-
31. Data: 2021-01-23 11:58:08
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-01-22 o 20:11, Myjk pisze:
> Fri, 22 Jan 2021 11:34:38 +0100, T.
>
>> Jedyna uwaga to taka, że
>> jak ktoś przyjedzie pod dom takim autem, to nie będzie czekał do późnej
>> nocy żeby ładować, ale każdy podłączy do gniazdka od razu. Więc pobór
>> mocy będzie pewnie największy koło godz. 18-19. A po 3-4 nad ranem
>> większość tych elektryków będzie doładowana.
>
> EVy są standardowo wyposażone w timery ładowania (a także
> ogrzewania/chłodzenia) i pozwalają wysterować kiedy ładowanie ma się
> załączyć, tj. np. po 22, nawet mimo podłączenia do gniazdka tuż po
> przyjechaniu do domu. Zewnętrzne timery też są, także sterowane ze
> smarkfona.
>
>> Idealnie byłoby wymyślić
>> jakiś system, który by równomiernie rozkładał takie ładowanie na danym
>> obszarze (żeby część właśnie zepchnąć na godziny wczesnoporanne), ale to
>> chyba na razie nie jest możliwe do zrealizowania.
>
> Taki system działał już dawno, znajoma w Wyszkowie tak dom ogrzewała, miała
> na poszczególne gniazdka (tam akurat miała podpięte grzejniki) puszczany
> prąd o konkretnych godzinach. Dzisiaj spokojnie można to zrobić łatwiej,
> jako że jest wszędobylski internet i urządzenia które za jego pomocą mogą
> się kontaktować z serwerem ZE i puszczać prąd kiedy trzeba.
>
OK, zatem wszyscy ustawią ładowanie na 22 :-) Szczyt zatem będzie od 22
do np. 2-3 w nocy.
Z punktu widzenia użytkownika, dopóki nie będzie miał w tym interesu
ekonomicznego, nie zmusi się go do korzystania z gniazdka o określonej
godzinie. A nikt nie będzie ciągnął dodatkowych kabli sterowanych z
podstacji do rozdziału zasilania. Słabo to widzę...
T.
-
32. Data: 2021-01-23 13:30:59
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-01-22 o 17:44, J.F. pisze:
> Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:600acbba$0$522$6...@n...neostrada.
pl...
> W dniu 2021-01-22 o 11:30, ToMasz pisze:
>
>> TIRy na tory to fantasmagoria. Jeśli nie będzie jakichś nakazów, to
>> tego się nie da pogodzić z wolnym rynkiem - zawsze będzie drożej i
>> wolniej. To się może opłacić tylko w ruchu międzynarodowym i to
>> dalekobieżnym, bo nikt rozsądny nie będzie wysyłał ciężarówki z
>> Berlina do Poznania koleją.
>> Prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce to 25 km/godz. Jest to
>> liczone od momentu wyruszenia pociągu. A gdzie czas oczekiwania na
>> załadunek? Ile trzeba jechać do najbliższej rampy załadunkowej? Jak
>> przetaczać wagony z delikatnym towarem na górkach rozrządowych?
>
> No i jak zmiescic wysokiego tira pod trakcja ..
>
>> No i policzmy - np. długi dystans - bo nikt na krótkim tak towaru nie
>> wyśle - powiedzmy z Gdańska do Katowic. 500 km. Ciężarówka jedzie 85
>> km/godz, co daje średnio 6 godzin jazdy + 1 godzina odpoczynku - razem
>> mamy 7 godzin.
>
> Nie bedzie tak, ze jednak troche dluzej, i w praktyce - dwa dni, bo
> obowiazkowe wypoczynki ?
>
Nie - odpoczynek 45 minut po 4 godzinach jazdy. Spokojnie razem z
odpoczynkiem 7 godzin.
>> Koleją - 20 godzin bez wspomnianego czasu na załadunek. A
>
> Przy czym osobowe pociagi jada 6-10h.
