  • 31. Data: 2010-03-28 13:49:54
    Temat: Re: Felgi do Focusa lub S40
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    DoQ pisze:
    (...)
    > Ja pierd..e , chyba leki mu sie skonczyly.
    > Nie dość ze gada sam ze soba, to bełkocze słowo w słowo to samo co przed
    > rokiem.

    Nie no, takie atrakcje, a ja to dopiero teraz czytam :)

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 32. Data: 2010-03-28 15:11:16
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Artur Maśląg pisze:

    > Nie no, takie atrakcje, a ja to dopiero teraz czytam :)

    Oj, pośmiałem się aż mnie brzuch boli:)))

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 33. Data: 2010-03-28 15:14:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > To w takim razie dlaczego nikt o tym nie mówi, a jedynym

    Milczki -- wolą pisać. :)

    Wyniki 1 - 10 spośród około 4,610 dla zapytania promień zataczania. (Znaleziono w
    0.28 sek.)
    http://www.google.com/search?hl=pl&client=opera&hs=m
    Wz&rls=pl&q=promie%C5%84+zataczania&lr=&aq=f&aqi=g1&
    aql=&oq=&gs_rfai=

    Masa informacji na temat PZ.

    W moich wypowiedziach jest istotny błąd dotyczący złego wpływu ujemnego
    PZ na przyspieszanie w FWD. Miałem nadzieję na burzliwe dyskusje -- może
    jeszcze nie czas na nie. :) A gdyby te dyskusje zaistniały, wartość PZ
    wzrosłaby w świadomości ,,ludzkiej''.

    Na szczęście ;) dodałem, iż oficjalnie pierwszym samochodem z UPZ był Audi. :)
    (Audi, czyli miał FWD)

    -=-

    Szersze opony nie muszą skutkować ani zmniejszonym ET, ani szarpaniem kierownicy.

    Piszą już o tym i domorośli raserzy -- tyle, że nie na grupach, a na innych forach.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 34. Data: 2010-03-28 15:26:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    ".Peeter" hon94u$elm$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > - oryginalne 17" mają szerokość 7" i ET 38, na to opona 225/45,
    > czyli mamy po 1cm opony więcej symetrycznie, teoretycznie nie
    > zmienia się promień zataczania, ale jednak prowadzenie się zmienia
    > dość mocno.

    > Aktualnie śmigam na 17"x7,5" ET 37, opony 225/45, czyli kolejny
    > 1mm więcej. Owszem, trzeba trzymać kierownicę na koleinach, ale
    > na normalnej drodze wraca sama, auto hamuje prosto, przyśpiesza
    > prosto, zakręty jeździ bajecznie. Fakt tylko, że obrócenie kierownicą
    > bez odpalania silnika (bez wspomagania) graniczy z cudem, ale to

    Wszystkie te koła mają tę samą średnicę?
    Nie chcę mierzyć i nie chcę uwierzyć w to, że
    zmiana szerokości opony daję więcej złego niż zmiana ET.

    Sam dałem ET o chyba 4 mm mniejsze i efekty były wyraźne. :)

    -=-

    Moje auto po wyjeździe z fabryki miało kartkę homologacyjną, na której podano ET. :)

    ET można zmieniać, ale trzeba to robić umiejętnie -- wraz
    z ET należy zmienić także inne parametry zawieszenia. Być
    może fabryka to uczyniła. :)

    > W skrócie: demonizujesz jak cholera.

    Nie demonizuję. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 35. Data: 2010-03-28 17:48:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" honlf8$qk2$...@i...gazeta.pl

    > ".Peeter" hon94u$elm$...@i...gazeta.pl

    Wracanie kierownicy to sprawa wyprzedzenia sworzni zwrotnic. W rowerach
    i w motocyklach widać wyraźnie to wyprzedzenie -- mocowanie koła nie jest
    pionowe. To wyprzedzenie sprawia, że koła mają tendencję do prostowania się.

