-
71. Data: 2010-03-30 12:41:59
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Eneuel Leszek Ciszewski" hoqgkh$43p$...@i...gazeta.pl
> Wyprzedzeniem sworznia to pochylenie prostopadłe do pokazanego na rysunku.
> Daje automagię prostowniczą -- w skręcie samochód jest uniesiony, więc
> ma tendencję do prostowania kół. Założenie szerszych opon **chyba** da
> ,,lepszy'' skutek tej automagii, a zatem i mniejszy będzie wpływ ujemnego
> PZ. :) Jak samochód unosi się? Ano -- chwila uwagi i wszystko jasne. :)
> Chyba -- bo nigdy się nad tym nie zastanawiałem zbyt mocno.
> Na oko -- na pewno, ale może są jakieś czynniki ,,łagodzące''.
Zapewne tym czynnikiem jest fakt, iż PZ jest ważny przy dużych
szybkościach, gdy samochód nie skręca lub skręca delikatnie.
A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy jest potrzebne na przykład do przeciwdziałania
siłom oddziałującym na koła poprzez karoserię. Jeśli przód samochodu ma tendencję
do skręcania w prawo, dodatnie wyprzedzenie sprawi, że koła skręcą w lewo, kontrując
tę tendencję, co (odwrotność czego) widać na wózkach w galeriach handlowych, gdzie
jest ujemne wyprzedzenie zwrotnic, czyli wleczenie -- tam koła wspomagają tendencje
wózka,dzięki czemu wózkiem łatwiej kierować. Przy ujemnym wyprzedzeniu koła
wspomagają
zamiary tego, kto kieruje wózkiem. Przy dodatnim (koło wysunięte do przodu przed osią
obrotu) koła przeciwdziałają intencjom kierującego.
Uprzedzając życzliwe_inaczej komentarze -- wózkiem w sklepie kierujemy
poprzez ,,karoserię'', nie poprzez skręcanie kół, dlatego tam wskazane
jest ujemne wyprzedzenie zwrotnic. W samochodzie mamy kierowanie poprzez
skręcanie kół, zaś na wpływ tego, co oddziałuje karoserię (na przykład
wiatr spychający samochód) jest siłą (i wpływem) niepożądaną (niepożądanym)
dlatego w samochodach mamy dodatnie wyprzedzenie zwrotnic kół przednich.
Zwykle dodatnie, bo ponoć bywa i ujemne.
Ujemne jest zwykle w tylnym zawieszeniu, gdzie koła powinny poddawać się
karoserii. Tyle tylko, że tylne kła słabo biorą udział w kierowaniu.
Jazda do tyłu jest niebezpieczna, gdyż auto ma tendencje destabilizujące.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
72. Data: 2010-03-30 12:48:01
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Eneuel Leszek Ciszewski" hontou$q2a$...@i...gazeta.pl
> Zwiększenie szerokości opony może powodować trudności z kręceniem kierownicą,
> ale nie dlatego, że więcej gumy przylega do jezdni -- przylega jej tyle samo. :)
> (bo zależy to od masy samochodu i od ciśnienia w oponie -- opona jest szersza,
> ale ugina się słabiej; powierzchnia przylegania musi być taka sama dla różnych
> szerokości opon)
> Takie zwiększenie siły pochodzi raczej od wyprzedzenia sworznia. :) A więc
> zwiększanie szerokości opony da chętniejsze prostowanie się kół. Może więc
> problem leży w korekcji tego wyprzedzenia? :) A najprawdopodobniej masz
> niekorzystne złożenie obu czynników -- zwiększenie PZ i zwiększenie siły
> związanej z wyprzedzeniem sworznia. :)
Przy skręcie w lewo, lewe koło przejeżdża mniej niż prawe w tym samym czasie.
To jasne. Ale i lewa część opony musi przejechać mniej niż prawa w tym samym
czasie. Może i tu należy doszukiwać się źródeł trudności przy szerszych oponach?