>
>> w tym czasie kierowcy i tak trzeba płacić, a siedzi gdzieś w wagonie
>> pasażerskim doczepionym do pociągu.
>
> No chyba, ze w ramach obowiazkowego wypoczynku ...
>
Odpoczynek w trasie zalicza się do czasu pracy. Płatnego.
>> Ps. ok. 15 lat temu PKP Cargo uruchomiło takie przewozy na/z Ukrainy
>> po szerokim torze. Niestety ekonomicznie było to nieopłacalne i
>> interes zawieszono.
>
> Tylko, ze ... jakby taki kierowca jadacy gdzies z daleka Niemiec
> zaladowal sie na jednej granicy, zostal przewieziony na druga i tam
> pojechal do celu gdzies na Ukraine, to rachunek jakby inny.
>
Nie ma żadnego problemu, żeby ładować samochody w Niemczech na wagony i
wyładowywać na Ukrainie. Jakoś nikt tego nie robi. Tak przewozi się
kontenery.
> Pasuje, pod warunkiem, ze by go PKP przewiozlo w czasie obowiazkowej
> przerwy, a nawet z 15h ma do dyspozycji.
> I jakby jeszcze po drodze zalatwic sprawy celne sie dalo i priorytetowo
> na Ukraine wjecha - moze nawet na torach skoro szeroki tor ...
>
No to rób biznes :-) Pomysł już masz...
>
> Jeszcze inna sprawa ze Gdanska do Katowic to towar moze kontenerem
> przejechac.
> Ale to moze i dobrze by dzialalo, jak sie ma bocznice w firmie,
> bo jak mam kontener zaladowac na tira, aby dowiezc do pobliskiego
> terminalu, potem czekac z niecierpliwoscia na przyjazd wagonu, ktory
> zajmie nie wiadomo ile, potem odebrac pilny telefon "kontener dotarl,
> prosze przyjechac po odbior, tylko natychmiast, bo nam terminal blokuje"
> ... a niech sp*, jak juz wsadze na tira, to jak piszesz - wieczorem
> bedzie u celu bez komplikacji.
>
> Niech PKP sama w ciezarowki zainwestuje, odbierze od klienta dostarczy
> do klienta :-)
>
> Choc Gdansk sie z portem kojarzy, port wlasna bocznice ma, kontener ze
> statku prosto na wagon, a tych pare godzin zwloki przy transporcie
> morskim to juz bez znaczenia.
>
Nadal mówimy o TIRach czy kontenerach? W kontenerach raczej nie przewozi
się tego, co przewozi się doraźnie ciężarówkami. A jak popatrzeć na
drogi to kontenerów jest stosunkowo mało ma drogach. Większość to auta z
plandekami, chłodnie i zwykłe naczepy zabudowane.
Wynajęcie kontenera to kolejne koszty, w sumie to nie wiem jakie...
T.
-
33. Data: 2021-01-23 14:14:47
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 23.01.2021 o 13:30, T. pisze:
>>> No i policzmy - np. długi dystans - bo nikt na krótkim tak towaru nie
>>> wyśle - powiedzmy z Gdańska do Katowic. 500 km. Ciężarówka jedzie 85
>>> km/godz, co daje średnio 6 godzin jazdy + 1 godzina odpoczynku -
>>> razem mamy 7 godzin.
Tu jest błąd. nawet po autostradzie średniej 85 nie wyciagniesz. Google
twierdzi, że osobówką 5 godzin.
--
Shrek
-
34. Data: 2021-01-23 15:29:33
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-01-23 o 14:14, Shrek pisze:
> W dniu 23.01.2021 o 13:30, T. pisze:
>
>>>> No i policzmy - np. długi dystans - bo nikt na krótkim tak towaru
>>>> nie wyśle - powiedzmy z Gdańska do Katowic. 500 km. Ciężarówka
>>>> jedzie 85 km/godz, co daje średnio 6 godzin jazdy + 1 godzina
>>>> odpoczynku - razem mamy 7 godzin.
