  • 21. Data: 2014-06-06 14:27:25
    Temat: Re: Faks internetowy - gdzie polecacie?
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2014-06-06 11:40, Przemysław Kowalik pisze:

    > Skoro faks to grafika z 1-bitowym kolorem, to raczej logiczne jest, że
    > przez sieć cyfrową śmiga cyfrowo a nie z przekodowywaniem A/C i C/A.

    jednoBAJTOWYM byłoby bliższe prawdy :-)

  • 22. Data: 2014-06-06 14:28:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Przemysław Kowalik napisał:

    > Skoro faks to grafika z 1-bitowym kolorem, to raczej logiczne jest, że
    > przez sieć cyfrową śmiga cyfrowo a nie z przekodowywaniem A/C i C/A.

    Ani nie jest to logiczne, ani nawet prawdziwe. Faks to nie grafika,
    lecz kolejno po sobie przekazywanie zeskanowane linie w 1-bitowej
    głębi kolorów. Każda wypiszczana jest przez modem osobno, jak coś
    idze nie tak, to modem ćwierka jeszcze kilka razy, ale w końcu daje
    sobie siana i idzie dalej. Tak więc transmisja faksowa może być
    odebrana w całości dobrze, z częściowymi brakami, lub z częściowymi
    zniekształceniami -- jeśli skorygować ani ponownie przesłać się
    nie udało, a jednak coś przeszło. Mógł też urwać się w połowie.
    Niekoniecznie z powodu awarii -- oszczędna sekretarka śląc faks
    z Poznania do Edynburga przerywała połaczenie gdy tylko przeszedł
    podpis prezesa pod krótką notatką zajmującą kilka centymetrów u góry
    strony.

    Tak to było w faksach, które wszyscy mamy teraz na myśli, czyli tych
    "telefonicznych". Wcześniej były systemy całkiem analogowe, w których
    oryginał zakładano na obracający się bęben, a skanowała jedna fotodioda
    przesuwająca się wolno wzdłuż tego bębna. Używano tego na przykład
    do przesyłania zdjęć między redakcjami gazet. A późniejsze systemy
    (te w sieciach komórkowych), to właśnie przesyłanie za jednym zamachem
    całego obrazka (bitmapy). Możemy tu nawet wprowadzić naukową klasyfikację
    i nazwać te faksy dwuwymiarowymi, te telefoniczne -- jednowymiarowymi,
    a pierwaotne z fotodiodą na gwincie -- zerowymiarowymi.

    To wszystko oczywiście odzwierciedla stan aktualnej techniki. Faks
    telefoniczny, to był sposób na masowe wykorzystanie wynalazku, jakim
    była linijka fotodiod z przesuwnym rejestrem, czyli jednowymiarowy
    element skanujący. Gdy ją wynaleziono, to pamięć RAM była jeszcze
    bardzo droga, a do zapamiętania całej strony faksowej potrzeba ponad
    megabit pojemności. To zdecydowanie zbyt wiele do sprzętu powszechnego
    użytku, więc wybrano wcześniej opisaną strategię transmisji.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2014-06-06 14:32:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Taki klasyczny faks 1w1 to zasadniczo był niepodłączalny do komputera
    > :-). Natomiast 4w1 - w sumie posiadam taki nieużywany wynalazek (by
    > Lexmark), może się uda zainstalować (domyślnie żaden faks widziany
    > przez windę mi się nie pojawiał).

    Miąłem na myśli klasyczny faksmodem, czyli diwajs podłączany do komputera
    z jednej strony, a do linii telefonicznej z drugiej. Ale faktycznie, to
    jest faks i modem, więc 2w1.

    > :-)

    Gdybym teraz musiał wysłać faks, to tylko z wirtualnego -- mam taką
    możliwość u operatora, z którego korzystam (to znaczy mam z góry
    opłacony abonament do roku 2076, ale i tak nie dzwonię, a odbieram
    też rzadko).

