  • 21. Data: 2009-09-06 19:56:30
    Temat: Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: games <g...@g...home.pl>

    badworm pisze:

    > Przestań się kompromitować, idź do najbliższego kiosku i poczytaj sobie
    > na ten temat we wrześniowym numerze miesięcznika "Elektronika dla
    > Wszystkich", strona 10 i 11. To, że u Duńczyków stoi w pip wiatraków nie
    > oznacza, że u nas są równie korzystne warunki.

    Nie musze isc do kiosku wystarczy ze ogladam telewizornie i pranie
    mozgu. To ze pol polski ma juz mozgi jak orzeszek to ogolnie wiadome
    nastepny krok to postawic was pod sciane i roztrzelac.

  • 22. Data: 2009-09-06 20:36:25
    Od: "ici" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@d...lodz.pl> napisał w wiadomości
    > Zastanawiam się nad postawieniem elektrowni wiatrowej 2 kW w ogródku, ale
    > wyczytałem, że trzeba pozwolenie, a jakbym zainstalował na dachu kilka
    > ogniw solarnych o łącznej mocy rzędu 500W to też trzeba pozwolenie czy
    > nie? Jak to z tymi przepisami? Prąd uzyskany tylko na własny użytek.

    Sam kiedyś myślałem o tym ale:
    - 2 kW to za mało na gospodarstwo, trzeba by wspierać to siecią energetyczną
    a tu się robi poważny problem.
    - żeby ze średnio-rocznych wiatrów w danym rejonie uzyskać te 2 KW należy
    przewymiarować turbinę kilku krotnie, możesz poszukać map ze średnio-roczną
    prędkością wiatru i przeliczyć wspólczynnik przewymiarowania.
    - bez pracy buforowej na sieć pozostaje ci tylko odseparowany obwód, a do
    tego potrzebujesz:
    -- baterii akumulatorów wymienianej średnio co 5-9 lat (zależy jakie
    upisz) - KOSZTY
    -- falownika SINUSOIDALNEGO o mocy kilku kW - KOSZTY
    Do kompletu można by się posiłkować baterią słoneczną. Bo jak świeci słońce,
    to z regóły nie ma dostatecznego wiatru i odwrotnie.
    Ale bateria słoneczna na 2 kW, to koszty rzędu 20 000 zł.
    (Szacuję: ogniwo 12V/50W to ok. 600zł / Allegro, 2000/50*600=24000zł)
    http://www.allegro.pl/search.php?string=bateria+s%C5
    %82oneczna&sourceid=Mozilla-search
    Elektrownia wiatrowa 3kW 22 000 zł
    http://www.allegro.pl/item723055207_elektrownia_wiat
    rowa_3kw_4_5kw_turbina_z_masztem.html

    Całość z grubsza szacuję na jakieś 40 000 zł +/- 10 000
    Zależnie od wynegocjowanej ceny, udziału energii słonecznej - kosztów
    baterii w pokryciu mocy.

    Pożytek z tego rozwiązania względny, koszt b.duży. Taniej wychodzi generator
    diesla ok. 2 000 - 5 000zł.
    A ropy za 35 000 starczy ci na dłuuuuugo.
    Mniesze koszty exploatacji wymian baterii, przeglądów mechaniki na
    wysokości.
    Żywotność baterii słonecznej jest ograniczona, rzędu kilkunastu lat.
    Po 9 latach traci ok 10-15% sprawności.

    Niestety, ale w małej skali bez synchronizacji z siecią jest to
    nieekonomiczne, choć ciekawe.
    Zabawa dla hobbystów z kasą.

    4401 (20090906) __________

  • 23. Data: 2009-09-06 20:48:44
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-09-06 19:13:14 +0200, JanuszR <r...@o...pl> said:

    > Dobry komp przynajmniej 250W

    Ja wiem czy on taki "dobry"

    > (sam procek żre 96W),

    Czekać aż EU nałoży "żarówkowego" bana na procki ;)

    --
    DJ

  • 24. Data: 2009-09-06 21:35:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik JanuszR napisał:

    [...]
    > W naszej wietrznej okolicy też można dostać oczopląsu. Jednakże jest to
    > prąd bardzo drogi, niepewny, bez możliwości składowania i chociażbyś
    > cały kraj owiatrakował prądu z niego nie wystarczyłoby dla wszystkich.

