-
X-Received: by 2002:a25:c513:: with SMTP id v19mr20305679ybe.522.1557240821318; Tue,
07 May 2019 07:53:41 -0700 (PDT)
X-Received: by 2002:a25:c513:: with SMTP id v19mr20305679ybe.522.1557240821318; Tue,
07 May 2019 07:53:41 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin2!goblin1
!goblin.stu.neva.ru!t9no5286420qtn.0!news-out.google.com!b26ni161qtp.1!nntp.goo
gle.com!t9no5286411qtn.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com
!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.samochody
Date: Tue, 7 May 2019 07:53:40 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <gi1otbbkhyg8$.1o39yzzyq8uua.dlg@40tude.net>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=199.202.9.250;
posting-account=jnRHMAoAAACB5EawItMhNTZMy_yOF2XE
NNTP-Posting-Host: 199.202.9.250
References: <13eyr4psk9h1a$.6qkzdgmpvhvv$.dlg@40tude.net>
<5cd16534$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
<1cybm8djhh5ji$.mf56nh5ucyd6$.dlg@40tude.net>
<5cd17e79$0$17356$65785112@news.neostrada.pl>
<gi1otbbkhyg8$.1o39yzzyq8uua.dlg@40tude.net>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <b...@g...com>
Subject: Re: Energia odnawialna a samochody.
From: s...@g...com
Injection-Date: Tue, 07 May 2019 14:53:41 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2655918
[ ukryj nagłówki ]W dniu wtorek, 7 maja 2019 08:16:21 UTC-5 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
> Dnia Tue, 7 May 2019 14:47:53 +0200, T. napisał(a):
>
> > W dniu 2019-05-07 o 13:34, Jacek Maciejewski pisze:
> >> Dnia Tue, 7 May 2019 13:00:04 +0200, T. napisał(a):
> >>
> >>> Chodziło o emisje CO2 przy produkcji akumulatorów.
> >>
> >> Błąd w myśleniu. Zastanowiłeś się ile CO2 się produkuje przy wytworzeniu
> >> tego czego nie ma w elektryku a jest w spalinówce? Zapewne w pierwszym
> >> przybliżeniu tyle samo. Produkcja żelaza (silnik, osprzęt) wymaga
> >> spalenia mnóstwa węgla, bezpośrednio i pośrednio. Produkcja litu jest
> >> pod tym względem dużo oszczędniejsza.
> >>
> > Aż takim specjalistą nie jestem, żebym znał detale - przytoczyłem tylko
> > to, co mądrzejsi zbadali. Generalnie to silnik elektryczny też
> > potrzebuje wsadu energetycznego. Sądzę, że wytworzenie samego pojazdu to
> > podobna emisja - dlaczego akurat wytworzenie baterii jest takie
> > szkodliwe - nie wiem.
> > T.
>
> Przyjrzałem się chwilkę temu co się pisze w necie. Otóż wiele się pisze
> o znacznym śladzie węglowym baterii litowych nie wspominając/nie
> porównując tegoż do śladu węglowego zostawionego przez wyprodukowanie
> silnika spalinowego a nie znalazłem wyliczeń na ten temat.
Bo to aktualnie staly czynnik w tych porownaniach. Kazde jest kulawe i kazde naciaga
temat w swoja strone.
Oznacza to ze roznica jesli jest to niewielka. Co sie pewnie z czasem zmieni ale, no
wlasnie, do tego czasu naprodukujemy jeszcze sporo CO2.
Bo widzisz, litu jest duzo ale w latwo dostepnej postaci malo.
Wiec trzeba kopac, wozic, przetapiac itp.
A silnik do nowego auta robi sie ze starego. I trza stopic, ale tylko raz (z grubsza)
bo robi sie z zlomu a nie z rudy.
I w sumie tylko ten bidny blok silnika jest roznica miedzy elektrykiem a
spaliniakiem.
Za to elektryk potrzebuje miedzi. A tej tez az tyle nie ma...
> Musiałbym
> składać tą informację z danych dot. energochłonności produkcji stali i
> jej obróbki mechanicznej. Dużo roboty i mi się nie chce. Trochę mi to
> śmierdzi stronniczością do jakiej są skore rozmaite sajty. Spotkasz tam
Ano tak jest. I zdradze ci wielka tajemnice:
Narazie jest porownywalnie do spaliniakow.