MZ przesadzanie z szerokością opon nie jest dobrym rozwiązaniem.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
73. Data: 2010-03-30 13:22:35
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Eneuel Leszek Ciszewski" hosktd$2rb$...@i...gazeta.pl
>> Zwiększenie szerokości opony może powodować trudności z kręceniem kierownicą,
>> ale nie dlatego, że więcej gumy przylega do jezdni -- przylega jej tyle samo. :)
Albo inaczej Ci (".Peeter") napiszę: nie wszystko można przewidzieć i przeliczyć
teoretycznie nawet wtedy, gdy się na tym zna -- stąd na przykład pochodzą kosztowne
doświadczenia typu testy zderzeniowe czy tunele aerodynamiczne lub hydrodynamiczne.
A ja exportem od zawieszenia zdecydowanie nie jestem.
Ludzie męczą się długimi godzinami nad budową jakiegoś zawieszenia, później to
testują i korygują, nierzadko dopiero na kolejnych wersjach tego samego zawieszenia.
Zmienianie jakiegokolwiek parametru może destabilizować samochód. Tuning to wbrew
pozorom poważna sprawa.
Jeśli kupisz jakąś rzecz, może ona mieć świadectwo homologacji, ale jeśli zmienisz
tam cokolwiek, homologacja może stać się bezwartościowa. Nie dlatego, że tak chcą
złośliwcy, ale dlatego, że po jakiejkolwiek zmianie wszystko może ulec zmianom.
Akurat zmiana szerokości opony czy szerokości felgi (o ile nie dojdzie do ocierania
a zmiana nie jest duża) należy do najmniej problemogennych zmian, ale nadmierne
poszerzanie opon może mieć zły wpływ. Choćby większej siły trzeba użyć na pochylenie
szerszego koła (z szerszą oponą) -- weź cokolwiek (choćby miniaturę opony lub wysokie
pudełko, a nawet butelkę) w ręce i spróbuj lekko odchylić to coś od pionu -- jest tam
tendencja do powracania. I w to odchylenie trzeba włożyć trochę energii, trzeba
użyć siły -- tym większej, im większa jest podstawa, czyli w tym wypadku szerokość
opony. Podczas szybkiej/normalnej jazdy ten czynnik nie może mieć wpływu na trudności
z kręceniem, bo w czasie szybkiej jazdy koła są ustawione do jazdy na wprost lub
prawie na wprost.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
74. Data: 2010-03-30 14:47:05
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>
"Eneuel Leszek Ciszewski" wrote:
> Zmienianie jakiegokolwiek parametru może destabilizować samochód. Tuning to wbrew
> pozorom poważna sprawa.
Trochę doświadczenia z tuningiem mam, nie jedno auto się już robiło,
w nie jednym projekcie pomagało i nie jedno auto widziało. :-)
BTW, zawsze rozmawiasz ze sobą? :>
Pozdrawiam
.Peeter
-
75. Data: 2010-03-30 15:46:27
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
".Peeter" hosrsf$qai$...@i...gazeta.pl
> Trochę doświadczenia z tuningiem mam, nie jedno auto się już robiło,
> w nie jednym projekcie pomagało i nie jedno auto widziało. :-)
> BTW, zawsze rozmawiasz ze sobą? :>
Za informację o tym, że Ronal to dobra firma -- dziękuję. :)
Szukasz zwady -- to Twoja sprawa. :)
Piszę do Ciebie, o czym wiesz (skoro mi odpowiadasz), szukając przyczyn
tego, o czym piszesz, a co jest sprzeczne i z teorią, i z doświadczeniami
moimi i z doświadczeniami osób, które (jak Ty) twierdzą, że na tuningach
się znają. :)
Każda z tamtych osób zawzięcie twierdziła, że sama zmiana ET skutkuje
szarpaniem kierownicy i że może być korygowana przeróbką zawieszenia.
Ty zaś piszesz, że demonizuję problem.
Tamte osoby pokazywały mi (choćby na zdjęciach) swoje samochody,
o Tobie raczej wiem mało.
No i te osoby twierdziły, że sama zmiana szerokości opony ma nikły wpływ
na siłę potrzebną do kierowania.
Co do paliwa -- zdania były podzielone i jedni uważali, że
zwiększenie szerokości opony daje zwiększenie zużycia paliwa,
a inni uważali, że taka zmiana zazwyczaj nie zwiększa zużycia
paliwa. Pierwsi nawet potrafili wyliczyć, jakie to zmiany.
