-
61. Data: 2021-01-25 16:48:22
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 25.01.2021 o 16:10, Jacek Maciejewski pisze:
> Za 10 lat
> będzie mnóstwo przechodzonych baterii za grosze, tym bardziej że i nówki
> stanieją najmarniej do poziomu 30% dzisiejszej ceny.
Ale to nie jest tylko problem drogich czy tanich baterii.
Latem ładowanie takich powerbanków może się sprawdzić, ale zimą nie da
rady w naszych warunkach klimatycznych naładować ich w dzień na tyle,
żeby w nocy ładować samochód.
-
62. Data: 2021-01-25 16:49:44
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:uf40rcimh2n9.lsmk1ta5jvqx$....@4...n
et...
Dnia Mon, 25 Jan 2021 15:47:40 +0100, J.F. napisał(a):
>> Tylko ... jakos pisza, ze Tesla wycofala sie z pomyslu uzywania
>> samochodow jako magazyny energii ... koszt za duzy, widac bateria
>> sie
>> jednak degraduje :-)
>Bateria ma okres gwarancyjny. Po nim Tesla nie ma nic do gadania.
Chyba, ze prawo wprowadza, ze nie kupisz nowego EV, jesli nie oddasz
starego na recyckling :-P
> A w
>ogóle to nie tyle tu chodzi o używanie jako magazynów baterii w
>samochodach. Powszechnie się natomiast postuluje używanie ich do
>celów
>magazynowych po częściowym wyeksploatowaniu, kiedy ich pojemność
>spadnie
>do nieakceptowalnego trakcyjnie poziomu 70-80% pierwotnego poziomu.
>Ponieważ to zacznie zachodzić nie wcześniej niż za 10 lat, więc
>lamenty
>nad tym że obecnie baterie są za drogie są mocno chybione. Za 10 lat
>będzie mnóstwo przechodzonych baterii za grosze, tym bardziej że i
>nówki
>stanieją najmarniej do poziomu 30% dzisiejszej ceny.
Raczej bedziesz mial multum "starych" samochodow z "nieakceptowalnym
poziomem", i zagwozdke - kupic nowy EV, a stary przeznaczyc na
magazyn, czy kupic nowa baterie do starego.
To drugie raczej nie nastapi, bo cena ciagle wysoka, szczegolnie ze
jak widac - popyt bedzie.
Gdzies tam na zachodzie pewnie sie okaze, ze 10-letni pojazd i tak
niewiele warty, sprzedac za ile dadza, moze komus pasuje mniejsza
pojemnosc.
U nas troche gorzej ...
>Po Shreku się nie
>spodziewam że sięgnie do googli ale chętny bez trudu znajdzie więcej
>podobnych informacji:
>https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/bater
ie-z-elektrobusow-volvo-posluza-za-magazyn-energii-s
lonecznej-60361.html
>https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/tauron-buduje-ma
gazyn-energii-zlozony-ze-starych-autobusowych-bateri
i/
a) no i o jakich parametrach magazynu mowimy ?
b) dlugo te baterie jeszcze beda sluzyc, zanim nie stana sie
"nieakceptowalne" nawet w magazynie ?
J.
-
63. Data: 2021-01-25 18:04:28
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Sun, 24 Jan 2021 11:26:36 +0100, T.
> No masz rację. Ale wyobraź sobie, że masz do naładowania auto. Ustawisz
> ładowanie na 2 w nocy nie wiedząc, czy zdążysz całkowicie podładować,
> czy na 22, kiedy zaczyna się tańsza taryfa?
Jeszcze przed chwilą wpierałeś, że szczyt będzie 22-2. Jak napisałem że
można sobie przestawić to znowu kolejny problem. Znowu robisz z wyjątków
regułę.
> O to mi chodzi, że przesunie
> się szczyt na 22, a nad ranem będzie dołek. Chodzi o równomierne
> rozłożenie w ciągu nocy. No chyba że powstanie kolejna taryfa, np. w
> godz. 2-6.
