  • 41. Data: 2021-03-31 20:29:27
    Temat: Re: Elektronika dziś
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W dniu 31.03.2021 o 14:26, Piotr Gałka pisze:
    > [...]
    >
    > Para jest zbyt zimna i sprawność turbiny jest żałosna.

    Tata projektował turbiny, ale interesowałem się tym tylko jak byłem
    bardzo mały. Jak zbudowałem pierwszy odbiornik radiowy (jak miałem 10
    lat) to już straciłem zainteresowanie czymkolwiek innym.

    Dlatego nie mam pojęcia co i jak z tą temperaturą pary. Ale skoro im się
    tak gotuje, że grozi wybuchem to aż trudno uwierzyć, że 'za zimna'.
    A poza tym w sytuacji awaryjnej sprawność powinna mało kogo obchodzić.
    P.G.

  • 42. Data: 2021-03-31 20:36:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 31.03.2021 o 14:26, Piotr Gałka pisze:
    [...]

    >Para jest zbyt zimna i sprawność turbiny jest żałosna.

    Sprawnosc tu nieistotna, a jak pokazuje przyklad Fukushimy - para jest
    az zbyt goraca.

    No chyba, ze przy pracy zasadniczej turbiny by sie szybko wychlodzila
    ... zapewne tak, ale to tym bardziej uruchomic :-)

    Tylko znow pewnie reszta sterowania/automatyki utrudnia :-)

    No i pompe kondensatu wypadaloby uruchomic - a rozdzielnia chyba znow
    zalana ...

    J.

  • 43. Data: 2021-04-01 12:20:04
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-03-31 o 14:21, J.F. pisze:
    > Użytkownik "viktorius"  napisał w wiadomości grup
    ..

    > Ale sterownik kosztowalby 500 euro :-)

    No nie przesadzajmy, cena triaka vs przekaźnika to nie aż taki wzrost.
    Sa jeszcze optotriaki, jak nie idą przepięcia w kilowolty, to zdychając
    nie puszczą impulsu na nóżkę sterującą.

    > Jesli ten wybuch to rzadki przypadek ... moze nie ma sensu zabezpieczac
    > sterownika.

    Pralka była w standby, gdy wywaliła esa. Dedykowany obwód, tylko ona na
    nim. Od strony sieci raczej nie było impulsu wysokonapięciowego, bo w
    domu sporo urządzeń online cały czas, wszystko żyje.
    Po podniesieniu esa w góre, pralka uruchamiała się, ale przy próbie
    puszczenia prania, pokazywała błąd klapy (ładowana z góry). Wymieniłem
    zatrzask klapy, to samo. Dobralem się do płytki sterownika, wywalone
    kilka triaków, osmolone powyżej nich.
    Procek zatrzymywał się widocznie na 1 błędzie, że klapa nie domknięta i
    nie pozwalał puścić prania dalej. Grzałka, silnik na przekaźnikach,
    chyba pompka do wylewania wody też, reszta triaki.

    --
    viktorius

  • 44. Data: 2021-04-01 12:27:40
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-04-01 o 12:20, viktorius pisze:

    > No nie przesadzajmy, cena triaka vs przekaźnika to nie aż taki wzrost.

    A teraz usiądź na miejscu księgowego i przemnóż razy np. 10 milionów
    sztuk pralek.

    > Sa jeszcze optotriaki, jak nie idą przepięcia w kilowolty, to zdychając
    > nie puszczą impulsu na nóżkę sterującą.

    Droższe, przemnóż znowu razy miliony sztuk

    --
    Irokez

  • 45. Data: 2021-04-01 13:56:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..

    >No nie przesadzajmy, cena triaka vs przekaźnika to nie aż taki
    >wzrost.

    300 euro to tez przesada, szczegolnie w pralce, ktora cala kosztuje
    ... 300 euro ?

> [...]

    >na nim. Od strony sieci raczej nie było impulsu wysokonapięciowego,
    >bo w domu sporo urządzeń online cały czas, wszystko żyje.

    Ale co tam miales na tyrystorach czy triakach ?

    Normalnie nawet uszkodzenie elementu nie wywali bezpiecznika, bo
    przeciez prad musi przeplynac przez sterowane urzadzenie - grzalke,
    silnik, zawor - ktore ograniczy prad plynacy do bezpiecznej wartosci.
    Moze jakies dodatkowe zwarcie bylo.