    Ostatni faks jaki wysyłałem z domu, to był z faksmodemu właśnie. Ale na
    wirtualny system, jeszcze u nieboszczki tepsy (błękitny czterocyfrowy
    numer). Wysyłałem, ale nigdy wysłać się nie udało. Chciałem tą drogą
    złożyć reklamację, że linia jest w złym stanie, słychać słabo, połączenia
    modemowe się nie udają. Faksy również się dogadać nie chciały -- zrywało
    po kilku czy kilkunastu sekundach prób negocjacji. Więc metodą paszczową
    składałem reklamacje, że nie działa nic, jako przykład podając niemożność
    połączenia się z ich numerem (żeby mogli sobie w logach sprawdzić).
    A oni sprawdzali i mówili, że w porządku, bo połączenie jest w systemie
    bilingowym (że takie krótkie, to ich nie obchodziło). I tak w kółko
    przez kilka miesięcy. Wreszczie moja linia została w złodziejski sposób
    sprywatyzowana przez jakiegoś złomiarza. Na nowej wszystko zaczęło śmigać,
    nawet ADSL 20M (ale to już u innego operatora).

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2014-06-06 14:33:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej Bebenek napisał:

    > jednoBAJTOWYM byłoby bliższe prawdy :-)

    A to czemu niby?

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2014-06-06 16:35:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemysław Kowalik" napisał w wiadomości grup
    >Tak w ogóle, to faksy jako dedykowane urządzenia (nie urządzenia 4w1)
    >są zdecydowanie w zaniku. Zajrzałem właśnie na mediamarkt.pl i w
    >najbliższych idiotach mają całe 2 modele (1 na papier termiczny, 1 na
    >zwykły). Zważywszy także na zwijanie się linii stacjonarnych jest to
    >zrozumiałe.

    Ale urzadzenia 4w1 sa. Nie wiem jak tam dane sprzedazowe, ale faks tak
    bardzo nie zanika.
    To po prostu jest wygodne - wsadzasz papier w faks, wklepujesz numer i
    przesylasz.
    Nie trzeba skanowac, obrabiac itp.

    Oczywiscie sens ma tam gdzie ten papier sam otrzymales, albo np trzeba
    bylo wydrukowac i podpisac.

    >Kiedyś jeszcze jedną opcją było faksowanie przy pomocy kompa i
    >faks-modemu. Były modemy wewnętrzne na ISA, PCI, chyba na PCMCIA,
    >takie wmontowane fabrycznie w laptopy oraz zewnętrzne na COM. Czy
    >pojawiły się zewnętrzne na USB - nie zauważyłem. I w związku z w/w
    >naszło mnie pytanie - co ma oznaczać sekcja "Drukarki i faksy" w
    >panelu sterowania takiego np. Win 7. Czy chodzi o obsługę urządzeń
    >4w1 (faks jako wirtualna drukarka)?

    nie tylko 4w1 - to zawsze byla wirtualna drukarka, a dalej moze byc
    modem, telefon komorkowy, czy jakis interfejs do internetowej uslugi.

    J.

  • 26. Data: 2014-06-06 16:39:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    Pan Marek napisał:
    >No ale faksy na komórkach, to właściwie nie faksy, tylko też
    >jakaś wirtualna emulacja. Nie jest to tak, że jeden faks do
    >drugiego faksu przez modem w kanale głosowym gada bziighzzb...

    gada w kanale glosowym.

    Tylko ze komputer do komorki cyfrowo, ewentualnie program na tejze
    komorce do firmware na tej komorce cyfrowo,
    komorka do swojej "centrali" cyfrowo, a centrala generuje piski i w
    kanal glosowy wklada.
    No chyba ze adresat tez komorka, czy ISDN, to wtedy moze leciec
    cyfrowo bez piszczenia.

    J.

  • 27. Data: 2014-06-06 16:50:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości
    On Thu, 5 Jun 2014 20:23:38 +0200, Jarosław

    >Z tego co pamietam w komunikatorze odbieralem/nadawałem bezpośrednio
    >faksy, u operatora gsm trzabylo wykupić dodatkową usługę "fax"i
    >chyba był osobny nr na faxy.