Ja zwiększenia zużycia nie mogę potwierdzić, ale trudno
o ocenę, skoro na wąskich kołach jeździłem zimą, a na szerokich latem.
Pisząc o tym, że demonizuję problem zmniejszania PZ, pokazujesz,
iż o tuningowaniu zawieszenia nie masz pojęcia. :) (nie twierdzę,
że nie masz, a jedynie, że pokazujesz to) Tak jakbyś twierdził,
że zmiana innych parametrów ,,geometrii'' nie ma wielkiego wpływu -- czyż
zmiana zbieżności o 1 mm może mieć jakiś wpływ? :) (kiedyś podawano
zbieżność w mm, zamiast w stopniach)
Albo zmniejszenie wyprzedzenia sworznia zwrotnicy?
Czyż to może mieć wpływ? Jeździ się tak samo, tyle,
że trzeba trzymać mocniej kierownicę. :) (niemal
dokładnie tak, jak przy zwiększeniu PZ)
Co więcej -- sami producenci nie potrafią zdecydować się
na niektóre ustawienia parametrów -- na przykład pochylenia kół.
(nie chcę tłumaczyć, o jakie pochylenia chodzi, w każdym razie
nie o to, o których pisałem, a o te, które można regulować
mimośrodami wraz z regulowaniem kąta wyprzedzenia SZ)
-=-
A tak na koniec zauważę, że mnie nie interesuje to, czy tuningujesz, czy nie. :)
Ja uważam, że znam się słabo, dlatego zasięgam języka tu i ówdzie. :)
Większa część dyskutantów z tego wątku uważa (MZ niesłusznie) siebie
za ekspertów tuningu. :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
76. Data: 2010-03-30 21:14:00
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>
"Eneuel Leszek Ciszewski" wrote:
> Większa część dyskutantów z tego wątku uważa (MZ niesłusznie) siebie
> za ekspertów tuningu. :)
Nie musisz tych osób słuchać. :-)
Każdy powiedział co wiedział, jakiś ogólny pogląd masz.
Stwierdzenie, że demonizujesz problem odnosiło się do tego, że wielu
producentów aut zmienia ET w zależności od rozmiaru koła, wieksze
felgi nawet wśród fabrycznych mają mniejsze ET i są to nieraz różnice
po 5mm i większe. Dlatego właśnie mówiłem o demonizowaniu, gdyż
zmiana o 2,5mm nie powinna nic znacząco zmienić. :-) Podałem
przykład dla VW - 15" ET 43, 17" ET 38.
Inny przykład: Oryginalne felgi Volvo, 17"x7,5 ET 49. Czyli 3,5mm
mniejsze odsadzenie niż w Twoich felgach. Być może jakaś tolerancja
istnieje, choć widziałem na allegro nawet 18" z ET 52,5. Może takich
kół poszukaj, czasem można dorwać z niezłymi oponami. Wydasz
podobną sumę, a na 17" lub 18" auto będzie zdecydowanie lepiej
wyglądać. :-)
I nie twierdzę, że pomysły typu ET mniejsze o 20mm + dystans 10mm
nie zmieniają charakterystyki. 30mm na pewno znacząco zmienia
promień zataczania i kieruje auto na drzewa przy najmniejszej koleinie.
Ludzie wprawdzie tak jeżdżą, ale ja bym tego w swoim aucie nigdy
nie zastosował. Podobnie jak nie ufam dystansom zmieniającym
rozstaw śrub. Niby można, ale prędzej do jazdy kapeluszniczej, do
jazdy z dużymi prędkościami po torze jakoś sobie takiego patentu
nie wyobrażam.
Pozdrawiam
.Peeter
-
77. Data: 2010-03-30 22:16:37
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console20>
".Peeter" hotihv$gtc$...@i...gazeta.pl
> Stwierdzenie, że demonizujesz problem odnosiło się do tego, że wielu
> producentów aut zmienia ET w zależności od rozmiaru koła, wieksze
> felgi nawet wśród fabrycznych mają mniejsze ET i są to nieraz różnice
> po 5mm i większe. Dlatego właśnie mówiłem o demonizowaniu, gdyż
> zmiana o 2,5mm nie powinna nic znacząco zmienić. :-) Podałem
> przykład dla VW - 15" ET 43, 17" ET 38.
