-
31. Data: 2010-03-28 13:49:54
Temat: Re: Felgi do Focusa lub S40
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
DoQ pisze:
(...)
> Ja pierd..e , chyba leki mu sie skonczyly.
> Nie dość ze gada sam ze soba, to bełkocze słowo w słowo to samo co przed
> rokiem.
Nie no, takie atrakcje, a ja to dopiero teraz czytam :)
--
Jutro to dziś - tyle że jutro.
-
32. Data: 2010-03-28 15:11:16
Temat: Re: Felgi do Focusa lub S40
Od: DoQ <p...@g...com>
Artur Maśląg pisze:
>> Ja pierd..e , chyba leki mu sie skonczyly.
>> Nie dość ze gada sam ze soba, to bełkocze słowo w słowo to samo co
>> przed rokiem.
> Nie no, takie atrakcje, a ja to dopiero teraz czytam :)
Oj, pośmiałem się aż mnie brzuch boli:)))
Pozdrawiam
Paweł
-
33. Data: 2010-03-28 15:14:37
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
".Peeter" <p...@n...gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:hon94u$elm$1@inews.gazeta.pl...
> To w takim razie dlaczego nikt o tym nie mówi, a jedynym
Milczki -- wolą pisać. :)
Wyniki 1 - 10 spośród około 4,610 dla zapytania promień zataczania. (Znaleziono w
0.28 sek.)
http://www.google.com/search?hl=pl&client=opera&hs=m
Wz&rls=pl&q=promie%C5%84+zataczania&lr=&aq=f&aqi=g1&
aql=&oq=&gs_rfai=
Masa informacji na temat PZ.
W moich wypowiedziach jest istotny błąd dotyczący złego wpływu ujemnego
PZ na przyspieszanie w FWD. Miałem nadzieję na burzliwe dyskusje -- może
jeszcze nie czas na nie. :) A gdyby te dyskusje zaistniały, wartość PZ
wzrosłaby w świadomości ,,ludzkiej''.
Na szczęście ;) dodałem, iż oficjalnie pierwszym samochodem z UPZ był Audi. :)
(Audi, czyli miał FWD)
-=-
Szersze opony nie muszą skutkować ani zmniejszonym ET, ani szarpaniem kierownicy.
Piszą już o tym i domorośli raserzy -- tyle, że nie na grupach, a na innych forach.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
34. Data: 2010-03-28 15:26:50
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
".Peeter" hon94u$elm$...@i...gazeta.pl
> koła to 15", felga 6" szerokości, ET 43, opona 195/65, a auto wyjechało
> z fabryki na 16"x7", ET 38, z oponami 205/55? To daje zmianę
> promienia zataczania o 5mm, a auto nadal jest neutralne. Idąc dalej
> - oryginalne 17" mają szerokość 7" i ET 38, na to opona 225/45,
> czyli mamy po 1cm opony więcej symetrycznie, teoretycznie nie
> zmienia się promień zataczania, ale jednak prowadzenie się zmienia
> dość mocno.
> Aktualnie śmigam na 17"x7,5" ET 37, opony 225/45, czyli kolejny
> 1mm więcej. Owszem, trzeba trzymać kierownicę na koleinach, ale
> na normalnej drodze wraca sama, auto hamuje prosto, przyśpiesza
> prosto, zakręty jeździ bajecznie. Fakt tylko, że obrócenie kierownicą
> bez odpalania silnika (bez wspomagania) graniczy z cudem, ale to
> detal. ;-)
Wszystkie te koła mają tę samą średnicę?
Nie chcę mierzyć i nie chcę uwierzyć w to, że
zmiana szerokości opony daję więcej złego niż zmiana ET.
Sam dałem ET o chyba 4 mm mniejsze i efekty były wyraźne. :)
-=-
Moje auto po wyjeździe z fabryki miało kartkę homologacyjną, na której podano ET. :)
ET można zmieniać, ale trzeba to robić umiejętnie -- wraz
z ET należy zmienić także inne parametry zawieszenia. Być
może fabryka to uczyniła. :)
> W skrócie: demonizujesz jak cholera.
Nie demonizuję. :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
35. Data: 2010-03-28 17:48:40
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Eneuel Leszek Ciszewski" honlf8$qk2$...@i...gazeta.pl
> ".Peeter" hon94u$elm$...@i...gazeta.pl
>> koła to 15", felga 6" szerokości, ET 43, opona 195/65, a auto wyjechało
>> z fabryki na 16"x7", ET 38, z oponami 205/55? To daje zmianę
>> promienia zataczania o 5mm, a auto nadal jest neutralne. Idąc dalej
>> - oryginalne 17" mają szerokość 7" i ET 38, na to opona 225/45,
>> czyli mamy po 1cm opony więcej symetrycznie, teoretycznie nie
>> zmienia się promień zataczania, ale jednak prowadzenie się zmienia
>> dość mocno.
