  • Data: 2012-07-10 17:35:40
    Temat: Re: FJ
    Od: de Fresz <d...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-07-10 17:06:36 +0200, Kuczu <q...@g...com> said:

    > Ale to naprawde nie sa niuanse.

    Technicznie nie, mi raczej szło o stronę językową. Ludzie którzy na
    pierwszy rzut ucha rozróżnią "chlodzenie olejem" od "chlodzenie oleju"
    i będą w stanie bez zająknięcia podać czym się różnią te konstrukcje,
    to IMHO jakiś dramatycznie niewielki procent.

> [...]
    > jest chlodzenie denek tlokow poprzez natryskiwanie na nie od spodu
    > oleju. Ale poniewaz osiaga wtedy spora temperature chlodzi sie go w
    > wymienniku lub chlodnicy. Dzieki temu temperatura oleju jest
    > stabilniejsza a stopien smarowania wlasciwy.
    >
    > W silniku chlodzony olejem jest go odpowiednio wiecej a glowica i/lub
    > blok maja dodatkowe kanaly chlodzace ktorymi przeplywa olej. Olej
    > przyjmuje niejako role cieczy chlodzacej obnizajac temperature
    > niektorych czesci silnika. Ale jest to dodatkowy obieg i dodatkowa jego
    > funkcja. Wtedy tez stosuje sie odpowiednio wieksze chlodnice oleju.

    Czyli jak sam piszesz różnice w stosunku do powiedzmy silnika
    chłodzonego wiatrem z dodatkową chłodnicą oleju (w pip długie, nie?) to:
    - dodatkowe kanały olejowe w głowicy (których w żaden sposób nie widać
    bez rozebrania silnika na pojedyńcze śrubki)
    - większy rozmiar chłodnicy oleju (w końcu coś co widać, o ile ma się
    porównanie z innymi)
    - więcej oleju (ile, z pół litra? Tysz go nie widać).

    Sam chyba przyznasz, że jeśli ktoś nie interesuje się technikaliami
    silnikowymi, dość łatwo może jedno z drugim popieprzyć, a i wygodniej
    (krócej) nazwać to to per "chłodzony olejem" bez wchodzenia w szczegóły.

    de Fresz