Ja razem z samochodem dostałem jakiś wyciąg
z homologacji -- napisali wyraźnie, że ET == 52.5 mm.
Tyle bez względu na średnicę felg. Poszukam tej kartki
i będę mógł napisać coś więcej.
> Inny przykład: Oryginalne felgi Volvo, 17"x7,5 ET 49. Czyli 3,5mm
Dla Nowego Volvo S40 lub V50?
W salonie powiedziano mi, że poza 52.5 mm nie mają żadnych innych dla S40.
> mniejsze odsadzenie niż w Twoich felgach. Być może jakaś tolerancja istnieje,
Istnieje -- auto nie eksploduje. Kiedyś (z 50
lat temu) nie budowano zawieszenia z ujemnym PZ.
Może nawet nie myślano o tym, aby takie budować
lub rozpatrywano to w kategoriach Science-Fiction
z przewagą Fiction. ;) W szkole, na lekcjach uczono
mnie tego, że hamulce mają dwa obwody -- przedni i tylny,
dodając, że inaczej być nie może nigdy!!! I że muszą to
być hamulce hydrauliczne, aby równo hamowały. Dziś są
układy ABS i ESP, które potrafią chyba łamać zupełnie
te wywody. Ale te ABSy domagają się właśnie ujemnych PZ
oraz wyprzedzania sworznia zwrotnic i (chyba) pochylania
osi tychże zwrotnic zarówno wzdłuż jak i w poprzez samochodu.
> choć widziałem na allegro nawet 18" z ET 52,5.
Bo na oko ET nie powinno zależeć od średnicy felgi, a jedynie
od średnicy koła, a ta powinna być stała dla każdej średnicy
felgi choćby z uwagi na możliwości silnika, przełożenia
skrzyń biegów i wskazania liczników.
> Może takich
> kół poszukaj, czasem można dorwać z niezłymi oponami.
Ja mam niezłe opony -- najpierw była zima, więc mało jeździłem,
później uczyłem się jeżdżenia z przednim napędem, a gdy już byłem
gotowy -- rozchorowałem się. Od początku września do dzisiaj
przejechałem raptem 2500 km, z czego 1500 przez ostatnie 6 tygodni. :)
No i są to opony o średnicy 16 cali.
Ponadto 18 cali to za dużo na polskie drogi.
> dasz odobną sumę, a na 17" lub 18" auto będzie zdecydowanie lepiej
> wyglądać. :-)
Ale za to stanie się mniej terenowe. :)
> I nie twierdzę, że pomysły typu ET mniejsze o 20mm + dystans 10mm
> nie zmieniają charakterystyki. 30mm na pewno znacząco zmienia
> promień zataczania i kieruje auto na drzewa przy najmniejszej koleinie.
Nawet nie na koleinie. Nawet jeśli nie kieruje
na drzewa, to wymaga większej uwagi i szybciej
męczy. Przyjemność z jazdy maleje, gdy kierownicę
trzeba trzymać tak, jakby była zwierzakiem, który
myśli tylko o ucieczce.
Na razie to moje Volvo, póki nie buksuje przednimi kołami,
jeździ prosto i nie domaga się korekt. Ja raczej niechętnie
trzymam kierownicę w czasie jazdy, chyba że na zakrętach.
Dopiero jak przednie koła buksują, samochód jedzie
bokiem, i to dosłownie bokiem -- szybciej w bok
niż do przodu. (w Volvo mówią, że to nie jest możliwe)
I to chyba zawsze w prawą stronę.
Stałe kontrowanie i nadrabianie pochyłości jezdni to nie dla mnie. :)
A tak będzie po znacznej zmianie ET felg czy po rozregulowania innych
ustawień. Nie po to kupiłem nowy samochód, by psuć mu charakterystykę. :)
Uroda felg to drobiazg w zestawieniu ze stabilnością jazdy.
> Ludzie wprawdzie tak jeżdżą, ale ja bym tego w swoim aucie nigdy
> nie zastosował. Podobnie jak nie ufam dystansom zmieniającym
> rozstaw śrub.
:)
> Niby można, ale prędzej do jazdy kapeluszniczej,
Do majestatycznej jazdy po mieście z szybkością nie większą niż 20 km/h. :)
> do jazdy z dużymi prędkościami po torze jakoś sobie takiego patentu nie wyobrażam.