    Niezerowy PZ daje efekt samoskręcania kół. (czyli odwrotny do
    efektu związanego z wyprzedzeniem zworznia zwrotnicy)
    Ujemny daje kontrowanie a dodatni nasila zataczanie się. :)

    > Wszystkie te koła mają tę samą średnicę?
    > Nie chcę mierzyć i nie chcę uwierzyć w to, że
    > zmiana szerokości opony daję więcej złego niż zmiana ET.

    15*25.4+195*1.3=634,5
    16*25.4+205*1.1=631,9
    17*25.4+225*0.9=634,3

    Czyli są takiej samej średnicy.

    Jeśli w zawieszeniu nie wprowadzono poprawek, PZ zwiększył się o 5 mm,
    później o 6 mm -- nie twierdzę, że nie można z takim czymś jeździć, gdyż
    kiedyś PZ był dodatni i jakoś ludzie jeździli, ale twierdzę, że jest to
    odczuwalne. A jeśli cały PZ miał -8 mm, to masz niemal zero. :) Auto nie
    ma tendencji destabilizujących, ale i straciło autostabilizację niemal
    zupełnie. :) Aby było jasne -- nie wiem, jaki konkretnie jest PZ, ale
    właśnie jest to kilka mm, a nie kilka cm.

    Niepotrzebne zwiększanie PZ jest działaniem wskazującym na bezmyślność
    czy wręcz autozłośliwość -- złośliwość skierowaną przeciwko sobie.
    Producent buduje samochód z odpowiednim PZ, wkłada w takie budowanie
    wysiłek, za który każe płacić nabywcy, :) a nabywca to psuje.

    Zwykle jest odwrotnie -- ktoś policzył, włożył wysiłek w liczenie,
    a inny ktoś podpatrzył i zbudował wtórnik. ;) (czyli ukradł myśl
    techniczną, złamał postanowienia patentowe itp. lub wykorzystał
    to, co już nie jest chronione patentami)

    > Sam dałem ET o chyba 4 mm mniejsze i efekty były wyraźne. :)

    > -=-

    > Moje auto po wyjeździe z fabryki miało kartkę homologacyjną, na której podano ET.
    :)

    > ET można zmieniać, ale trzeba to robić umiejętnie -- wraz
    > z ET należy zmienić także inne parametry zawieszenia. Być
    > może fabryka to uczyniła. :)

    > Nie demonizuję. :)

    Najłatwiej sprawdzić wpływ zmiany ET w czasie hamowania na drodze takiej,
    na której jej część pod prawym kołem jest zupełnie inna niż część pod
    lewym kołem. Można zjechać prawymi kołami na twarde pobocze na przykład
    i solidnie przyhamować. :) Ale nawet auto z idealnie ujemnym PZ nie będzie
    po czymś takim jechało idealnie prosto, więc należałoby pohamować dwoma
    takimi różnymi autami wielokrotnie i wyciągnąć z tego wnioski.

    Wpływ ASB czy ESP mocno wpływa na stabilność jazdy, więc zmiana PZ
    może nie zostać zauważona tak łatwo. Ale to jak z dobrą muzyka słuchaną
    stale na słabym sprzęcie -- taki zły sprzęt szybciej męczy niż dobry.
    I złym samochodem dojechać można do odległego celu, i dobrym, ale na
    dłuższą metę wybieramy dobry nie z powodu prestiżu, ale z powodu wygody
    i bezpieczeństwa. :) Podobnie z muzyką -- wybieramy lepszy sprzęt nie
    dlatego, że taka jest moda, ale dlatego, że jest lepszy.

    -=-

    Jeśli uważasz, że potrafisz kontrować kierownicą tak samo jak stosownie ujemnym
    PZ, to mylisz się straszliwie! Do hamowania może dojść nie tylko na prostej, ale
    i na zakręcie. Na dodatek lepiej jest dla ABSu i ESP, gdy PZ jest odpowiednio
    ujemny.

