    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Faks internetowy - gdzie polecacie?
    Date: Fri, 6 Jun 2014 16:50:41 +0200

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości
    On Thu, 5 Jun 2014 20:23:38 +0200, Jarosław

    >Z tego co pamietam w komunikatorze odbieralem/nadawałem bezpośrednio
    >faksy, u operatora gsm trzabylo wykupić dodatkową usługę "fax"i
    >chyba był osobny nr na faxy.

    Do wysylania z komorki nie bylo takiej technicznej potrzeby -
    kompresja komorkowa zbyt dobra aby faksowe piski przeszly, ale komorka
    dobrze wiedziala co chce wyslac, wiec transmisja z komorki byla
    cyfrowa (w gsm zawsze jest cyfrowa, tylko ze tu wprost dane obrazka a
    nie zdigitalizowane piski), a operator w miare potrzeby zamienial to
    na piski w swojej "centrali".
    Jesli jakis operator wymagal, to tylko z pazernosci :-)

    Do odbierania natomiast tak - zasada podobna, modem na "centrali",
    ale przychodzi do operatora polaczenie foniczne, nikt nie wie ze to
    fax, nikt wiec nie wie ze to nie trzeba przekazywac fonii do komorki,
    tylko modem wlaczyc. Stad drugi numer - wtedy wiadomo ze tam ma modem
    odebrac, i juz dane cyfrowe do komorki przeslac.

    W krajach gdzie wszystkie faksy sa ISDN, czy jest inna mozliwosc
    okreslenia rodzaju polaczenia wychodzacego mozna po stronie
    odbierajacej odpowiednio ustawic tylko na podstawie typu polaczenia
    przychodzacego.

    J.