu - a najwięcej to wina Słońca.
    Było cieplej, było zimniej, zawsze coś się zmienia. Oczywiście nie chcę
    zaczynać kolejnego wątku :-)

    > Ale z drugiej strony ... czas na kolejne zlodowacenie ... czy mysmy
    > sobie przypadkiem kraju nie uratowali ?

    W perspektywie kolejnych 10-20 lat nikt nie ma pojęcia co będzie.
    Modele porozjeżdżane, zwykłe wróżenie z fusów.

    TG

  • 203. Data: 2020-12-08 15:46:33
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-12-08 o 15:08 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > To przytyk do Mateusza :-), kiedyś na sąsiedniej grupie już
    > poruszaliśmy podobny wątek.
    > Mateusz cwaniakuje bo mieszka w Francji, na górce, w starym kamiennym
    > domu, gdzie ma zawsze chłodek.

    Nie cwaniakuje, tylko obserwuje. Zauważam jednak, że temat
    przekręciłeś, bo ja odnosiłem się specyficznie do poniższej wypowiedzi:

    "Wychodzi na to, ze trzeba sie przeprowadzic do Kaliforni czy do Wloch
    - zasilanie z PV klimatyzatora na lato to swietny pomysl."

    Otóż zdarzało mi się bywać w dawnych śródziemnomorskich willach podczas
    upalnego lata. Nie było tam żadnej klimatyzacji - a w środku przyjemnie
    chłodno.

    Mateusz

  • 204. Data: 2020-12-08 15:47:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Tuesday, December 8, 2020, 11:29:06 AM, you wrote:

    [...]

    > Uranu tez nie mamy, a zloza szybko sie skoncza :-(

    Mamy za to mnóstwo odpadowego plutonu. Kwestia technologii...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 205. Data: 2020-12-08 15:50:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Tuesday, December 8, 2020, 11:46:55 AM, you wrote:

    > Fluorescencyjne lampy maja sprawnosc zblizona do LED,

    Nieprawda - mnóstwo energii marnują w oprawach. LED mają bardziej
    użyteczną wiązkę.

    > a zarowek mysle, ze bylo tam malo. Poza tym teraz pelno komputerow -
    > tez dobrze grzeja.

    Coraz mniej.

    > Rachunek za ogrzewanie ... moze i wzrosl, ale zalezy, czym grzeja.
    > U nas energia z paliw tansza niz prad, co nie dziwi, biorac pod uwage,
    > ze elektrownia cieplna ma sprawnosc ~40%.

    Współczesne mają większą.

    > Ale w Norwegii moze to inaczej wygladac, jesli prad jest "za darmo",
    > bo z wody ...

    Tylko pozazdrościć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 206. Data: 2020-12-08 16:08:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,

    >Nieprawda - mnóstwo energii marnują w oprawach. LED mają bardziej
    >użyteczną wiązkę.

    No, trzeba by zobaczyc stare i nowe lampy.

    >Coraz mniej.

    >Współczesne mają większą.

    Gazowe lub olejowe. A my mamy weglowe.
    I ciekaw jestem takiej calosciowej sprawnosci - z wentylatorami,
    mlynami weglowymi, transportem z kopalni, zasilaniem kopalni ...

    >Tylko pozazdrościć.

    Cos za cos.
    Tak czy inaczej - nie bedziem tak mieli.

    P.S. Powstal taki serial "Okupowani".
    Norwegia zapowiada rezygnacje z wydobycia ropy i gazu, co grozi
    reszcie swiata zapascia.
    Wiec wkraczaja do nich ... Rosjanie, a reszta cywilizowanego swiata ..
    nic nie robi:-)

    J.

  • 207. Data: 2020-12-08 16:10:13
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 15:46 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

> [...]
    >
    > Otóż zdarzało mi się bywać w dawnych śródziemnomorskich willach podczas
    > upalnego lata. Nie było tam żadnej klimatyzacji - a w środku przyjemnie

    - tamte wille powstały tam gdzie zawsze było ciepło, mają grube ściany,
    kamienne/granitowe podłogi bezpośrednio na gruncie (bez styro pod
    podłogą). Okiennice (lub masywne żaluzje) na oknach, zamykane w ciagu
    dnia, dachy z jasnej dachówki glinianej.
    U nas w zimie (za poprzednich zim) w takich willach miałbyś przemarznięte
    ściany i lodowate posadzki przy ścianach. Dodoatkowo wilgoć, grzyb w
    naroznikach i wielgachne rachunki za ogrzewanie.
    Ale fakt, w lecie byłoby przyjemnie chłodno.
    Z dwa lata temu byłem w Kordobie pod koniec lipca i mieszkałem w takiej
    tysiącletniej willi.
    Była klima :-) tam od końca czerwca praktycznie non stop jest 30-40 st.
    Miesiąc-dwa i wszystko łącznie z piwnicami jest nagrzane jak w piekarniku.
    W nocy jest 28-32 st i nie ma jak się wychłodzić do października.