    -=-

    Ale nawet/także serwis Mercedesa zaproponował nieodpowiednie felgi do W 201. :)
    (więc nie twierdzę, że Twoje auto mogło wyjść z fabryki na nieodpowiednich felgach)
    Aby było jasne -- Mercedes zaproponował i odpowiednie felgi, i nieodpowiednie. :)
    Te odpowiednie są niemal pełne i jedynie na samych końcach (najdalej od środka)
    mają otwory, natomiast nieodpowiednie są ładniejsze. :)

    -=-

    Zwiększenie szerokości opony może powodować trudności z kręceniem kierownicą,
    ale nie dlatego, że więcej gumy przylega do jezdni -- przylega jej tyle samo. :)

    (bo zależy to od masy samochodu i od ciśnienia w oponie -- opona jest szersza,
    ale ugina się słabiej; powierzchnia przylegania musi być taka sama dla różnych
    szerokości opon)

    Takie zwiększenie siły pochodzi raczej od wyprzedzenia sworznia. :) A więc
    zwiększanie szerokości opony da chętniejsze prostowanie się kół. Może więc
    problem leży w korekcji tego wyprzedzenia? :) A najprawdopodobniej masz
    niekorzystne złożenie obu czynników -- zwiększenie PZ i zwiększenie siły
    związanej z wyprzedzeniem sworznia. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

    Postscriptum: Dziękuję za informację o tym, że 'Ronal to dobra firma'.

  • 36. Data: 2010-03-28 18:30:08
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > niekorzystne złożenie obu czynników -- zwiększenie PZ i zwiększenie siły
    > związanej z wyprzedzeniem sworznia. :)

    A slyszales historyjke o owczarzu i konsultancie?

  • 37. Data: 2010-03-28 18:42:42
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    DoQ pisze:

    > Oj, pośmiałem się aż mnie brzuch boli:)))

    Śmiech to zdrowie - może trzeba podziękować? ;)

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 38. Data: 2010-03-28 18:46:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "DoQ" hoo07l$roh$...@m...internetia.pl

    > A slyszales historyjke o owczarzu i konsultancie?

    Owszem, ale ja nie obiecałem Ci owcy w zamian za to, że mi podasz, ile mam owiec.

    Zapytałem o felgę i raczej nadal nie mam wielkiego wyboru. :)

    Szukam nowych felg (tak zwanych alufelg) do Volvo S40:

    ET 52.5 mm
    rozstaw szpilek 5x108
    wymiary 6.5 cala na 16 cali

    Dzięki za uwagi i sugestie. :)

    Oczywiście za wszelkie uwagi i sugestie jestem wdzięczny,
    choć nie sądziłem, że dyskusja tak dalece odbiegnie od
    tematu kupna felg. :)

    Ja szukam felgi. :) I informacji dotyczącej tej jednej felgi, którą, już znalazłem.

    http://www.netcar.pl/felgi/aluminiowe/RONAL+R42-5,,,
    ,,,,6.5x16,218,,,,,,,5x108,514,0,5-0,115522909,szi.h
    tml

    373,32 złote za sztukę

    Decyzję co do poprawnego ET podjąłem 15 lat temu. :)
    I decyzja ta nie podlega dyskusjom.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 39. Data: 2010-03-28 19:04:28
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 28 Mar 2010 18:46:29 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski

    > Szukam nowych felg (tak zwanych alufelg) do Volvo S40:

    Pomogę Ci:

    6.5x16 Cordelia -- kod 784
    6.5x16 Ceryx -- kod 785
    6.5x16 Libra -- kod 842

    O ceny i dostępność zapytaj u najbliższego dealera Volvo.

    r.
    _____________

  • 40. Data: 2010-03-28 19:07:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Rędziak" s...@d...wkurw.org

    > Pomogę Ci:

    > 6.5x16 Cordelia -- kod 784
    > 6.5x16 Ceryx -- kod 785
    > 6.5x16 Libra -- kod 842

    > O ceny i dostępność zapytaj u najbliższego dealera Volvo.

    Teraz piszesz rozsądniej niż pisałeś wcześniej. :)
    (mam na Ciebie dobry wpływ?) ;)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'