    A energetycy w żywy kamień klną fermy wiatraków - to cholerstwo
    najlepiej nadaje się do destabilizowania sieci energetycznej, nigdy nie
    wiadomo czy prąd da czy nie. W zasadzie w sieciach energetycznych ferma
    wiatrowa powinna bezpośrednio (bez połączenia z siecią publiczną)
    zasilać pompy elektrowni szczytowo - pompowej, przydomowy wiatrak
    powinien ładować akumulatory z których przez przetwornicę zasila się dom.

    --
    Darek

  • 25. Data: 2009-09-06 21:39:18
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik JanuszR napisał:

    [...]
    > Jak widzisz jest tego nie mało a zapewniam cię, że nie jest to kompletna
    > informacja nie ma np. Darłowa
    > http://www.ekoenergia.pl/index.php?id_art=235&cms=92
    &plik=Najwieksza_farma_wiatrowa.html

    > może dlatego, że tam ciągle jeszcze dostawiają wiatraki

    Dostawiają bo Socjalistyczny Związek Republik Europejskich wali na to
    dotację pod warunkiem że się przez pięć lat nie wycofasz z interesu - i
    przez te pięć lat energetyka musi po preferencyjnych cenach ten prąd
    kupować (a kto płaci? Pan płaci, pani płaci...). Po pięciu latach
    interes się zwija, złom sprzedaje następnemu inwestorowi biorącemu
    kolejną dotację - i tak ten byznes się kręci.

    --
    Darek

  • 26. Data: 2009-09-06 21:45:27
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik ici napisał:

    [...]
> [...]
    > Ale bateria słoneczna na 2 kW, to koszty rzędu 20 000 zł.
    > (Szacuję: ogniwo 12V/50W to ok. 600zł / Allegro, 2000/50*600=24000zł)

    Bateria słoneczna w życiu nie zwróci swoich kosztów wytworzenia
    przeliczonych na energię pierwotną - zwrócić to się może jak do kosztów
    wytworzenia baterii i akumulatorów doliczymy koszty pociągnięcia stu
    kilometrów linii energetycznej do budki telefonicznej na środku Sahary.
    A moce które podałeś to moce przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym
    rzędu 1400W/m^2. Średnioroczne to w naszym klimacie kilka procent mocy
    znamionowej!

    --
    Darek

  • 27. Data: 2009-09-07 08:09:31
    Od: "Zbyszekkk" <z...@M...onet.pl>

> [...]
    > ogniw solarnych o łącznej mocy rzędu 500W to też trzeba pozwolenie czy
    > nie? Jak to z tymi przepisami? Prąd uzyskany tylko na własny użytek.

    Według przepisów prąd musisz sprzedać energetyce i dopiero potem od nich
    odkupić (oczywiście drożej). Nie wolno używać elektrowni do własnych potrzeb
    bez przepuszczenia przez energetykę.

    Maszt powyżej 3m potrzebujesz pozwolenie na budowę (projekt, uzgodnienia,
    ekspertyzy, 60 dni czekania na pozwolenie na budowę potem pozwolenie na
    eksploatację).

    Zbyszek

  • 28. Data: 2009-09-07 08:12:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbyszekkk napisał:

    > Według przepisów prąd musisz sprzedać energetyce i dopiero potem
    > od nich odkupić (oczywiście drożej). Nie wolno używać elektrowni
    > do własnych potrzeb bez przepuszczenia przez energetykę.

    Można prosić o podstawę prawną?

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2009-09-07 08:12:54
    Od: games <g...@g...home.pl>

    "
    Według przepisów prąd musisz sprzedać energetyce i dopiero potem od nich
    odkupić (oczywiście drożej)"

    A moglbys podac podstawe prawna ?

  • 30. Data: 2009-09-07 08:22:22
    Od: "Zbyszekkk" <z...@M...onet.pl>

    > Można prosić o podstawę prawną?
    >
    > --
    > Jarek

    Należało by pogrzebać w przepisach. Z tego co czytałem chyba prawo
    energetyczne, to prąd wytworzony we własnej elektrowni można używać
    bezpośrednio tylko do podtrzymania procesu pozyskania produkcji prądu (np.
    oświetlenie pomieszczenia z urządzeniami, zasilanie mierników itp.)
    Zbyszek