:)
> Pozdrawiam
Ja także.
Choć niby nie należy, ja lubię czasami przekraczać dozwoloną szybkość.
I jeśli auto ma tendencje wymykania się spod kontroli, jazda nie jest
przyjemnością. :) Ja nie lubię stresów, wytężonej uwagi itd. -- nie
powiem, że wtedy głupieję nadmiarowo, ale lubię rozglądać się dookoła,
gdy jadę. :) Samo jechanie i pilnowanie samochodu jest dla mnie nieciekawe.
Pracownik salonu Volvo powiedział mi dzisiaj, że mają w ofercie felgi
(ATT?) o szerokości 7 cali i średnicy 16", i że zamontowanie ich może
poskutkować utratą :) gwarancji, a decyzję o tej utracie podejmą nie
oni, lecz ich zwierzchnicy.
Trudno mi coś powiedzieć na ten temat -- felga ma różne zadania,
w tym i chłodzenie tarcz hamulcowych, i ozdobne. Nie może być
odlana z żywicy epoksydowej, nie może być odlana z metalu ciężkiego
jak pluton (bo to nieresorowana masa obracająca się) ale jaki zły
wpływ (poza marketingowym) może mieć felga od tego samego zawieszenia
z Mazdy -- trudno zgadnąć. Nawet nie wiem, co wówczas, gdy założyłbym
felgę dokładnie pasującą (6.5" na 16" z ET 52.5 mm i rozstawem 5x108)
kupioną poza siecią Volvo. :)
Złośliwie mogę dodać, że felgi Mazdy są produkowane w Japonii (tak
mi powiedziano w salonie Mazdy) zaś Volvo S40 jest produkowane
w Chinach, więc i felgi z logo Volvo prawie na pewno stamtąd
pochodzą. :) Ford od kilkudziesięciu lat ma swoje fabryki
w Chinach, o czym dowiedziałem się przy okazji sprzedawania
Volvo przez Forda.
Mercedes na felgach z poprawnym ET (50 mm) usypia w czasie
jazdy, nawet po bardzo złych drogach, ale budzi solidnie na
szerokich, całkiem ładnych felgach z ET 44 mm. A mnie już
starcza wrażeń związanych z samym napędem przednim, gdzie
samochód potrafi po prostu pojechać prosto -- właśnie z tego
powodu kupiłem zimowe opony, gdy tuż po wyjeździe z garażu
pojechałem na skręconych kołach prosto -- prosto na krawężnik. :)
W wyobraźni liczyłem słupki :) i zastanawiałem się nad tym, na
którym słupku się zatrzymam i ile czasu stracę na opisywaniu
szkody -- mam AC. Wiele wskazywało na to, że trafię pomiędzy
słupki -- i tak stało się, ale felgą uderzyłem krawężnik.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
78. Data: 2010-03-30 22:25:53
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
(...)
> Ja razem z samochodem dostałem jakiś wyciąg
> z homologacji -- napisali wyraźnie, że ET == 52.5 mm.
> Tyle bez względu na średnicę felg. Poszukam tej kartki
> i będę mógł napisać coś więcej.
Bredzisz - poszukaj może tej kartki - powinieneś mieć
tam podane dopuszczalne rozmiary felg oraz opon
- w tym wartość ET dla poszczególnych rozwiązań.
Jak nie masz, to marsz do dealera i nie Ci to da.
--
Jutro to dziś - tyle że jutro.
-
79. Data: 2010-03-30 23:09:04
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>
Użytkownik "Artur Maśląg" <f...@p...com> napisał w wiadomości
news:hotmok$4eo$1@inews.gazeta.pl...
> Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
> (...)
>> Ja razem z samochodem dostałem jakiś wyciąg
>> z homologacji -- napisali wyraźnie, że ET == 52.5 mm.
>> Tyle bez względu na średnicę felg. Poszukam tej kartki
>> i będę mógł napisać coś więcej.
>
> Bredzisz - poszukaj może tej kartki - powinieneś mieć
> tam podane dopuszczalne rozmiary felg oraz opon
> - w tym wartość ET dla poszczególnych rozwiązań.
