eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyFelgi do focusa lub S40Re: Felgi do focusa lub S40
  • Data: 2010-03-28 17:48:40
    Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    "Eneuel Leszek Ciszewski" honlf8$qk2$...@i...gazeta.pl

    > ".Peeter" hon94u$elm$...@i...gazeta.pl

    >> koła to 15", felga 6" szerokości, ET 43, opona 195/65, a auto wyjechało
    >> z fabryki na 16"x7", ET 38, z oponami 205/55? To daje zmianę
    >> promienia zataczania o 5mm, a auto nadal jest neutralne. Idąc dalej
    >> - oryginalne 17" mają szerokość 7" i ET 38, na to opona 225/45,
    >> czyli mamy po 1cm opony więcej symetrycznie, teoretycznie nie
    >> zmienia się promień zataczania, ale jednak prowadzenie się zmienia
    >> dość mocno.

    >> Aktualnie śmigam na 17"x7,5" ET 37, opony 225/45, czyli kolejny
    >> 1mm więcej. Owszem, trzeba trzymać kierownicę na koleinach, ale
    >> na normalnej drodze wraca sama, auto hamuje prosto, przyśpiesza

    Wracanie kierownicy to sprawa wyprzedzenia sworzni zwrotnic. W rowerach
    i w motocyklach widać wyraźnie to wyprzedzenie -- mocowanie koła nie jest
    pionowe. To wyprzedzenie sprawia, że koła mają tendencję do prostowania się.

    Niezerowy PZ daje efekt samoskręcania kół. (czyli odwrotny do
    efektu związanego z wyprzedzeniem zworznia zwrotnicy)
    Ujemny daje kontrowanie a dodatni nasila zataczanie się. :)

    >> prosto, zakręty jeździ bajecznie. Fakt tylko, że obrócenie kierownicą
    >> bez odpalania silnika (bez wspomagania) graniczy z cudem, ale to
    >> detal. ;-)

    > Wszystkie te koła mają tę samą średnicę?
    > Nie chcę mierzyć i nie chcę uwierzyć w to, że
    > zmiana szerokości opony daję więcej złego niż zmiana ET.

    15*25.4+195*1.3=634,5
    16*25.4+205*1.1=631,9
    17*25.4+225*0.9=634,3

    Czyli są takiej samej średnicy.

    Jeśli w zawieszeniu nie wprowadzono poprawek, PZ zwiększył się o 5 mm,
    później o 6 mm -- nie twierdzę, że nie można z takim czymś jeździć, gdyż
    kiedyś PZ był dodatni i jakoś ludzie jeździli, ale twierdzę, że jest to
    odczuwalne. A jeśli cały PZ miał -8 mm, to masz niemal zero. :) Auto nie
    ma tendencji destabilizujących, ale i straciło autostabilizację niemal
    zupełnie. :) Aby było jasne -- nie wiem, jaki konkretnie jest PZ, ale
    właśnie jest to kilka mm, a nie kilka cm.


    Niepotrzebne zwiększanie PZ jest działaniem wskazującym na bezmyślność
    czy wręcz autozłośliwość -- złośliwość skierowaną przeciwko sobie.
    Producent buduje samochód z odpowiednim PZ, wkłada w takie budowanie
    wysiłek, za który każe płacić nabywcy, :) a nabywca to psuje.


    Zwykle jest odwrotnie -- ktoś policzył, włożył wysiłek w liczenie,
    a inny ktoś podpatrzył i zbudował wtórnik. ;) (czyli ukradł myśl
    techniczną, złamał postanowienia patentowe itp. lub wykorzystał
    to, co już nie jest chronione patentami)


    > Sam dałem ET o chyba 4 mm mniejsze i efekty były wyraźne. :)

    > -=-

    > Moje auto po wyjeździe z fabryki miało kartkę homologacyjną, na której podano ET.
    :)

    > ET można zmieniać, ale trzeba to robić umiejętnie -- wraz
    > z ET należy zmienić także inne parametry zawieszenia. Być
    > może fabryka to uczyniła. :)

    >> W skrócie: demonizujesz jak cholera.

    > Nie demonizuję. :)


    Najłatwiej sprawdzić wpływ zmiany ET w czasie hamowania na drodze takiej,
    na której jej część pod prawym kołem jest zupełnie inna niż część pod
    lewym kołem. Można zjechać prawymi kołami na twarde pobocze na przykład
    i solidnie przyhamować. :) Ale nawet auto z idealnie ujemnym PZ nie będzie
    po czymś takim jechało idealnie prosto, więc należałoby pohamować dwoma
    takimi różnymi autami wielokrotnie i wyciągnąć z tego wnioski.


    Wpływ ASB czy ESP mocno wpływa na stabilność jazdy, więc zmiana PZ
    może nie zostać zauważona tak łatwo. Ale to jak z dobrą muzyka słuchaną
    stale na słabym sprzęcie -- taki zły sprzęt szybciej męczy niż dobry.
    I złym samochodem dojechać można do odległego celu, i dobrym, ale na
    dłuższą metę wybieramy dobry nie z powodu prestiżu, ale z powodu wygody
    i bezpieczeństwa. :) Podobnie z muzyką -- wybieramy lepszy sprzęt nie
    dlatego, że taka jest moda, ale dlatego, że jest lepszy.

    -=-

    Jeśli uważasz, że potrafisz kontrować kierownicą tak samo jak stosownie ujemnym
    PZ, to mylisz się straszliwie! Do hamowania może dojść nie tylko na prostej, ale
    i na zakręcie. Na dodatek lepiej jest dla ABSu i ESP, gdy PZ jest odpowiednio
    ujemny.

    -=-

    Ale nawet/także serwis Mercedesa zaproponował nieodpowiednie felgi do W 201. :)
    (więc nie twierdzę, że Twoje auto mogło wyjść z fabryki na nieodpowiednich felgach)
    Aby było jasne -- Mercedes zaproponował i odpowiednie felgi, i nieodpowiednie. :)
    Te odpowiednie są niemal pełne i jedynie na samych końcach (najdalej od środka)
    mają otwory, natomiast nieodpowiednie są ładniejsze. :)

    -=-

    Zwiększenie szerokości opony może powodować trudności z kręceniem kierownicą,
    ale nie dlatego, że więcej gumy przylega do jezdni -- przylega jej tyle samo. :)

    (bo zależy to od masy samochodu i od ciśnienia w oponie -- opona jest szersza,
    ale ugina się słabiej; powierzchnia przylegania musi być taka sama dla różnych
    szerokości opon)

    Takie zwiększenie siły pochodzi raczej od wyprzedzenia sworznia. :) A więc
    zwiększanie szerokości opony da chętniejsze prostowanie się kół. Może więc
    problem leży w korekcji tego wyprzedzenia? :) A najprawdopodobniej masz
    niekorzystne złożenie obu czynników -- zwiększenie PZ i zwiększenie siły
    związanej z wyprzedzeniem sworznia. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

    Postscriptum: Dziękuję za informację o tym, że 'Ronal to dobra firma'.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: