-
Data: 2012-11-16 23:00:43
Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Fri, 16 Nov 2012 19:59:35 +0100, Artur Maśląg napisał(a):
> W dniu 2012-11-16 18:18, Tomasz Pyra pisze:
>> Dnia Fri, 16 Nov 2012 08:55:43 +0100, Artur Maśląg napisał(a):
>>
>>>> Wielu różnych efektów potencjalnej partaniny nigdy nie widziałem na oczy,
>>>> co jednak nie zmienia faktu że taka papranina pozostaje papraniną.
>>>
>>> Czyli takie teoretyzowanie dla zasady.
>>
>> Nie - jest to kwestia robienia czegoś zgodnie ze sztuką albo nie.
>> Robienia dobrze albo źle.
>
> Czyli jednak teoretyzowanie dla zasady, o czym niżej...
>
>> Robienie czegoś źle często nie daje natychmiastowych rezultatów, bywa że
>> nie daje ich nigdy.
>
> Zgadza się.
>
>> Jeżeli ktoś smaruje piasty albo śruby to znaczy że nie rozumie w jaki
>> sposób działa śruba.
>
> Hmmm, może jednak rozumie - jesteś w stanie podać o ile się pogorszyły
> właściwości takiego połączenia?
Ale w jakim celu?
Ja mam np. instrukcję serwisową, która mówi że tych połączeń smarować nie
wolno. Przyczyny tego że nie wolno są dość oszywiste.
Co do wyliczeń to policzyli to za mnie u producenta - ilość śrub, rodzaj
gwintu, momenty dokręcania, powierzchnie styku, współczynniki
bezpieczeństwa itp. itd.
I póki ja się do tego stosuję, będzie dobrze i nic liczyć nie muszę.
Natomiast jak chcesz stosować "patenty", no to wtedy masz sporo liczenia.
Bo żeby utrzymać założone w fabryce parametry połączenia ciernego dla
połączenia które zostało nasmarowane, trzeba będzie śruby dokręcić
odpowiednio mocniej - ciekawe o ile mocniej? 20% 200% 2000%?
Co na to gwint jak się je dokręci mocniej? Jaka będzie samohamowność
nasmarowanej śruby? Jak to się zachowa w różnych skrajnych warunkach
temperaturowych itp. itd...
Sądzę i mam nadzieje, że smarując te połączenia "zjadasz" jedynie
współczynnik bezpieczeństwa, który inżynier który to wszystko projektował
przyjął odpowiednio duży, m.in. po to żeby się patenciarze nie pozabijali.
Natomiast ja nie widzę żadnej radochy w robieniu tego typu eksperymentów.
>> Ja się zgadzam że być może śruba nie jest aż tak prostą rzeczą i być może
>> nawet taka wiedza nie jest potrzebna mechanikowi, ale wtedy powinien on
>> _ściśle_ trzymać się instrukcji, która mówi że tych elementów się nie
>> smaruje.
>
> Hmmm, a możesz napisać w jakim stopniu posmarowanie *gwintu* śruby
> wpłynie ma możliwość jej okręcenia się?
Samego gwintu w niewielkim - pisałem już o tym że samohamowność śruby
zapewniona jest w większym stopniu przez jej stożek, a nie gwint.
Problemem jest tu to, że przy kole trudno posmarować gwint tak żeby nie
napaprać smaru na stożek.
Natomiast jak ktoś potrafi nasmarować tylko gwint, to nie widzę przeszkód.
Oczywiście nadal pozostaje zagadka po co?
Nigdy w życiu nie spotkałem się z problemem z odkręceniem koła - no chyba
że w samochodach gdzie koła zostały dokręcona pneumatem z momentem kilkusem
Nm.
Następne wpisy z tego wątku
- 17.11.12 22:18 Artur Maśląg
- 18.11.12 09:39 nazgul
Najnowsze wątki z tej grupy
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
Najnowsze wątki
- 2024-12-18 Katowice => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-18 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Katowice => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-18 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-18 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2024-12-18 Katowice => Kierownik Działu Zarządzania Platformą Wirtualizacji i
- 2024-12-18 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-18 Żerniki => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-18 Kablówka z modułem CAM
- 2024-12-18 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2024-12-18 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-12-18 Lublin => Delphi Programmer <=
- 2024-12-18 Bieruń => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=