Jak ceny spadna, a modele elektryczne sie spopularyzuja to bedzie znak ze elektryki
lepsze. Bo wiesz, magia rynku jest taka ze wycenia produkty. I to pod wieloma katami.
> np. informację że lit jest rzadki. Otóż jest to jeden z najbardziej
> powszechnych pierwiastków na Ziemi tyle że bogate rudy są względnie
> rzadkie ale jest go mnóstwo w rozproszeniu. Znajdziesz tam też info że
> to pierwiastek z grupy "ziem rzadkich" co jest ewidentną nieprawdą.
Bo nie sam lit jest potrzebny do baterii.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Ma
terials
Luknij i policz ile kobaltu czy manganu trzeba per atom litu.
> Co do samego silnika elektrycznego, to w spalinówce znajdziesz dwie
> maszyny elektyczne, alternator i rozrusznik więc spalinówki przegrywają.
> Spotkasz zdanie że trzeba wymieniać baterie w elektryku. Ale się nie
> pisze że mogą być wtórnie wykorzytane w magazynach energii a ponadto
> remont/recykling jest dużo tańszy i zostawia mniejszy ślad niż
> remont/recykling stali.
Ale kazde auto ma tyle samo stali.
W spaliniaku masz silnik stalowy/aluminiowy a w elektryku masz sporo miedzi.
Juz nie wspominam o magnesach o ile sa zastosowane.
Ciagniecie druta miedzianego tanie nie jest.
Tak letko oftopicznie, zerknij na cene pradnic, takich do wiatraka. Zerknij jak
zmienia sie cena w stosunku do mocy i predkosci obrotowej nominalnej. Tam koszta sie
nieco inaczej ksztaltuja niz tylko stopic, wlac, obrobic.
> Znajdziesz info że potrzeba mnóstwo kadmu czy
> niklu. Jak na razie tak ale wynalazcy nie powiedzieli ostatniego słowa i
> daję klacz za capa że zanim w Polsce będzie 10% elektryków, baterie będą
> bez tych pierwiastków i wystarczą na 1000km trasy przy ładowaniu rzędu
> godziny czy połowy.
To stracisz klacz.
> Polski problem polega głównie na tym że mamy za dużo węgla i za głupich
> polityków.
Takich wybieramy. A od weglowego dostatku glowa nie boli. Chyba ze ktos sztucznie
ubija czyjas gospodarke.
Chiny wala wegiel, usa wali wegiel, niemcy wala wiecej niz my per capita.
A ty sie szczypiesz ze sie rozwijamy i potrzebujemy konsumowac.
Ale watek polityczny odpuscmy.
Tak czy siak, nikt o zdrowych zmyslach nie gada ze elektryki sa zle z natury. One sa
jeszzce niedorobione. I niegotowe dla Kowalskiego.
Beda gotowe. Za jakis czas.
Następne wpisy z tego wątku
- 07.05.19 17:00 Jacek Maciejewski
- 07.05.19 17:03 nadir
- 07.05.19 17:26 nadir
- 07.05.19 17:32 Jacek Maciejewski
- 07.05.19 19:06 J.F.
- 07.05.19 19:31 Jacek Maciejewski
- 07.05.19 19:54 nadir
- 07.05.19 20:21 Jacek Maciejewski
- 07.05.19 20:38 p...@g...com
- 07.05.19 20:53 nadir
- 07.05.19 20:57 LordBluzg(R)
- 07.05.19 21:02 Jacek Maciejewski
- 07.05.19 21:37 WS
- 07.05.19 21:45 J.F.
- 07.05.19 21:57 Mateusz Viste
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
Najnowsze wątki
- 2025-02-26 Zasilacz USB na ścianę.
- 2025-02-26 Błonie => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-02-26 Zielonka => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-26 Warszawa => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-02-26 Białystok => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-26 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-26 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-26 Warszawa => Młodszy Specjalista ds. wsparcia sprzedaży <=
- 2025-02-26 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2025-02-26 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2025-02-26 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-02-26 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-26 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-26 Warszawa => Gen AI Engineer <=
- 2025-02-26 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=