-
Data: 2010-03-28 17:48:40
Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
"Eneuel Leszek Ciszewski" honlf8$qk2$...@i...gazeta.pl
> ".Peeter" hon94u$elm$...@i...gazeta.pl
>> koła to 15", felga 6" szerokości, ET 43, opona 195/65, a auto wyjechało
>> z fabryki na 16"x7", ET 38, z oponami 205/55? To daje zmianę
>> promienia zataczania o 5mm, a auto nadal jest neutralne. Idąc dalej
>> - oryginalne 17" mają szerokość 7" i ET 38, na to opona 225/45,
>> czyli mamy po 1cm opony więcej symetrycznie, teoretycznie nie
>> zmienia się promień zataczania, ale jednak prowadzenie się zmienia
>> dość mocno.
>> Aktualnie śmigam na 17"x7,5" ET 37, opony 225/45, czyli kolejny
>> 1mm więcej. Owszem, trzeba trzymać kierownicę na koleinach, ale
>> na normalnej drodze wraca sama, auto hamuje prosto, przyśpiesza
Wracanie kierownicy to sprawa wyprzedzenia sworzni zwrotnic. W rowerach
i w motocyklach widać wyraźnie to wyprzedzenie -- mocowanie koła nie jest
pionowe. To wyprzedzenie sprawia, że koła mają tendencję do prostowania się.
Niezerowy PZ daje efekt samoskręcania kół. (czyli odwrotny do
efektu związanego z wyprzedzeniem zworznia zwrotnicy)
Ujemny daje kontrowanie a dodatni nasila zataczanie się. :)
>> prosto, zakręty jeździ bajecznie. Fakt tylko, że obrócenie kierownicą
>> bez odpalania silnika (bez wspomagania) graniczy z cudem, ale to
>> detal. ;-)
> Wszystkie te koła mają tę samą średnicę?
> Nie chcę mierzyć i nie chcę uwierzyć w to, że
> zmiana szerokości opony daję więcej złego niż zmiana ET.
15*25.4+195*1.3=634,5
16*25.4+205*1.1=631,9
17*25.4+225*0.9=634,3
Czyli są takiej samej średnicy.
Jeśli w zawieszeniu nie wprowadzono poprawek, PZ zwiększył się o 5 mm,
później o 6 mm -- nie twierdzę, że nie można z takim czymś jeździć, gdyż
kiedyś PZ był dodatni i jakoś ludzie jeździli, ale twierdzę, że jest to
odczuwalne. A jeśli cały PZ miał -8 mm, to masz niemal zero. :) Auto nie
ma tendencji destabilizujących, ale i straciło autostabilizację niemal
zupełnie. :) Aby było jasne -- nie wiem, jaki konkretnie jest PZ, ale
właśnie jest to kilka mm, a nie kilka cm.
Niepotrzebne zwiększanie PZ jest działaniem wskazującym na bezmyślność
czy wręcz autozłośliwość -- złośliwość skierowaną przeciwko sobie.
Producent buduje samochód z odpowiednim PZ, wkłada w takie budowanie
wysiłek, za który każe płacić nabywcy, :) a nabywca to psuje.
Zwykle jest odwrotnie -- ktoś policzył, włożył wysiłek w liczenie,
a inny ktoś podpatrzył i zbudował wtórnik. ;) (czyli ukradł myśl
techniczną, złamał postanowienia patentowe itp. lub wykorzystał
to, co już nie jest chronione patentami)
> Sam dałem ET o chyba 4 mm mniejsze i efekty były wyraźne. :)
> -=-
> Moje auto po wyjeździe z fabryki miało kartkę homologacyjną, na której podano ET.
:)
> ET można zmieniać, ale trzeba to robić umiejętnie -- wraz
> z ET należy zmienić także inne parametry zawieszenia. Być
> może fabryka to uczyniła. :)
>> W skrócie: demonizujesz jak cholera.