>> Aktualnie śmigam na 17"x7,5" ET 37, opony 225/45, czyli kolejny
>> 1mm więcej. Owszem, trzeba trzymać kierownicę na koleinach, ale
>> na normalnej drodze wraca sama, auto hamuje prosto, przyśpiesza
Wracanie kierownicy to sprawa wyprzedzenia sworzni zwrotnic. W rowerach
i w motocyklach widać wyraźnie to wyprzedzenie -- mocowanie koła nie jest
pionowe. To wyprzedzenie sprawia, że koła mają tendencję do prostowania się.
Niezerowy PZ daje efekt samoskręcania kół. (czyli odwrotny do
efektu związanego z wyprzedzeniem zworznia zwrotnicy)
Ujemny daje kontrowanie a dodatni nasila zataczanie się. :)
>> prosto, zakręty jeździ bajecznie. Fakt tylko, że obrócenie kierownicą
>> bez odpalania silnika (bez wspomagania) graniczy z cudem, ale to
>> detal. ;-)
> Wszystkie te koła mają tę samą średnicę?
> Nie chcę mierzyć i nie chcę uwierzyć w to, że
> zmiana szerokości opony daję więcej złego niż zmiana ET.
15*25.4+195*1.3=634,5
16*25.4+205*1.1=631,9
17*25.4+225*0.9=634,3
Czyli są takiej samej średnicy.
Jeśli w zawieszeniu nie wprowadzono poprawek, PZ zwiększył się o 5 mm,
później o 6 mm -- nie twierdzę, że nie można z takim czymś jeździć, gdyż
kiedyś PZ był dodatni i jakoś ludzie jeździli, ale twierdzę, że jest to
odczuwalne. A jeśli cały PZ miał -8 mm, to masz niemal zero. :) Auto nie
ma tendencji destabilizujących, ale i straciło autostabilizację niemal
zupełnie. :) Aby było jasne -- nie wiem, jaki konkretnie jest PZ, ale
właśnie jest to kilka mm, a nie kilka cm.
Niepotrzebne zwiększanie PZ jest działaniem wskazującym na bezmyślność
czy wręcz autozłośliwość -- złośliwość skierowaną przeciwko sobie.
Producent buduje samochód z odpowiednim PZ, wkłada w takie budowanie
wysiłek, za który każe płacić nabywcy, :) a nabywca to psuje.
Zwykle jest odwrotnie -- ktoś policzył, włożył wysiłek w liczenie,
a inny ktoś podpatrzył i zbudował wtórnik. ;) (czyli ukradł myśl
techniczną, złamał postanowienia patentowe itp. lub wykorzystał
to, co już nie jest chronione patentami)
> Sam dałem ET o chyba 4 mm mniejsze i efekty były wyraźne. :)
> -=-
> Moje auto po wyjeździe z fabryki miało kartkę homologacyjną, na której podano ET.
:)
> ET można zmieniać, ale trzeba to robić umiejętnie -- wraz
> z ET należy zmienić także inne parametry zawieszenia. Być
> może fabryka to uczyniła. :)
>> W skrócie: demonizujesz jak cholera.
> Nie demonizuję. :)
Najłatwiej sprawdzić wpływ zmiany ET w czasie hamowania na drodze takiej,
na której jej część pod prawym kołem jest zupełnie inna niż część pod
lewym kołem. Można zjechać prawymi kołami na twarde pobocze na przykład
i solidnie przyhamować. :) Ale nawet auto z idealnie ujemnym PZ nie będzie
po czymś takim jechało idealnie prosto, więc należałoby pohamować dwoma
takimi różnymi autami wielokrotnie i wyciągnąć z tego wnioski.
Wpływ ASB czy ESP mocno wpływa na stabilność jazdy, więc zmiana PZ
może nie zostać zauważona tak łatwo. Ale to jak z dobrą muzyka słuchaną
stale na słabym sprzęcie -- taki zły sprzęt szybciej męczy niż dobry.
I złym samochodem dojechać można do odległego celu, i dobrym, ale na
dłuższą metę wybieramy dobry nie z powodu prestiżu, ale z powodu wygody
i bezpieczeństwa. :) Podobnie z muzyką -- wybieramy lepszy sprzęt nie
dlatego, że taka jest moda, ale dlatego, że jest lepszy.
-=-
Jeśli uważasz, że potrafisz kontrować kierownicą tak samo jak stosownie ujemnym
PZ, to mylisz się straszliwie! Do hamowania może dojść nie tylko na prostej, ale
i na zakręcie. Na dodatek lepiej jest dla ABSu i ESP, gdy PZ jest odpowiednio
ujemny.