Jak już pisałem, nie ma z tym żadnego problemu, jest G11, jest G12, jest
G13. Czyli się da zrobić dowolną rzecz.
> No i nie wiem, jak można cokolwiek wymusić na liczniku, zwłaszcza przez
> elektrownię. Na razie to chyba są na tyle inteligentne, że podają
> odczyt. I to wszystko.
No to skoro się komunikuje, znakiem tego jest to możliwe. Podobnie
falowniki od PV teoretycznie elektrownia może zdalnie wyłączać. Gdyby były
lata 90 to jeszcze bym rozumiał rozterki, ale dzisiaj? Chwila moment i
wszystko jest do zrobienia. Vide taka zewnętrzna przystawka do licznika
https://onemeter.com/pl/buy/ -- ciepasz na licznik elektrowniany i masz
odczyty na komórce.
--
Pozdor
Myjk
-
64. Data: 2021-01-25 22:26:46
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F.,
Monday, January 25, 2021, 3:47:40 PM, you wrote:
>>> Tutaj jest na razie "magazynek", ale zapewne powstaną następne i
>>> większe:
>>> https://glowny-mechanik.pl/2020/10/09/projekt-budowy
-najwiekszego-hybrydowego-magazynu-energii-w-polsce-
wchodzi-w-faze-demonstracyjna/
>>zacytuję tytuł (widać w linku), bo dość dobrze opisuje on to
>>zagadnienie:
>>"Projekt budowy największego hybrydowego magazynu energii w Polsce
>>wchodzi w fazę demonstracyjną"
>>A teraz zaglądamy pod maskę - 6MW łamane na 27,4MWh. Robi wrażenie!
> No ale starczy do naladowania tysiaca elektrykow :-)
> Tylko ... jakos pisza, ze Tesla wycofala sie z pomyslu uzywania
> samochodow jako magazyny energii ... koszt za duzy, widac bateria sie
> jednak degraduje :-)
Nie o to chodzi. Konstrukcja ładowarki w topologii DAB i z wektorowym
prostownikiem z PFC na wejściu, zapewniająca możliwość pracy na
szerokim zakresie zmienności napięć jednak jest kosztowna i trudna.
Prościej zrobić ,,zwykły" PFC (jakby którykolwiek trójfazowy był
zwykły) i ładowarkę w topologi phase-shifted full bridge.
>>Tymczasem rozmawiamy o jakiś 3GW i 25GWh. Czyli w sumie spoko -
>>wystarczy tysiąc takich i już - przynajmniej dla 30% zapotrzebowania
>>na zieloną energię do ładowania samochodów w nocy;)
> Tysiac to nie jest jakas niewyobrazalna ilosc ... tylko sprawdzic, ile
> to kosztuje :-)
> No i to ciagle auto na wegiel ...
Nie - chodzi o przechowywanie zielonej energii z OZE, produkowanej w
dzień.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
65. Data: 2021-01-25 22:27:32
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello nadir,
Monday, January 25, 2021, 4:48:22 PM, you wrote:
>> Za 10 lat
>> będzie mnóstwo przechodzonych baterii za grosze, tym bardziej że i nówki
>> stanieją najmarniej do poziomu 30% dzisiejszej ceny.
> Ale to nie jest tylko problem drogich czy tanich baterii.
> Latem ładowanie takich powerbanków może się sprawdzić, ale zimą nie da
> rady w naszych warunkach klimatycznych naładować ich w dzień na tyle,
> żeby w nocy ładować samochód.
Zimą wiatraki się nie kręcą?
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
66. Data: 2021-01-25 23:43:40
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 25.01.2021 o 22:27, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Zimą wiatraki się nie kręcą?
Mowa była o przydomowych powerbankach, zasilanych nadwyżką z własnego
źródła w dzień, żeby naładować samochód w nocy.
