  • Data: 2019-05-08 11:03:31
    Temat: Re: Energia odnawialna a samochody.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 08 May 2019 06:22:24 GMT, Mateusz Viste napisał(a):

    > Wracając do nowej reguły emotikonowej rozumiem, iż w ramach twojej zasady
    > emotikon zastępuje jakikolwiek znak interpunkcyjny: kropkę, przecinek,
    > znak zapytania itd. No ale co jeśli ktoś chciałby wstawić uśmieszek :) w
    > środku zdania, np. dla nadania barwy? Jak ugryźć ten osobliwy problem?

    Nie, nie. Nie jakikolwiek. Emotikon zastępuje kropkę na końcu zdania bo
    umieszczenie tam kropki *i* emotikona (w dowolnej kolejności) psułoby
    jego grafikę. Z tego samego powodu daję spację. Jej brak zbytnio by
    "przyklejał" emotikon do ostatniego słowa, tworząc niefortunną całość.
    Na upartego można by kończyć zdanie tak, jak to następne. Ale mniej mi
    się to podoba. :)
    I oczywiście, można wstawiać uśmieszek gdzie kto chce, byle z jakimś
    sensem i niekoniecznie musi on zastępować wtedy jakiś znak
    interpunkcyjny.
    Co do obszarów gdzie norma pisowni nie jest ustalona to dowolność jest
    dozwolona. Jeśli natomiast jajogłowi od polszczyzny ustalili już że
    spacji przed pytajnikiem nie ma być to nie ma i już. Ta cholerna spacja
    mnie razi przy czytaniu jak jakiś smakowity błąd ortograficzny :)
    I masz świętą rację - prawidłowa forma to "jest napisane" ale mowa
    potoczna czy gwara też nie od macochy i ma swoje prawa. Pisanie tu
    przypomina raczej mowę potoczną.
    Nie ma ludzi bezbłędnych. Ja też czasem walnę kleksa i jak mi ktoś
    przygada to sprawdzam w słowniku i jeśli ma rację to zjadam żabę w
    milczeniu i potulnie. J.F. natomiast brnie w błąd mimo uwag, nie podając
    jakiegokolwiek uzasadnienia.
    Jako ciekawostkę mógłbym też podać jeden przykład w jakim na końcu
    zdania nie stosuje się kropki :) Proste zdanie:
    To było w 2000 r.
    Czy kropka tam to jest ta wymagana przez koniec zdania czy przez
    istnienie skrótu? Może pełni podwójną rolę a może powinny być dwie
    kropki, jedna za drugą? Nawet nie wiem czy rzecz jest unormowana :)

    --
    Jacek
    Błędy lekarzy leżą na cmentarzu, błędy nauczycieli siedzą w Sejmie.