> Nie demonizuję. :)
Najłatwiej sprawdzić wpływ zmiany ET w czasie hamowania na drodze takiej,
na której jej część pod prawym kołem jest zupełnie inna niż część pod
lewym kołem. Można zjechać prawymi kołami na twarde pobocze na przykład
i solidnie przyhamować. :) Ale nawet auto z idealnie ujemnym PZ nie będzie
po czymś takim jechało idealnie prosto, więc należałoby pohamować dwoma
takimi różnymi autami wielokrotnie i wyciągnąć z tego wnioski.
Wpływ ASB czy ESP mocno wpływa na stabilność jazdy, więc zmiana PZ
może nie zostać zauważona tak łatwo. Ale to jak z dobrą muzyka słuchaną
stale na słabym sprzęcie -- taki zły sprzęt szybciej męczy niż dobry.
I złym samochodem dojechać można do odległego celu, i dobrym, ale na
dłuższą metę wybieramy dobry nie z powodu prestiżu, ale z powodu wygody
i bezpieczeństwa. :) Podobnie z muzyką -- wybieramy lepszy sprzęt nie
dlatego, że taka jest moda, ale dlatego, że jest lepszy.
-=-
Jeśli uważasz, że potrafisz kontrować kierownicą tak samo jak stosownie ujemnym
PZ, to mylisz się straszliwie! Do hamowania może dojść nie tylko na prostej, ale
i na zakręcie. Na dodatek lepiej jest dla ABSu i ESP, gdy PZ jest odpowiednio
ujemny.
-=-
Ale nawet/także serwis Mercedesa zaproponował nieodpowiednie felgi do W 201. :)
(więc nie twierdzę, że Twoje auto mogło wyjść z fabryki na nieodpowiednich felgach)
Aby było jasne -- Mercedes zaproponował i odpowiednie felgi, i nieodpowiednie. :)
Te odpowiednie są niemal pełne i jedynie na samych końcach (najdalej od środka)
mają otwory, natomiast nieodpowiednie są ładniejsze. :)
-=-
Zwiększenie szerokości opony może powodować trudności z kręceniem kierownicą,
ale nie dlatego, że więcej gumy przylega do jezdni -- przylega jej tyle samo. :)
(bo zależy to od masy samochodu i od ciśnienia w oponie -- opona jest szersza,
ale ugina się słabiej; powierzchnia przylegania musi być taka sama dla różnych
szerokości opon)
Takie zwiększenie siły pochodzi raczej od wyprzedzenia sworznia. :) A więc
zwiększanie szerokości opony da chętniejsze prostowanie się kół. Może więc
problem leży w korekcji tego wyprzedzenia? :) A najprawdopodobniej masz
niekorzystne złożenie obu czynników -- zwiększenie PZ i zwiększenie siły
związanej z wyprzedzeniem sworznia. :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
Postscriptum: Dziękuję za informację o tym, że 'Ronal to dobra firma'.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.03.10 18:30 DoQ
- 28.03.10 18:42 Artur Maśląg
- 28.03.10 18:46 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 19:04 Robert Rędziak
- 28.03.10 19:07 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 19:15 Robert Rędziak
- 28.03.10 20:28 DoQ
- 28.03.10 20:32 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 20:33 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 20:51 DoQ
- 28.03.10 20:57 Artur Maśląg
- 28.03.10 21:03 DoQ
- 28.03.10 21:13 Artur Maśląg
- 28.03.10 21:15 DoQ
- 28.03.10 21:38 jerzu
Najnowsze wątki z tej grupy
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
Najnowsze wątki
- 2025-01-20 huta ruszyla
- 2025-01-20 piece wodorowe
- 2025-01-20 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-20 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-20 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-20 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-01-19 Test - nie czytać
- 2025-01-19 qqqq
- 2025-01-19 Tauron przysyła aneks
- 2025-01-19 Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- 2025-01-18 Power BANK z ładowaniem przelotowym robi PRZERWY
- 2025-01-18 Pomoc dla Filipa ;)
- 2025-01-18 znowu kradno i sie nie dzielo
- 2025-01-18 Zieloni oszuchiści
- 2025-01-18 Zielonka => Specjalista ds. public relations <=