>
> Tu jest błąd. nawet po autostradzie średniej 85 nie wyciagniesz. Google
> twierdzi, że osobówką 5 godzin.
>
>
To detale. Założyłem, że A1 będzie za chwilę gotowa. Wyjdzie +- 1
godzina. Targeo pokazuje średnią ok. 70 km/godz dla ciężarówek.
T.
-
35. Data: 2021-01-23 16:33:16
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 23.01.2021 o 15:29, T. pisze:
> To detale. Założyłem, że A1 będzie za chwilę gotowa. Wyjdzie +- 1
> godzina. Targeo pokazuje średnią ok. 70 km/godz dla ciężarówek.
W to już bardziej mogę uwierzyć. Tak czy inaczej z punktu widzenia
odbiorcy to będzie "na jutro", bo szansa, że się w normalnych godzinach
pracy wyrobisz z załadunkiem i rozładunkiem jest minimalna.
--
Shrek
-
36. Data: 2021-01-23 17:58:34
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-01-21 o 18:48, nadir pisze:
> W dniu 21.01.2021 o 17:44, Janusz pisze:
>
>> Maruda.
>
> Mówisz, że jest zajebiście i nie mamy się czym przejmować.
Nie wcale tak nie jest, mocy by może było, Jarek już Ci napisał że mamy
34GW mocy ale sieci mamy coraz bardziej niewydolne, PV i elektryki tylko
problem pogłębią.
--
Janusz
-
37. Data: 2021-01-23 18:37:01
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Sat, 23 Jan 2021 11:58:08 +0100, T.
> OK, zatem wszyscy ustawią ładowanie na 22 :-) Szczyt zatem będzie od 22
> do np. 2-3 w nocy.
> Z punktu widzenia użytkownika, dopóki nie będzie miał w tym interesu
> ekonomicznego, nie zmusi się go do korzystania z gniazdka o określonej
> godzinie. A nikt nie będzie ciągnął dodatkowych kabli sterowanych z
> podstacji do rozdziału zasilania. Słabo to widzę...
Przecież na liczniku można wymusić 2T w określonych porach. Nie wiem czy
wiesz, ale jest obecnie taryfa G13 i tu, jak sama nazwa mówi, są 3 strefy
cenowe.
--
Pozdor
Myjk
-
38. Data: 2021-01-24 11:26:36
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-01-23 o 18:37, Myjk pisze:
> Sat, 23 Jan 2021 11:58:08 +0100, T.
>
>> OK, zatem wszyscy ustawią ładowanie na 22 :-) Szczyt zatem będzie od 22
>> do np. 2-3 w nocy.
>> Z punktu widzenia użytkownika, dopóki nie będzie miał w tym interesu
>> ekonomicznego, nie zmusi się go do korzystania z gniazdka o określonej
>> godzinie. A nikt nie będzie ciągnął dodatkowych kabli sterowanych z
>> podstacji do rozdziału zasilania. Słabo to widzę...
>
> Przecież na liczniku można wymusić 2T w określonych porach. Nie wiem czy
> wiesz, ale jest obecnie taryfa G13 i tu, jak sama nazwa mówi, są 3 strefy
> cenowe.
>
No masz rację. Ale wyobraź sobie, że masz do naładowania auto. Ustawisz
ładowanie na 2 w nocy nie wiedząc, czy zdążysz całkowicie podładować,
czy na 22, kiedy zaczyna się tańsza taryfa? O to mi chodzi, że przesunie
się szczyt na 22, a nad ranem będzie dołek. Chodzi o równomierne
rozłożenie w ciągu nocy. No chyba że powstanie kolejna taryfa, np. w
godz. 2-6.
No i nie wiem, jak można cokolwiek wymusić na liczniku, zwłaszcza przez
elektrownię. Na razie to chyba są na tyle inteligentne, że podają
odczyt. I to wszystko.
