  • 51. Data: 2021-01-25 07:22:33
    Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.01.2021 o 21:56, nadir pisze:

    > Nie popierdoliło ci się coś przypadkiem?

    czytaj całość - napisałem ci ci co ci zaproponuje jacek.

    --
    Shrek

  • 52. Data: 2021-01-25 08:52:14
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2021-01-22 o 12:27, J.F. pisze:

    > A tak naprawde - jak sie nie beda ladowac w szczycie, to pradu starczy
    > ... tylko po co zamieniac samochody benzynowe na weglowe ...

    Benzynowe/dizlowe są tak samo węglowe, jak elektryczne + do tego
    beznzynowe/dizlowe. Palowo benzyna/dizel zamin znajdzie się w pompie na
    stacji, to trzeba zużyć tyle samo prądu ile spali elektryk.

  • 53. Data: 2021-01-25 09:03:51
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2021-01-22 o 13:57, T. pisze:

    > TIRy na tory to fantasmagoria. Jeśli nie będzie jakichś nakazów, to tego
    > się nie da pogodzić z wolnym rynkiem - zawsze będzie drożej i wolniej.

    Jak TIRy przestaną być dotowane, to wtedy będziemy mówić o wolnym rynku.
    Na razie w cenie paliwa do logomotyw są zawarte opłaty drogowe. TIRy nie
    pomoszą adekwatnych kosztów budowy i utrzymania dróg i infrastruktury
    okołodrogowej, a kolej płaci za tory i stacje 100% + podatki.

  • 54. Data: 2021-01-25 09:27:26
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-01-25 o 09:03, Poldek pisze:

> [...]
    > pomoszą adekwatnych kosztów budowy i utrzymania dróg i infrastruktury
    > okołodrogowej, a kolej płaci za tory i stacje 100% + podatki.

    Idąc tą drogą zadam pytanie czy kolej jest rentowna i czy przypadkiem
    też nie jest dotowana? Ciekaw też jestem czy płaci podatek gruntowy od
    linii kolejowych i innej infrastruktury?
    T.

  • 55. Data: 2021-01-25 09:33:02
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-01-24 o 16:44, Shrek pisze:

    > Dobra - dawaj taki na powiedzmy 20 GWh. Zbudujemy ze cztery takie i
    > problem z głowy - przynajmniej na jedną noc:P

    Tutaj jest na razie "magazynek", ale zapewne powstaną następne i większe:
    https://glowny-mechanik.pl/2020/10/09/projekt-budowy
    -najwiekszego-hybrydowego-magazynu-energii-w-polsce-
    wchodzi-w-faze-demonstracyjna/

    https://glowny-mechanik.pl/2017/06/13/farmie-wiatrow
    ej-energi-powstanie-najwiekszy-polsce-magazyn-energi
    i/

    T.

  • 56. Data: 2021-01-25 15:41:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.01.2021 o 09:33, T. pisze:

    > Tutaj jest na razie "magazynek", ale zapewne powstaną następne i większe:
    > https://glowny-mechanik.pl/2020/10/09/projekt-budowy
    -najwiekszego-hybrydowego-magazynu-energii-w-polsce-
    wchodzi-w-faze-demonstracyjna/

    zacytuję tytuł (widać w linku), bo dość dobrze opisuje on to zagadnienie:

    "Projekt budowy największego hybrydowego magazynu energii w Polsce
    wchodzi w fazę demonstracyjną"

    W jeszcze większym skrócie, zachowując esencję "projekt wchodzi w fazę
    demonstracyjną"

    A teraz zaglądamy pod maskę - 6MW łamane na 27,4MWh. Robi wrażenie!
    Tymczasem rozmawiamy o jakiś 3GW i 25GWh. Czyli w sumie spoko -
    wystarczy tysiąc takich i już - przynajmniej dla 30% zapotrzebowania na
    zieloną energię do ładowania samochodów w nocy;) Trzeba sprawdzić tylko
    czy pomysł ładowania baterii zasilających ładowarki do baterii spina się
    energetycznie i czy przypadkiem nie wyjdzie więcej co2 i innych syfów
    niż z wgla, następnie zamienić narodowy program picset plus na zielony
    prąd i gotowe. Oczywiście do casu wymiany akumulatorów:)

    Nie mówię, że w przyszłości się nie da, natomiast na tą chwilę uważam że
    nadmierny optymizm jest nieuzasadniony,.

