    From: ptoki <p...@e...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Elektryki takie bezpieczne :)
    Date: Mon, 12 Aug 2024 10:42:37 -0500

    On 2024-08-12 07:59, Janusz wrote:

    > Na pewno musiło coś być, benzyna sama w aucie sie nie zapali, nawet
    > jakby kapała na asfalt i ktoś peta rzucił.

    Zawsze cos jest. Ale auto trzeba rozpatrywac jako calosc.
    To ze w elektryku bateria sie pali bo jest uszkodzona a w benzyniaku bo
    sie zrobilo zwarcie w instalacji nie robi roznicy.

    No, moze robi bo w elektryku kabli wiecej i wiecej elektrycznych
    odbiornikow pradu wiec moze statystycznie wyjsc ze jednak elektryki pala
    sie bardziej bo w obu sa kable ale w elektryku dodatkowo palny
    akumulator. Ale w benzyniaku sa gorace elementy w komorze silnika (i
    czesto auta na drodze sie pala z komory silnika) wiec statsy sie moga
    wyrownywac.

    IMHO pozar jest rownie prawdopodobny w obu przypadkach ale benzyniaka da
    sie ugasic zalewajac go woda.

    Elektryk ma cala energie w sobie (w benzyniaku druga czesc zasobu
    energii to powietrze) i dlatego sie ugasic latwo nie daje...

    > Dokładnie, oczywiście są żelazowe ale widocznie dla producenta  za
    > drogie :(
    > To w końcu nie on będzie miał problem tylko nabywca.

    Nie wiem czy zelazowe nie sa ciezsze i mniej pojemne. Nie sledze tematu
    az tak.

    > Dokładnie, jedna większa proszkowa gaśnica wystarcza do ugaszenia, albo
    > kilka samochodowych, szczególnie na początku pożaru.

    Roznie jest. Ale generalnie tak, na poczatku jak sie pali i bak sie nie
    rozszczelni to daje sie ugasic.

    > Ale to oczywiste, w autach teraz pełno plastików, palą się jak pochodnia
    > i się zapalają jedne od drugich, ile to podpaleń już było gdzie spłonął
    > cały parking. Ale same się nie zapalają jak stoją, a teraz wystarczy
    > jeden elektryk żeby cały parking spłonął i nie masz na to żadnego
    > wpływu, nie ugasisz go, trzeba czekać aż się wypali.

    Tak. Niestety.
    I nie widac poprawy na horyzoncie.
    Jak patrze na wysilki zwiazane z wodorem to mnie trzesie.

    Jak juz masz wodor to dodaj mu wegla i stanie sie stabilniejszy.
    Chyba nawet bardziej kaloryczny OIDP - ale chyba niewiele.

    Mam wrazenie ze historycy o dzisiejszym swiecie beda mowic "tacy
    wyedukowani a tacy glupi"

    --
    Lukasz