-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!news.supermedia.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-e
xc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED
!not-for-mail
Date: Sat, 17 Nov 2012 22:18:04 +0100
From: Artur Maśląg <f...@p...com>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:16.0) Gecko/20121026
Thunderbird/16.0.2
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
References: <k7u1bc$2q2$1@news.task.gda.pl> <k7u6kp$nhp$1@news.task.gda.pl>
<k803vr$ah0$3@news.task.gda.pl> <k80762$jol$1@node1.news.atman.pl>
<1mrpn3nn7m4q6$.o38y3tkkw6dj$.dlg@40tude.net>
<50a47e45$0$1218$65785112@news.neostrada.pl>
<k82809$c49$2@node2.news.atman.pl> <k82885$c49$3@node2.news.atman.pl>
<1...@4...net>
<k82cs1$orb$1@node1.news.atman.pl>
<h...@4...net>
<50a55221$0$1304$65785112@news.neostrada.pl>
<1059xaulus5nx.1fqsu45fxokn8$.dlg@40tude.net>
<k84ri1$r58$1@node2.news.atman.pl>
<8i92veocixs7$.10l38nx7zs1e3$.dlg@40tude.net>
<50a68d1e$0$26682$65785112@news.neostrada.pl>
<1...@4...net>
In-Reply-To: <1...@4...net>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 106
Message-ID: <50a7ff14$0$26689$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 87-205-207-27.adsl.inetia.pl
X-Trace: 1353187092 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 26689 87.205.207.27:53933
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2472771
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2012-11-16 23:00, Tomasz Pyra pisze:
> Dnia Fri, 16 Nov 2012 19:59:35 +0100, Artur Maśląg napisał(a):
(...)
>>> Jeżeli ktoś smaruje piasty albo śruby to znaczy że nie rozumie w jaki
>>> sposób działa śruba.
>>
>> Hmmm, może jednak rozumie - jesteś w stanie podać o ile się pogorszyły
>> właściwości takiego połączenia?
>
> Ale w jakim celu?
Hmmm, skoro taki lament podnosisz to jestem ciekaw ile on jest wart,
poza samym stwierdzeniem, że tak się nie powinno robić.
> Ja mam np. instrukcję serwisową, która mówi że tych połączeń smarować nie
> wolno. Przyczyny tego że nie wolno są dość oszywiste.
W instrukcjach są różne ciekawe rzeczy i tak naprawdę niekoniecznie
muszą być przestrzegane rygorystycznie.
> Co do wyliczeń to policzyli to za mnie u producenta - ilość śrub, rodzaj
> gwintu, momenty dokręcania, powierzchnie styku, współczynniki
> bezpieczeństwa itp. itd.
> I póki ja się do tego stosuję, będzie dobrze i nic liczyć nie muszę.
Widzisz, chciałem być jednak podał o ile gorzej będzie z tym "tarciem"
itd., jeżeli ktoś się sztywno nie zastosuje do pewnych zaleceń.
Stwierdziłeś powyżej, że ktoś to za ciebie policzył - może nikt tego
tak naprawdę nie liczył, tylko zastrzeżenie wynika z czegoś innego?
Zapas bezpieczeństwa jest pewnie bardzo duży w elementach krytycznych
dla bezpieczeństwa, a zakazy ze smarowaniem to raczej zabezpieczenie
przez zapsikaniem okładzin jakiś gównem, niż zmniejszeniem tarcia
między tarczą, piastą itd.
> Natomiast jak chcesz stosować "patenty", no to wtedy masz sporo liczenia.
LOL - to TY miałeś podać o ile te patenty obniżą "jakość" połączenia.
> Bo żeby utrzymać założone w fabryce parametry połączenia ciernego dla
> połączenia które zostało nasmarowane, trzeba będzie śruby dokręcić
> odpowiednio mocniej - ciekawe o ile mocniej? 20% 200% 2000%?
No właśnie - ile? Psiknął ktoś smarem "ameliniowym" i co się stało?
> Co na to gwint jak się je dokręci mocniej? Jaka będzie samohamowność
> nasmarowanej śruby? Jak to się zachowa w różnych skrajnych warunkach
> temperaturowych itp. itd...
Samohamowność śruby, która i tak głównie jest przez "stożek"
zapewniona.
> Sądzę i mam nadzieje, że smarując te połączenia "zjadasz" jedynie
> współczynnik bezpieczeństwa, który inżynier który to wszystko projektował
> przyjął odpowiednio duży, m.in. po to żeby się patenciarze nie pozabijali.
Stąd padło moje pytanie wcześniej - jaki wpływ (realny) mają różne
działania w tej materii na właściwości takiego połączenia.
> Natomiast ja nie widzę żadnej radochy w robieniu tego typu eksperymentów.
Jesteś młodym "inżynierem" - zastanawia mnie skąd Twoje bezkrytyczne
podejście do projektów innych "inżynierów" i realizacji zaleceń
serwisowych. Przyznam się, że ja jednak eksperymenty różne
przeprowadzałem za "młodu" i teraz z dużą praktyką jestem gotów na
kolejne :)
>> Hmmm, a możesz napisać w jakim stopniu posmarowanie *gwintu* śruby
>> wpłynie ma możliwość jej okręcenia się?
>
> Samego gwintu w niewielkim - pisałem już o tym że samohamowność śruby
> zapewniona jest w większym stopniu przez jej stożek, a nie gwint.
Aha, czyli jednak nie jest tak źle.
> Problemem jest tu to, że przy kole trudno posmarować gwint tak żeby nie
> napaprać smaru na stożek.
To ile to "napapranie" ograniczyło samohamowność śruby?
> Natomiast jak ktoś potrafi nasmarować tylko gwint, to nie widzę przeszkód.
Pryśnie czymś tam i tak naprawdę to znaczenie będzie miało, czy nie
dostało się na tarczę/bęben okładziny, ponieważ pierwsze hamowanie może
być nieprzyjemne.
> Oczywiście nadal pozostaje zagadka po co?
To żadna zagadka.
> Nigdy w życiu nie spotkałem się z problemem z odkręceniem koła - no chyba
> że w samochodach gdzie koła zostały dokręcona pneumatem z momentem kilkusem
> Nm.
Cóż, Ty może nie, ale krótko żyjesz ;) Ja miewałem problemy, ale w
większości miałem szpilki. Ze śrubami było łatwiej - pryśniesz
początek gwintu, to się temat uporządkuje.
Generalnie bez przesadyzmu - nawet kosmiczne technologie mają zapas na
głupotę (choć wąski), który się udało niektórym przełamać, ale było to
parę kolejnych naruszeń "zaleceń" itd. Z samochodami nie jest tak źle
- setki milionów (albo i więcej) jeździ po drogach i wypadki z głupiego
przesmarowania śrub czy piast/felg to zdaje się jak z Yeti - podobny
były, ale nikt ich nie widział...
Następne wpisy z tego wątku
- 18.11.12 09:39 nazgul
Najnowsze wątki z tej grupy
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
Najnowsze wątki
- 2024-12-18 Katowice => Kierownik Działu Zarządzania Platformą Wirtualizacji i
- 2024-12-18 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-18 Żerniki => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-18 Kablówka z modułem CAM
- 2024-12-18 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2024-12-18 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-12-18 Lublin => Delphi Programmer <=
- 2024-12-18 Bieruń => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-18 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-12-18 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2024-12-18 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-12-18 Alternatywny nośnik do monitoringu zamiast HDD?
- 2024-12-17 Rodzaj przekładni planetarnej z