  • 71. Data: 2009-10-15 06:32:14
    Temat: Re: Fotografia slubna
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Janko Muzykant pisze:
    > Widocznie lubię ryzyko. Ale faktycznie, nie pstrykam dużo ślubów, za to
    > pstrykam dużo wnętrz sklepowych, gdzie warunki podobne. I też bez
    > statywu, bo nie chce mi się go nosić. Czasem mam wypad na drugi koniec
    > Polski, a jednak jakoś metoda ''1/25 z ręki'' działa. Fakt, że lustrem z
    > gripem, kompaktem bez stabilizacji nie ma szans.

    Chyba sobie przypomniałem, dlaczego akurat 1/25 uważam za margines
    bezpieczeństwa. Otóż wychowałem się na ''Fotografowanie nie jest
    trudne'' sprzed ponad pół wieku (znalałem to w domu jak byłem
    dzieckiem), a tam autor traktował właśnie ów czas jako podstawę do
    ciemnych scen jako bezpieczny pod warunkiem odpowiedniego trzymania
    aparatu. Przyzwyczajeń nie zmienisz :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 72. Data: 2009-10-15 07:02:44
    Od: ps <p...@g...pl>

    Janko Muzykant pisze:
    (..)
> [...]
    > dzieckiem), a tam autor traktował właśnie ów czas jako podstawę do
    > ciemnych scen jako bezpieczny pod warunkiem odpowiedniego trzymania

    Robisz zdjęcia aparatem z "pełnoklatkową" lub większą niż 24x36mm
    matrycę? Jaka marka, model?

  • 73. Data: 2009-10-15 07:20:33
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    ps pisze:

    > Robisz zdjęcia aparatem z "pełnoklatkową" lub większą niż 24x36mm
    > matrycę? Jaka marka, model?

    O, starta już całe wieki nie dotykałem i raczej nigdy już nie dotknę.
    Ale czy to ma znaczenie? Konieczna precyzja związana ze stosunkiem
    wymiaru matrycy do medium docelowego znosi się skracaniem ogniskowych (w
    starcie np. 75mm). Stabilność jest mniej więcej podobna.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /kim jest kucharz, co reklamuje knorra życząc wesołych świąt?/

  • 74. Data: 2009-10-15 07:34:06
    Od: ps <p...@g...pl>

    Janko Muzykant pisze:
    (..)

> [...]
    > wymiaru matrycy do medium docelowego znosi się skracaniem ogniskowych (w
    > starcie np. 75mm). Stabilność jest mniej więcej podobna.

    Dla mnie nie ma to znaczenia, po prostu jestem ciekaw. Stare kniżki
    podawały przeważnie czasy dla filmu 135, w przypadku innych czasy były
    (i są :D) nieco inne (odpowiednio krótsze i dłuższe dla mikrofilmów i
    większych niż mały obrazek błon).

  • 75. Data: 2009-10-15 07:40:07
    Od: "Matt " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Kryhu <k...@p...pl> napisał(a):

    > Te foty pokazują że czasami prawie się uda

    Stabilizacja by załatwiła sprawę 1/25 s, jeśli para młoda nieruchomo i w miarę
    daleko. Mylę się?

    Maciej

  • 76. Data: 2009-10-15 07:42:42
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    ps pisze:

> [...]
    > podawały przeważnie czasy dla filmu 135, w przypadku innych czasy były
    > (i są :D) nieco inne (odpowiednio krótsze i dłuższe dla mikrofilmów i

    Bo to się wprost przekłada na stosunek wymiarów negatywu do odbitki. Ale
    z drugiej strony ogniskowa standardu maleje wraz z formatem i tak
    naprawdę krzywa ''tolerancji najdłuższego czasu'' rośnie pewnie w miarę
    miniaturyzacji, ale nie za ostro. Poza tym dochodzi sposób trzymania
    (np. stabilniej się chwyta duże lustro współczesne niż jakiś
    przedwojenny box).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /Kraków - piękne miasto psich kup i billboardów, piwem i moczem pachnące.../

  • 77. Data: 2009-10-15 08:31:46
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > Stabilizacja by załatwiła sprawę 1/25 s, jeśli para młoda nieruchomo i w
    > miarę
    > daleko. Mylę się?

    nie, bylo by bardzo ok. Czasem robie na ogniskowej okolo 200mm na
    czasach okolo 1/30 - /45 sek ale z ISem i jest dobrze na 3 strzaly bankowo
    cos mam.

    Roger

  • 78. Data: 2009-10-15 08:39:18
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Matt pisze:
    > Stabilizacja by załatwiła sprawę 1/25 s, jeśli para młoda nieruchomo i w miarę
    > daleko. Mylę się?

    Zależy od ogniskowej - do lekkiego tele (eq. 80mm) tak.
    A w ogóle zależy to od konkretnego człowieka.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jako Polak oczywiście jestem tolerancyjny i uczciwy/

  • 79. Data: 2009-10-15 08:43:35
    Od: ps <p...@g...pl>

    Janko Muzykant pisze:
    (..)
> [...]
    > miniaturyzacji, ale nie za ostro. Poza tym dochodzi sposób trzymania
    > (np. stabilniej się chwyta duże lustro współczesne niż jakiś

    Ano. A gdy dołożymy do tego wartość tego, co przedstawia zdjęcie
    pomnożoną przez poziom akceptacji poruszenia, możemy zejść do 1/4
    sekundy. I zrobić zdjęcie na miarę WPP czy innego tam prestiżowego
    czegoś...

  • 80. Data: 2009-10-15 08:53:16
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > Zależy od ogniskowej - do lekkiego tele (eq. 80mm) tak.
    > A w ogóle zależy to od konkretnego człowieka.

    mnie 200mm z IS daje rade na 1/30 i 1/45 sek jak to odkrylem bylem
    w szoku.

    Roger