    Do wysylania z komorki nie bylo takiej technicznej potrzeby -
    kompresja komorkowa zbyt dobra aby faksowe piski przeszly, ale komorka
    dobrze wiedziala co chce wyslac, wiec transmisja z komorki byla
    cyfrowa (w gsm zawsze jest cyfrowa, tylko ze tu wprost dane obrazka a
    nie zdigitalizowane piski), a operator w miare potrzeby zamienial to
    na piski w swojej "centrali".
    Jesli jakis operator wymagal, to tylko z pazernosci :-)

    Do odbierania natomiast tak - zasada podobna, modem na "centrali",
    ale przychodzi do operatora polaczenie foniczne, nikt nie wie ze to
    fax, nikt wiec nie wie ze to nie trzeba przekazywac fonii do komorki,
    tylko modem wlaczyc. Stad drugi numer - wtedy wiadomo ze tam ma modem
    odebrac, i juz dane cyfrowe do komorki przeslac.

    W krajach gdzie wszystkie faksy sa ISDN, czy jest inna mozliwosc
    okreslenia rodzaju polaczenia wychodzacego mozna po stronie
    odbierajacej odpowiednio ustawic tylko na podstawie typu polaczenia
    przychodzacego.

    J.

  • 28. Data: 2014-06-06 17:00:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 2014-06-06 01:34, Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    >Skoro faks to grafika z 1-bitowym kolorem, to raczej logiczne jest,
    >że przez sieć cyfrową śmiga cyfrowo a nie z przekodowywaniem A/C i
    >C/A.

    Tylko w komorkach, no i w sieciach/urzadzeniach ISDN.

    Inaczej to normalne jest ze moj faks piszczy w druty, centrala piski
    odbiera, przez A/C przepuszcza, cyfrowym kanalem miedzycentralowym
    przepuszcza, a druga centrala zamienia te bity na piski, wpuszcza w
    druty ... a tam faks odbiorczy byc moze znow A/C i demoduluje
    softwareowo, choc wiecej chyba sprzetowo to robi no i te (inne) bity
    na papier przelewa.

    >W GSM (AFAIR z tej grupy) połączenia mają swoje flagi
    >(głos/faks/dane).

    Bo kompresja taka, ze informacja z piskow sie skasuje :-)

    >Do wysyłania faksów zasadniczo oddzielny numer nie jest potrzebny
    >(podobno szło wysyłać faksy z prepaidów Ideły/Pomarańcza).

    Gdzies mam zapisane co szlo, a co nie - od operatora zalezalo :-)
    Pytanie dla znawcow - jesli wysle faks z komorki, albo nawiaze
    polaczenie danych komorka-komorka, to taryfa bedzie jak za polaczenie
    foniczne czy danych ?
    Bo w cennikach czesto zastrzezenie ze np abonamentowe minuty danych
    nie dotycza :-)

    J.

  • 29. Data: 2014-06-06 17:36:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > glosowy wklada.
    > No chyba ze adresat tez komorka, czy ISDN, to wtedy moze leciec

    Toć właśnie o tym piszę -- "kanał głosowy", to takie pojęcie,
    które ma sens przy opisywaniu łączności komórkowej, i tylko
    tam. Tam nie gada "bziighzzb..." w kanale głosowym nigdy.
    Świerszczenie modemowe jest tylko w drutach analogowych, tych
    przypiętych do strowgera lub czegoś w tym stylu. A tam gadanie
    *o* "kanale głosowym" raczej sensu nie ma, bo wszystko jest
    kanałem głosowym.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2014-06-07 00:35:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 6 Jun 2014 14:32:29 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > możliwość u operatora, z którego korzystam (to znaczy mam z góry
    > opłacony abonament do roku 2076, ale i tak nie dzwonię, a odbieram

    Tylko pozazdrościć optimizmu, aczkolwiek w tej skali czasowej to nie
    byłbym pewien czy to co opłaciłeś na ten okres za 60 lat będzie
    jeszcze istnieć.

    --
    Marek