    Chyba ze falownik do silnika z tego zrobiony, to moglo sie zdarzyc.

    No ale o czym innym chcialem - jesli to jest usterka, ktora w ciagu 10
    lat atakuje np 1% pralek ... nie warto poprawiac :-)

> [...]
    >i nie pozwalał puścić prania dalej. Grzałka, silnik na przekaźnikach,
    >chyba pompka do wylewania wody też, reszta triaki.

    No to wiele innych na tych triakach nie bylo, co tam jeszcze w pralce
    jest - elektrozawory i wybor proszku ?

    J.

  • 46. Data: 2021-04-01 15:17:42
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-04-01 o 13:56, J.F. pisze:

    > Ale co tam miales na tyrystorach czy triakach ?

    Mógł być elektrozawór wody, elektrozawór na przykład zraszacza prania (a
    różnie tam funkcje mają pralki).
    Pada triak jak uszkadza się cewka elektrozaworu.

    --
    Irokez

  • 47. Data: 2021-04-01 19:45:30
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 01.04.2021 13:56, J.F. wrote:

> [...]
    > przeciez prad musi przeplynac przez sterowane urzadzenie - grzalke,
    > silnik, zawor - ktore ograniczy prad plynacy do bezpiecznej wartosci.

    Ja miałem przypadek, że skropliny z blaszanej obudowy pociekły sobie pod
    filtr zasilania (w trosce o użytkownika zrobiona jest szpara akurat w
    tym miejscu w osłonie płytki) i zrobiło piękne zwarcie jarając po drodze
    jedną ścieżkę sygnałową. Pralkę udało się naprawić, ale uszkodzone były
    rozległe.
    Ciekawie się zachowywał silnik bez sygnału z tacho: kręcił się coraz
    szybciej aż łomot! przeskakiwał łuk w okolicach szczotek i wywalało
    różnicówkę. Komutator był czyściutki, szczotki też w porządku.
    Po naprawie tego tacho (opornik na płytce) wszystko wróciło do normy i
    triak silnika przeżył i przecież przy wirowaniu kręci się o wiele
    szybciej niż wtedy bez tacho - ktoś noże mi to wytłumaczyć?

    --
    Mirek.

  • 48. Data: 2021-04-01 20:47:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Irokez napisał:

    > A teraz usiądź na miejscu księgowego i przemnóż razy np. 10 milionów
    > sztuk pralek.

    > Droższe, przemnóż znowu razy miliony sztuk

    Wyobraźmy sobie taką sytuację: zamieniamy triak na opto-, droższy
    o 97 groszy. Jednocześnie podnosimy cenę pralki o 2 złote i 18 groszy.
    Co księgowi na to? Zadowoleni będą, czy zaczną kręcić nosem? Oczywiście
    mnożymy to przez 10 milionów pralek.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2021-04-01 20:57:47
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Wyobraźmy sobie taką sytuację: zamieniamy triak na opto-, droższy
    > o 97 groszy. Jednocześnie podnosimy cenę pralki o 2 złote i 18 groszy.
    > Co księgowi na to? Zadowoleni będą, czy zaczną kręcić nosem?

    Dla księgowego to były i są cyferki, ale dla masowego klienta to
    alternatywa kupić droższe czy tańsze. A klient masowy swoim portfelem
    decyduje o tym co się na rynku jest dostępne.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 50. Data: 2021-04-01 21:20:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot napisał:

    > Dla księgowego to były i są cyferki, ale dla masowego klienta to
    > alternatywa kupić droższe czy tańsze. A klient masowy swoim portfelem
    > decyduje o tym co się na rynku jest dostępne.

    Wystarczy wejść na dowolną porównywarkę cen, by się przekonać, że
    dla każdej pralki rozpiętość cen u różnych sprzedawców jest większa
    niż 2,18 zł. Dlatego w tej sytuacji klient nie ma jak zagłosować
    portfelem. Ponadto "księgowy" nie dał takiej możliwości -- nie ma
    fabryki, która produkuje pralki trwałe i nietrwałe, różniące się
    ceną o 2 złote.

    Anegdotkę o księgowym dbającym o rentowność, dla którego istnieją
    tylko cyferki, czytam nie pierwszy raz. Ale ona chyba nie jest do
    końca prawdziwa.

    --
    Jarek