  • Data: 2014-08-06 19:15:32
    Temat: Re: Fotka krajobrazowa - co byście zmienili w niej?
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere> szukaj wiadomości tego autora

    On 2014-08-05 21:03, 1634Racine wrote:
    > alez - najogolniej - to oczywiscie masz racje, tylko, ze jesli juz
    > podrzuca sie komus przyklad na kompozycje, etc., to sadze, ze przyklad
    > musi byc latwiejszy niz kicz, bo kicz, to jest skrzywienie, w kiczu
    > panuja inne prawa, tak najogolniej; czesto w kiczowatej foto trudno
    > mowic o "dobrej kompozycji"... Z innej znow strony - co dzis ok, jutro
    > moze byc kiczem....

    Podstawowy błąd: zakładanie, że słowo "kicz" jest nacechowane
    negatywnie. Nie jest, a przynajmniej nie musi być.

    Słownik Języka PWN podaje 2 znaczenia:
    1. <<kompozycja plastyczna, utwór literacki, film itp. o małej wartości
    artystycznej>>
    2. <<przedmiot wykonany z przepychem, ale zupełnie pozbawiony gustu>>

    Według znaczenia 1. kiczem jest np. film/zdjęcie pamiątkowe z urodzin
    typu "wujek i ciocia jedzą żeberka".
    Czy to jest zdjęcie bez wartości? Nie. Ma wartość emocjonalną.
    A może mieć wartość użytkową, jeśli wujek zaginie podczas wspinaczki.
    I może mieć nawet wartość handlową, jeśli ciocia postanowi swoje żeberka
    sprzedawać.

    Znaczenie 2. explicite nie dotyczy sztuki. Czyli jeśli jesteś bogaty,
    to możesz sobie walnąć złoty dach nad garażem (żeby było cieplej).
    Ktoś może to nazwać kiczem, ale co z tego?

    Podsumowując: w wątku ocenialiśmy zdjęcie. Każdy może oceniać jak chce -
    wszak na tym to właśnie polega. Ja wartości artystycznej oceniał nie
    będę, bo nie czuję się znawcą sztuki. Mogę ocenić poprawność techniczną
    (kompozycję, oświetlenie, ostrość) i to właśnie zrobiłem. I podałem
    przykład zdjęcia być może pozbawionego wartości artystycznej, ale za to
    bardzo poprawnego. :)

    Tyle w temacie. Nie ma chyba sensu tego ciągnąć. Lepiej iść pstrykać
    kolejne kiczowate zachody. ;)

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski