eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaFakt odgrzewa temat żarówek - spisek producentów świetlówek ? › Re: Fakt odgrzewa temat żarówek - spisek producentów ?wietlówek ?
  • Data: 2010-04-06 20:51:47
    Temat: Re: Fakt odgrzewa temat żarówek - spisek producentów ?wietlówek ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Pszemol napisał:

    > Jeszcze raz pytam: skąd wiesz, że to przez UV???
    > To, że Cię oczy bolały - ok, nie kwestionuję... ale skąd wiesz że od UV?
    > Może migała zbyt niską częstotliwością i to męczyło Ci wzrok?
    > Aby uniknąć migania światła stosuje się w fabrykach dwie rury w oprawie,
    > zasilane każda z innej fazy. Świetlówka kompaktowa ma mieć to miganie
    > usunięte poprzez podniesienie częstotliwości w zakresy niewidzialne, ale
    > być może ta Twoja zbyt wyraźnie migała i to męczyło Twój wzrok, nie UV.
    > Ale Ty się uparłeś na to UV, nie wiedzieć czemu i ciągle to UV, kasowanie
    > epromów itp, itd.

    Aż z ciekawości przeprowadziłem fachowe pomiary. Osramówka 18W, z rurką
    spiralnie skręconą, chyba taka z tych lepszych, w odległości 4cm od rury
    ma UV Index warości 1. Tuż przy rurze jest ponad 2. Niby nie tak wiele
    -- za wartość graniczną całkowicie bezpieczną dla zdrowia (konkretnie
    dla skóry) przyjmuje się 2-3. Dzisiaj przy bezchmurnym niebie w czasie
    maksimum południowego było 2,8 (w Łebie).

    Oczywiście nikt sobie takiej świetlówki prosto w oko nie wsadza, ale
    i tak jestem trochę zaskoczony zmierzona wartością. Nie wiem jaki jest
    (i nie mam w tej chwili jak zmierzyć) poziom światła widzialnego we
    wcześniej podanej odległości. A co za tym idzie nie wiem jaki jest
    udział UV w całym widmie. Ale może być spory. Jeśli większy niż
    w widmie słonecznym, to niedobrze. Oczy od tego nie bolą, ale po
    kilkudziesięciu latach można dostać zaćmę.

    Przypomnę, że badałem pozytywnie tu oceniane produkty firmy OSRAM.
    Tak zwanym "chińskim badziewiem" w tej chwili nie dysponuję. Ale jeśli
    będzie zainteresowanie, gotów jestem sfinansować rozszerzony program
    badawczy (jaki budżet na to mam zarezerwować 3,99PLN wystarczy?).

    --
    Jarek