Ile gospodarstw domowych ma własne elektrownie wiatrowe?
-
67. Data: 2021-01-26 00:25:36
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: Poldek <p...@i...eu>
W dniu 2021-01-25 o 09:27, T. pisze:
> W dniu 2021-01-25 o 09:03, Poldek pisze:
>> W dniu 2021-01-22 o 13:57, T. pisze:
>>> W dniu 2021-01-22 o 11:30, ToMasz pisze:
>>>
>>>> 2. potwierdzają się moje słowa, że TERAZ elektryfikacja transportu
>>>> jest możliwa, jeśli zamiast 20kwh na setkę, będziemy zużywali 2kwh,
>>>> na setkę, czyli małe pojazdy elektryczne i równocześnie tiry na
>>>> tory. czyli nie jest to prolbem ogniw, kabli, tylko ciasnych mózgów
>>>> i wygodnych tyłków
>>>> ToMasz
>>>
>>> TIRy na tory to fantasmagoria. Jeśli nie będzie jakichś nakazów, to
>>> tego się nie da pogodzić z wolnym rynkiem - zawsze będzie drożej i
>>> wolniej.
>>
>> Jak TIRy przestaną być dotowane, to wtedy będziemy mówić o wolnym rynku.
>> Na razie w cenie paliwa do logomotyw są zawarte opłaty drogowe. TIRy
>> nie pomoszą adekwatnych kosztów budowy i utrzymania dróg i
>> infrastruktury okołodrogowej, a kolej płaci za tory i stacje 100% +
>> podatki.
>
> Idąc tą drogą zadam pytanie czy kolej jest rentowna i czy przypadkiem
> też nie jest dotowana? Ciekaw też jestem czy płaci podatek gruntowy od
> linii kolejowych i innej infrastruktury?
> T.
Właśnie o to chodzi - kolej płaci za grunty, a TIRy nie płacą.
Kolej kupując paliwo diesla do lokomotyw płaci opłatę DROGOWą.
TIRy nie płacą za hałas, spaliny i niszczenie przestrzeni, którą zajmują
drogi i infrastruktura okołodrogowa, a kolej płaci.
-
68. Data: 2021-01-26 01:27:42
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 25.01.2021 o 18:04, Myjk pisze:
> Sun, 24 Jan 2021 11:26:36 +0100, T.
>
>> No masz rację. Ale wyobraź sobie, że masz do naładowania auto. Ustawisz
>> ładowanie na 2 w nocy nie wiedząc, czy zdążysz całkowicie podładować,
>> czy na 22, kiedy zaczyna się tańsza taryfa?
>
> Jeszcze przed chwilą wpierałeś, że szczyt będzie 22-2. Jak napisałem że
> można sobie przestawić to znowu kolejny problem. Znowu robisz z wyjątków
> regułę.
>
>> O to mi chodzi, że przesunie
>> się szczyt na 22, a nad ranem będzie dołek. Chodzi o równomierne
>> rozłożenie w ciągu nocy. No chyba że powstanie kolejna taryfa, np. w
>> godz. 2-6.
>
> Jak już pisałem, nie ma z tym żadnego problemu, jest G11, jest G12, jest
> G13. Czyli się da zrobić dowolną rzecz.
No nie, bo masz sztywne godziny tych taryf a potrzebujesz je dynamicznie
zmieniać dla różnych okazji i różnych obszarów.
>
>> No i nie wiem, jak można cokolwiek wymusić na liczniku, zwłaszcza przez
>> elektrownię. Na razie to chyba są na tyle inteligentne, że podają
>> odczyt. I to wszystko.
>
> No to skoro się komunikuje, znakiem tego jest to możliwe. Podobnie
> falowniki od PV teoretycznie elektrownia może zdalnie wyłączać. Gdyby były
> lata 90 to jeszcze bym rozumiał rozterki, ale dzisiaj? Chwila moment i
> wszystko jest do zrobienia. Vide taka zewnętrzna przystawka do licznika
> https://onemeter.com/pl/buy/ -- ciepasz na licznik elektrowniany i masz
> odczyty na komórce.