Taryfa G13 to nadal 22-7 rano. Być może to nie jest trudne wprowadzić
kolejną taryfę, ale czy liczniki są na to przygotowane? Nie wiem. Akurat
mój synek pracował przy oprogramowywaniu liczników i z tego co
twierdził, nie jest to banalna sprawa. Trwało to sporo czasu, testowali
na bieżąco i wciąż były błędy (nawet ocierające się o prokuratora...).
Bujał się w tej firmie chyba dobrze ponad rok, a roboty i tak nie skończono.
T.
-
39. Data: 2021-01-24 15:04:08
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-01-24 o 11:26, T. pisze:
> W dniu 2021-01-23 o 18:37, Myjk pisze:
>> Sat, 23 Jan 2021 11:58:08 +0100, T.
>>
>>> OK, zatem wszyscy ustawią ładowanie na 22 :-) Szczyt zatem będzie od 22
>>> do np. 2-3 w nocy.
>>> Z punktu widzenia użytkownika, dopóki nie będzie miał w tym interesu
>>> ekonomicznego, nie zmusi się go do korzystania z gniazdka o określonej
>>> godzinie. A nikt nie będzie ciągnął dodatkowych kabli sterowanych z
>>> podstacji do rozdziału zasilania. Słabo to widzę...
>>
>> Przecież na liczniku można wymusić 2T w określonych porach. Nie wiem czy
>> wiesz, ale jest obecnie taryfa G13 i tu, jak sama nazwa mówi, są 3 strefy
>> cenowe.
>>
>
> No masz rację. Ale wyobraź sobie, że masz do naładowania auto. Ustawisz
> ładowanie na 2 w nocy nie wiedząc, czy zdążysz całkowicie podładować,
> czy na 22, kiedy zaczyna się tańsza taryfa? O to mi chodzi, że przesunie
> się szczyt na 22, a nad ranem będzie dołek. Chodzi o równomierne
> rozłożenie w ciągu nocy. No chyba że powstanie kolejna taryfa, np. w
> godz. 2-6.
> No i nie wiem, jak można cokolwiek wymusić na liczniku, zwłaszcza przez
> elektrownię. Na razie to chyba są na tyle inteligentne, że podają
> odczyt. I to wszystko.
> Taryfa G13 to nadal 22-7 rano. Być może to nie jest trudne wprowadzić
> kolejną taryfę, ale czy liczniki są na to przygotowane? Nie wiem. Akurat
> mój synek pracował przy oprogramowywaniu liczników i z tego co
> twierdził, nie jest to banalna sprawa. Trwało to sporo czasu, testowali
> na bieżąco i wciąż były błędy (nawet ocierające się o prokuratora...).
> Bujał się w tej firmie chyba dobrze ponad rok, a roboty i tak nie
> skończono.
> T.
Bo to źle postawiony problem jest, licznik jest licznikiem i niech nim
zostanie, to ile ma ładować wie ładowarka w aucie, tylko trzeba jej
dodać trochę programu aby podać ramy czasowe a ona wiedząc ile ma
ładować dopasuje czas startu ładowania, banał. Mam teraz pralke której
ustawia się czas zakończenia prania więc nie jest to problemem
zaimplementować w ładowarce. Wtedy obciążenie się wyrówna bo proste
ładowarki i te z auta z pustymi bateriami będą startować po 22 a te
które mają mniej do ładowania i odrobinę 'inteligencji' wystartują
później rozkładając obciążenie na całą strefę nocną.
--
Janusz
-
40. Data: 2021-01-24 16:00:53
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 24.01.2021 o 15:04, Janusz pisze:
> Bo to źle postawiony problem jest
To akurat żaden problem jest. W pewnym momencie liczba ładowanych
samochodów dojdzie do takiego poziomu, że nie będzie dołka w nocy i
przestaną mieć sens taryfy nocne.