    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Elektryka w UK
    Date: 01 Dec 2013 01:35:22 GMT

    ACMM-033 napisało:

    > Niekoniecznie od razu transkodowanie, wystarczyo wydzielić sygnały kolorów
    > i po zmiksowaniu ponownie je zakodować.

    A do tego skonstruować trzykanałowe miksery i efekciarskie pudełka. Jakoś
    nikt się nie kwapił by zrobic dobrze Francuzom i demoludom. Więc takich
    nie było.

    > Tymczasem PAL i chyba NTSC też, wystarczy ordynarnie, po chamsku, zsumować
    > elektrycznie, byle w synchroniźmie były, w ramach oczywiście jednego
    > standardu.

    No i właśnie tak było najprościej, cyli się transkodowało. A najlepiej
    robiło wszystko w PAL, a dopiero przed emisją zamieniało na SECAM.

    > Niektóre OTVC miały dekoder z SECAM, który transkodował na PAL i dopiero
    > wtedy odbywało się właściwe dekodowanie. Jeden dodatkowy scalak to
    > załatwiał.

    Wtedy, gdy u nas dokonywano "zamachu na wolność" (jak to widzi kol. Paweł),
    to już wszystkie aktualnie produkowane tak miały. Więc przyszedł czas, by
    się pozbyć tego zbędnego scalaka i całej reszty pogarszającej jakość.

    [...]
    > Z tymi brazylijskimi, to one są podobne do dawnych (nie wiem jak teraz)
    > włoskich, różnica jest nikła - w brazylijskich "bolec" jest symetrycznie
    > ciut z boku, a we włoskich symetrycznie pośrodku, śjakieś może 2-3 mm
    > różnicy w położeniu... nie mierzyłem, więc dokładnie nie podam. Stąd
    > pisałem, że Włosi mogą się pluć.

    Szwajcarzy mają takie z przesuniętym. Ale nie wszędzie i może tylko mieli
    a nie mają, bo dawno już takich nie widziałem.

    > Fajno by było, żeby wreszcie jedn kupione urządzenie można było bez
    > żadnych chryi włączyć wszędzie, od Niemiec, przez Brazylię, RPA, Tunezję,
    > po nawet KRLD, jeśli tam jest 220/230V. Już nie pamiętam, ile razy trzeba
    > było rzeźbić, by urządzenie kupione gdzieś-tam, dało się włożyć do naszego
    > gniazdka z wystającym "bolcem".

    Kupione gdzieś-tam, to jeszcze można w domu przerobić. Ale jak się
    podróżuje po świecie, to jest koszmar. W każdym razie polecam to,
    co mam w bookmarkach:

    http://www.kropla.com/electric2.htm

    (skąd ta swojska "kropla", tego nie wiem)

    > Kto to wymyślił, że ten bolec ma wystawać? To odwrotnie powinno być, nie
    > tak, że jak obecnie wtyczka "z uziemieniem" daje się włączyć do gniazdka
    > bez niego, lecz dokładnie odwrotnie.

    Może stąd, że w takiej na przykład pralni nie powinno się włączać do
    gniazdka urządzeń, które nie mają uziemionej obudowy. Bo jak będzie
    przebicie, to może praczce zrobić kuku. Więc system gniazd i wtyczek
    powinien takie rzeczy uniemożliwiać. Kiedyś był tu długi spór na ten
    temat. Tłumaczono mi długo i cierpliwie, że to oldskulowe podejście
    nie ma już racji bytu. Bo teraz przebicie, w takim pececie na przykłd,
    robi się celowo -- podłączając do obudowy dwa kondensatory od obu linii
    zasilania. Ja bym za coś takiego rozstrzeliwał, ale podobno to jest
    świetny pomysł na ograniczenie zakłóceń w eterze. Może i jest, ale
    trzeba było *najpierw* wymienić wszędzie wtyczki, a dopiero wtedy
    psuć zasilacze. Danie napisu na dwunastej stronie instrukcji, by nie
    podłączać do gniazda bez bolca, to trochę mało. Coś jakby zamiast
    barierki na balkonie dać tabliczkę z ostrzeżeniem o wysokości.

    --
    Jarek