>
To odczyt. Sterowanie licznikiem jest znacznie poważniejszą kwestią a
sterowanie podłączonymi urządzeniami kolejną. Nie to, że się nie da, ale
... zwykle w instalacji nie masz w ogóle osobnego wyjścia dla urządzeń w
różnych taryfach. Odbiorca sam sobie załącza i wyłącza urządzenia by
zoptymalizować swoje koszty i korzystanie. Licznik może przełączać
urządzenia zgodnie z taryfami, ale trzeba kolejny kabel w instalacji.
-
69. Data: 2021-01-26 06:46:37
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 25.01.2021 o 22:26, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Nie o to chodzi. Konstrukcja ładowarki w topologii DAB i z wektorowym
> prostownikiem z PFC na wejściu, zapewniająca możliwość pracy na
> szerokim zakresie zmienności napięć jednak jest kosztowna i trudna.
> Prościej zrobić ,,zwykły" PFC (jakby którykolwiek trójfazowy był
> zwykły) i ładowarkę w topologi phase-shifted full bridge.
No właśnie o to chodzi. To jest generalnie bez sensu. Jak samochód ma
jeździć, to trzeba go ładować z zewnątrz i energię zużywa. Jak ma robić
za powerbanka i stać to bez sensu jest go obudowywać samochodem a potem
go jeszcze komplikować.
--
Shrek
-
70. Data: 2021-01-26 09:40:16
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-01-26 o 00:25, Poldek pisze:
> W dniu 2021-01-25 o 09:27, T. pisze:
>> W dniu 2021-01-25 o 09:03, Poldek pisze:
>>> W dniu 2021-01-22 o 13:57, T. pisze:
>>>> W dniu 2021-01-22 o 11:30, ToMasz pisze:
>>>>
>>>>> 2. potwierdzają się moje słowa, że TERAZ elektryfikacja transportu
>>>>> jest możliwa, jeśli zamiast 20kwh na setkę, będziemy zużywali 2kwh,
>>>>> na setkę, czyli małe pojazdy elektryczne i równocześnie tiry na
>>>>> tory. czyli nie jest to prolbem ogniw, kabli, tylko ciasnych mózgów
>>>>> i wygodnych tyłków
>>>>> ToMasz
>>>>
>>>> TIRy na tory to fantasmagoria. Jeśli nie będzie jakichś nakazów, to
>>>> tego się nie da pogodzić z wolnym rynkiem - zawsze będzie drożej i
>>>> wolniej.
>>>
>>> Jak TIRy przestaną być dotowane, to wtedy będziemy mówić o wolnym rynku.
>>> Na razie w cenie paliwa do logomotyw są zawarte opłaty drogowe. TIRy
>>> nie pomoszą adekwatnych kosztów budowy i utrzymania dróg i
>>> infrastruktury okołodrogowej, a kolej płaci za tory i stacje 100% +
>>> podatki.
>>
>> Idąc tą drogą zadam pytanie czy kolej jest rentowna i czy przypadkiem
>> też nie jest dotowana? Ciekaw też jestem czy płaci podatek gruntowy od
>> linii kolejowych i innej infrastruktury?
>> T.
>
> Właśnie o to chodzi - kolej płaci za grunty, a TIRy nie płacą.
> Kolej kupując paliwo diesla do lokomotyw płaci opłatę DROGOWą.
> TIRy nie płacą za hałas, spaliny i niszczenie przestrzeni, którą zajmują
> drogi i infrastruktura okołodrogowa, a kolej płaci.
Ale przecież ciężarówki płacą za prawie wszystkie drogi, po których się
poruszają + podatek w paliwie. Trudno to precyzyjnie policzyć...
T.