    TG

  • 208. Data: 2020-12-08 16:15:58
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 07.12.2020 o 20:26, Piotr Wyderski pisze:

    > Kiedyś ciepło odpadowe z żarówek również stanowiło zauważalną porcję
    > energii w ogrzewaniu.

    Jak o tym mówiłem w czasie kampanii zamiany żarówek na świetlówki, to
    mnie wyśmiewano.

    A fakt jest taki, że w naszym klimacie oświetlenie _mieszkań_ jest
    bardzo silnie skorelowane z sezonem grzewczym.

    I owszem, grzanie prądem jest drogie. Ale to nie znaczy, że włączany
    zastępczo piec gazowy grzeje za darmo.

    MJ

  • 209. Data: 2020-12-08 18:25:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A potem pokaze legitymacje z US :-)

    Chodzi o to, by nie mógł pokazać. Tak, ja wiem, że oni chcą VATu za
    wyprowadzenie sąsiadowi psa...

    > No to elektrownia znajdzie sobie rafinerie, i wiecej klientow nie
    > potrzebuje :-)

    Dlatego trzeba ją prawnie zobowiązać do sprzedaży prądu odbiorcom
    priorytetowym, tj. wszystkim zewnętrznym.

    > Bo czasem trzeba 1GW ..

    Czasem odwiedza mnie 30 osób i trzeba ich przenocować. Mam kupić hotel?

    > Jesli nie ma co z tym co sensownego zrobic, to nie widze sensu.

    Owszem, ale właśnie twierdzę, że da się z tym coś sensownego zrobić.

    > Najlepiej byloby, gdyby sie dalo skrecic moc do tych 300MW.

    Ale sprzęt tego nie lubi, albo się bardzo komplikuje.

    > te e-coiny ... niby przynosza zysk, ale spalac dostepne paliwa i
    > przerabiac na cos ... malo uzytecznego ... glupie mi sie wydaje.

    Instrument inwestycyjny jak każdy inny, co w nim głupiego? Wydobycie i
    rafinacja złota też jest bardzo energochłonnym procesem, a jednak się ją
    prowadzi, bo ludzie chcą to kupować. Wszystko w końcu opiera się na
    wierze: na przykład platyna jest 30 razy rzadsza od złota, a kosztuje 2
    razy mniej, bo ludzie wierzą w immanentną wartość złota. Dlaczego więc
    mają nie wierzyć w bitcoina albo dolara, a co za tym idzie, nie chcieć
    ponosić kosztów ich wytwarzania?

    > No i czy da sie wylaczyc elektrolizer, bo akurat sloneczko zaszlo ?

    To akurat wydaje mi się bardzo proste.

    > I myslisz, ze bitcoin jest rozwiazaniem ? > Jak widac - rzad potrzebuje waluty,
    ktora bedzie mogl dowolnie
    drukowac :)

    Nie, bitcoin się do tego nie nadaje z dokładnie tego powodu. Dlatego
    chcą sobie zrobić własne coiny bez tej "wady", a nie przełączać się na
    istniejącego.

    > A europejskie rzady nie maja tego samego problemu ? :-)

    Wszyscy drukują jak opętani, a stopy procentowe są na całym niemal
    świecie w okolicach zera, z drobnymi wyjątkami wymaganymi np. do obrony
    liry tureckiej. To się musi skończyć Weimarem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 210. Data: 2020-12-08 18:31:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >bardzo silnie skorelowane z sezonem grzewczym.

    >I owszem, grzanie prądem jest drogie. Ale to nie znaczy, że włączany

    Ale jednak znacznie tansze, niz piec oporowy, bo bysmy grzali pradem
    :-)

    Wiec jak widac - w zimie taniej, a latem znacznie taniej ... lub
    chlodniej :-)

    J.