    --
    Shrek

  • 57. Data: 2021-01-25 15:47:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
> [...]

    >wchodzi w fazę demonstracyjną"

    >A teraz zaglądamy pod maskę - 6MW łamane na 27,4MWh. Robi wrażenie!

    No ale starczy do naladowania tysiaca elektrykow :-)

    Tylko ... jakos pisza, ze Tesla wycofala sie z pomyslu uzywania
    samochodow jako magazyny energii ... koszt za duzy, widac bateria sie
    jednak degraduje :-)

    >Tymczasem rozmawiamy o jakiś 3GW i 25GWh. Czyli w sumie spoko -
    >wystarczy tysiąc takich i już - przynajmniej dla 30% zapotrzebowania
    >na zieloną energię do ładowania samochodów w nocy;)

    Tysiac to nie jest jakas niewyobrazalna ilosc ... tylko sprawdzic, ile
    to kosztuje :-)

    No i to ciagle auto na wegiel ...

    J.

  • 58. Data: 2021-01-25 16:00:29
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.01.2021 o 15:47, J.F. pisze:

    > Tysiac to nie jest jakas niewyobrazalna ilosc ... tylko sprawdzic, ile
    > to kosztuje :-)

    Spoko - to ja wolę pięć elektrowni atomowych - dwieście razy mniej:P

    --
    Shrek

  • 59. Data: 2021-01-25 16:10:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 25 Jan 2021 15:47:40 +0100, J.F. napisał(a):

    > Tylko ... jakos pisza, ze Tesla wycofala sie z pomyslu uzywania
    > samochodow jako magazyny energii ... koszt za duzy, widac bateria sie
    > jednak degraduje :-)

    Bateria ma okres gwarancyjny. Po nim Tesla nie ma nic do gadania. A w
    ogóle to nie tyle tu chodzi o używanie jako magazynów baterii w
    samochodach. Powszechnie się natomiast postuluje używanie ich do celów
    magazynowych po częściowym wyeksploatowaniu, kiedy ich pojemność spadnie
    do nieakceptowalnego trakcyjnie poziomu 70-80% pierwotnego poziomu.
    Ponieważ to zacznie zachodzić nie wcześniej niż za 10 lat, więc lamenty
    nad tym że obecnie baterie są za drogie są mocno chybione. Za 10 lat
    będzie mnóstwo przechodzonych baterii za grosze, tym bardziej że i nówki
    stanieją najmarniej do poziomu 30% dzisiejszej ceny. Po Shreku się nie
    spodziewam że sięgnie do googli ale chętny bez trudu znajdzie więcej
    podobnych informacji:
    https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/bateri
    e-z-elektrobusow-volvo-posluza-za-magazyn-energii-sl
    onecznej-60361.html
    https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/tauron-buduje-mag
    azyn-energii-zlozony-ze-starych-autobusowych-baterii
    /
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 60. Data: 2021-01-25 16:15:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.01.2021 o 15:47, J.F. pisze:

    > Tylko ... jakos pisza, ze Tesla wycofala sie z pomyslu uzywania
    > samochodow jako magazyny energii ... koszt za duzy, widac bateria sie
    > jednak degraduje :-)

    Przede wszystkim to bez sensu. Samochód jest po to żeby jeżdzić i
    ładować go poza szczytem. Jak ma nie jeździć, to bez sensu robić z
    akumulatora samochód.

    --
    Shrek