-=-
Ale nawet/także serwis Mercedesa zaproponował nieodpowiednie felgi do W 201. :)
(więc nie twierdzę, że Twoje auto mogło wyjść z fabryki na nieodpowiednich felgach)
Aby było jasne -- Mercedes zaproponował i odpowiednie felgi, i nieodpowiednie. :)
Te odpowiednie są niemal pełne i jedynie na samych końcach (najdalej od środka)
mają otwory, natomiast nieodpowiednie są ładniejsze. :)
-=-
Zwiększenie szerokości opony może powodować trudności z kręceniem kierownicą,
ale nie dlatego, że więcej gumy przylega do jezdni -- przylega jej tyle samo. :)
(bo zależy to od masy samochodu i od ciśnienia w oponie -- opona jest szersza,
ale ugina się słabiej; powierzchnia przylegania musi być taka sama dla różnych
szerokości opon)
Takie zwiększenie siły pochodzi raczej od wyprzedzenia sworznia. :) A więc
zwiększanie szerokości opony da chętniejsze prostowanie się kół. Może więc
problem leży w korekcji tego wyprzedzenia? :) A najprawdopodobniej masz
niekorzystne złożenie obu czynników -- zwiększenie PZ i zwiększenie siły
związanej z wyprzedzeniem sworznia. :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
Postscriptum: Dziękuję za informację o tym, że 'Ronal to dobra firma'.
-
36. Data: 2010-03-28 18:30:08
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: DoQ <p...@g...com>
Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
> niekorzystne złożenie obu czynników -- zwiększenie PZ i zwiększenie siły
> związanej z wyprzedzeniem sworznia. :)
A slyszales historyjke o owczarzu i konsultancie?
-
37. Data: 2010-03-28 18:42:42
Temat: Re: Felgi do Focusa lub S40
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
DoQ pisze:
> Artur Maśląg pisze:
>
>>> Ja pierd..e , chyba leki mu sie skonczyly.
>>> Nie dość ze gada sam ze soba, to bełkocze słowo w słowo to samo co
>>> przed rokiem.
>> Nie no, takie atrakcje, a ja to dopiero teraz czytam :)
>
> Oj, pośmiałem się aż mnie brzuch boli:)))
Śmiech to zdrowie - może trzeba podziękować? ;)
--
Jutro to dziś - tyle że jutro.
-
38. Data: 2010-03-28 18:46:29
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"DoQ" hoo07l$roh$...@m...internetia.pl
> A slyszales historyjke o owczarzu i konsultancie?
Owszem, ale ja nie obiecałem Ci owcy w zamian za to, że mi podasz, ile mam owiec.
Zapytałem o felgę i raczej nadal nie mam wielkiego wyboru. :)
Szukam nowych felg (tak zwanych alufelg) do Volvo S40:
ET 52.5 mm
rozstaw szpilek 5x108
wymiary 6.5 cala na 16 cali
Dzięki za uwagi i sugestie. :)
Oczywiście za wszelkie uwagi i sugestie jestem wdzięczny,
choć nie sądziłem, że dyskusja tak dalece odbiegnie od
tematu kupna felg. :)
Ja szukam felgi. :) I informacji dotyczącej tej jednej felgi, którą, już znalazłem.
http://www.netcar.pl/felgi/aluminiowe/RONAL+R42-5,,,
,,,,6.5x16,218,,,,,,,5x108,514,0,5-0,115522909,szi.h
tml
373,32 złote za sztukę
Decyzję co do poprawnego ET podjąłem 15 lat temu. :)
I decyzja ta nie podlega dyskusjom.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
39. Data: 2010-03-28 19:04:28
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Sun, 28 Mar 2010 18:46:29 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
<p...@c...fontem.lucida.console> wrote:
> Szukam nowych felg (tak zwanych alufelg) do Volvo S40:
Pomogę Ci:
6.5x16 Cordelia -- kod 784
6.5x16 Ceryx -- kod 785
6.5x16 Libra -- kod 842
O ceny i dostępność zapytaj u najbliższego dealera Volvo.
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
40. Data: 2010-03-28 19:07:48
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Robert Rędziak" s...@d...wkurw.org
>> Szukam nowych felg (tak zwanych alufelg) do Volvo S40:
> Pomogę Ci:
> 6.5x16 Cordelia -- kod 784
> 6.5x16 Ceryx -- kod 785
> 6.5x16 Libra -- kod 842
> O ceny i dostępność zapytaj u najbliższego dealera Volvo.
Teraz piszesz rozsądniej niż pisałeś wcześniej. :)
(mam na Ciebie dobry wpływ?) ;)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....