> Jak nie masz, to marsz do dealera i nie Ci to da.
W wypadku mojego w wyciągu z homologacji wspominają o dwóch rozmiarach:
R16/6,5" oraz R18/7" - w obu przypadkach to samo ET - 46.
--
Yogi(n)
-
80. Data: 2010-03-30 23:56:17
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Artur Maśląg" hotmok$4eo$...@i...gazeta.pl
>> Ja razem z samochodem dostałem jakiś wyciąg
>> z homologacji -- napisali wyraźnie, że ET == 52.5 mm.
>> Tyle bez względu na średnicę felg. Poszukam tej kartki
>> i będę mógł napisać coś więcej.
> Bredzisz
No. :) To jest właśnie rozmowa. :)
Dialog, czyli dochodzenie do porozumienia.
Grupy dyskusyjne: pl.hum.polszczyzna
Od: "bazyli4" <b...@p...onet.pl>
Data: Thu, 2 Aug 2007 07:35:43 +0200
Lokalna: Czw. 2 Sie 2007 06:35
Temat: Re: dialog dwustronny?
Lines: 63
Message-ID: <f8rqoo$qbm$1@nemesis.news.tpi.pl>
References: <f8pqba$gv3$1@inews.gazeta.pl> <f8psce$bb2$1@polsl.pl>
<f8qjcd$tt7$1@news.onet.pl> <f8qndl$cr2$1@flis.man.torun.pl>
Dialog (dialogos) - jest to sposób dochodzenia do prawdy poprzez zadawanie
pytań i udzielanie odpowiedzi (dia-leghein). Był on charakterystyczny dla
dialektyki Sokratesa, który wyraźnie oprzeciwstawiał dialog monologowi
sofistów. [za: G. Reale, Historia filozofii starożytnej, KUL Lublin 2002, t.
V, s. 55]
I cała reszta postu. :)
> - poszukaj może tej kartki - powinieneś mieć
Była tam, gdzie ją położyłem ponad rok temu. :)
> tam podane dopuszczalne rozmiary felg oraz opon
> - w tym wartość ET dla poszczególnych rozwiązań.
No i mam.
Rozstaw osi 2640 mm (to nie budzi wątpliwości)
Rozstaw kół osi:1. 1535-1548 mm
2. 1531-1544 mm (i tu już jest problem)
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 1477 kg
Maksymalna masa całkowita pojazdu: 1960 kg
Rozkład tej masy na poszczególne osie: 1. 1055 kg 2 905 kg
Oś 1: Opony Koła Oś 2: Opony Koła
195/60R16 Min 91V 6.5Jx16x52.5 195/60R16 Min 91V
6.5Jx16x52.5
205/55R16 Min 91V 6.5Jx16x52.5 205/55R16 Min 91V
6.5Jx16x52.5
205/50R17 Min 91V 7.0Jx17x52.5 205/50R17 Min 91V
7.0Jx17x52.5
215/45R18 Min 91V 7.5Jx18x52.5 215/45R18 Min 91V
7.5Jx18x52.5
M&S 91Q M&S 91Q
Tej ostatniej linijki nie rozumiem. :)
Zużycie paliwa
Warunki miejskie 7.8l/100 km
Warunki pozamiejskie 5 l/100 km
Warunki uśrednione 6 l/100 km
masa własna (w kg): 1402
dopuszczalna masa całkowita pojazdu (w kg): 1960
-=-
Moje informacje dotyczące spalania:
9.6144 8.5932 7.2395 7.3661 7,5898 8,0723 8,3315 7,0005 7.2729 6.8258
6.7230
7.5914 7.5393 7.3101 8.1430 8.0607 8.7661 9.6848 8.9956 10.172 8.9138
Bardzo rzadko sterczę w korkach. Około 70% km to trasa.
Najwyraźniej samochód pali więcej zima ni latem i więcej
w mieście niż w trasie -- tego tu akurat nie widać, ale
pamiętam, które notowania dotyczą których wydarzeń. :)
Najlepsze paliwo mają miastowi. :)
Prawdziwy rozkład masy pustego samochodu załadowanego oponami -- 1001 kg i 667 kg
> Jak nie masz, to marsz do dealera i nie Ci to da.
Jeśli nie Ci, to komu da? :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....