  • Data: 2021-01-13 11:52:44
    Temat: Re: Elektryki w Norwegii
    Od: RadoslawF <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-01-12 o 16:45, J.F. pisze:

    > Elektrownie calodobowe koszta maja raczej rowne calodobowo, wiec widac
    > koncowa cena pradu zalezy od klientow :-)

    Nie do końca. Dla klientów indywidualnych zależy od widzimisie rządu.
    Dla instytucjonalnych od ceny średniej i od zużycie.

    > Ale ja o tym, ze gdybysmy mieli wiecej tych akumulatorow, to by ceny
    > byly bardziej wyrownane.
    > Wiec czy mamy ich wystarczajaco ?

    Od kiedy zaoraliśmy przemysł szczyt poboru mamy jak ludzie
    zjada z pracy do domu i wszystkie światła zapalają bo ciemno teraz.

    > No chyba, ze to sie nie oplaca ... finansowo. Za mala sprawnosc, za duze
    > koszta budowy :-)

    Opłaca się bo mimo gównianej sprawności (70%) pozwala nie płacić
    wyższych cen za dokupowanie energii w szczycie. A czy na pewno nie
    dokupujemy to już pytanie do rządu. Energetyka jest u nas państwowa
    i tylko oni wiedza ile i za co komu płacą.

    > Patrzac na wykres dobowego zuzycia, to mam watpliwosci tych potrzeb.
    > Szczegolnie jak sie slyszy, ze weglowe elektrownie maja "waski zakres
    > regulacji", a cena pradu to potwierdza.

    Wąski zakres regulacji to mają wiatraki i panele fotowoltaiczne.
    W porównaniu z nimi elektrownia węglowa ma duży zakres.
    Poza przypadkami kiedy idioci obciążą ją na sto procent, ale wtedy
    to i gazowa nie ma regulacji.
    Jedyna wada (poza przypieprzającymi się ekologami i unią) to
    duża bezwładność.

    > U Anglikow jeszcze inny problem - oni czasem potrzebuja 10GW wiecej ...
    > w przerwie meczu pilkarskiego.

    Nie tylko oni.
    Do tego służą szczytowo pompowe.