  • 61. Data: 2015-01-09 03:31:05
    Temat: Re: Ekwiwalent przysłony dla małych matryc
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2015-01-07 21:43, mt wrote:
    > A ile razy miałeś wzorzec obiektywu 50 mm na ff w ręku?

    Nie mówimy o wzorcu obiektywu 50mm tylko o wzorcu optyki o takiej
    ogniskowej i co takie coś daje z określonym sensorem. A to jest koncept
    teoretyczny, a nie fizyczny obiekt - w przeciwieństwie do aktualnego
    wzorca kilograma.

    Standard wymyślono, żeby ułatwiać porównywanie systemów.
    Czy Tobie on w czymkolwiek przeszkadza? Chodzi tylko o jakąś
    ideologiczną niechęć? Masz sensor inny niż FF i czujesz się
    gorszy?
    Albo masz wrażenie, że producenci sprzętu uważają Cię za gorszego?
    To by było spójne z kolejną złotą myślą...

    > No i skoro to jest takie uniwersalne, to dlaczego producenci optyki pod
    > większe formaty niż 135 nie podają ekwiwalentów na tenże format?

    Widziałeś kiedykolwiek katalog producenta takiej optyki?

    http://www.phaseone.com/pl-PL/Camera-Systems/Leaf-Sh
    utter-Lenses/LS-Specifications.aspx

    http://www.mamiyaleaf.com/lenses.html

    http://www.ricoh-imaging.co.uk/en/645-mount/DA645-25
    mm-F4.html

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 62. Data: 2015-01-09 12:48:24
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2015-01-08 o 23:21, Sylwester Zarębski pisze:
> [...]
    >
    > [...]
    >
    > No i co z tego, że standardowa dla Ciebie to 30mm? Dla mnie 45mm, dla
    > innego 25mm.
    >
    > Poza tym powtórzę, to co inni już napisali. Ekwiwalent przydaje się przy
    > porównaniach różnych sprzętów, wręcz jest niezbędny, a nie dla napisów
    > na obiektywach, które są na nich najczęściej zbędne. Z jednego prostego
    > powodu, gdyż sprowadza wszelkie porównania do wspólnego mianownika,
    > który pozwala, uwaga: "porównywać".
    > Twój sposób, w zasadzie nie daje nic nikomu poza Tobą, więc jest mało

    A, to przepraszam, teraz dopiero widzę, że mówimy o kompletnie różnych
    zastosowaniach. Bo ja o orientacji we własnościach systemu, który się
    posiada i robi nim zdjęcia. Porównywanie różnych sprzętów to pewnie też
    fajne hobby, ale mnie akurat nie kręci.

  • 63. Data: 2015-01-09 13:52:07
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Fri, 09 Jan 2015 12:48:24 +0100, trolling tone wrote:
> [...]
    > zastosowaniach. Bo ja o orientacji we własnościach systemu, który się
    > posiada i robi nim zdjęcia. Porównywanie różnych sprzętów to pewnie też

    W sumie przy porównywaniu, to wystarczy ogarnąć, że standard to pi x
    drzwi przekątna klatki filmu/sensora.
    Ale widać to zbyt wielkie wymaganie, bo nawet tutaj paru klientów na
    ekwiwalenty jest :-)

    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 64. Data: 2015-01-09 14:41:20
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2015-01-09 13:52, Michal Tyrala pisze:

    > W sumie przy porównywaniu, to wystarczy ogarnąć, że standard to pi x
    > drzwi przekątna klatki filmu/sensora.
    > Ale widać to zbyt wielkie wymaganie, bo nawet tutaj paru klientów na
    > ekwiwalenty jest :-)

    Dokładnie, wystarczyłoby podawać matryca w formacie 28 mm, albo matryca
    w formacie 43 mm i od razu byłoby wiadomo co jest WA a co tele. A
    pamiętając jeszcze wymiary boków, to od razu też wiadomo co jest UWA a
    co nie.

    --
    marcin

  • 65. Data: 2015-01-09 15:01:17
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2015-01-09 o 14:41, mt pisze:

> [...]
    > w formacie 43 mm i od razu byłoby wiadomo co jest WA a co tele. A
    > pamiętając jeszcze wymiary boków, to od razu też wiadomo co jest UWA a

    Proste, a do niektórych nie dociera. Może zbyt proste?

  • 66. Data: 2015-01-09 15:40:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-01-09 o 13:52, Michal Tyrala pisze:

    > W sumie przy porównywaniu, to wystarczy ogarnąć, że standard to pi x
    > drzwi przekątna klatki filmu/sensora.
    > Ale widać to zbyt wielkie wymaganie, bo nawet tutaj paru klientów na
    > ekwiwalenty jest :-)

    Chciałbym przytoczyć, to co Krzysiek Halasa wyjaśnił: przetwornik
    oznaczony jako 1/2" oznacza sporo mniej niż 0.5". Przetwornik oznaczony
    1" oznacza dokładnie 1". Dlatego wartość cropa i w konsekwencji
    istnienie ekwiwalentu ogniskowej są przydatne. Jako amator,
    przeliczałbym jak radzisz, i sporo bym się pomylił.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 67. Data: 2015-01-09 15:47:59
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2015-01-09 15:40, Marek pisze:

> [...]
    > istnienie ekwiwalentu ogniskowej są przydatne. Jako amator,
    > przeliczałbym jak radzisz, i sporo bym się pomylił.

    Bo nie masz bladego pojęcia skąd się wzięły oznaczenia typu 1/2" czy 1",
    one wcale nie oznaczają przekątnej materiału naświetlanego.
    A tak przy okazji, to przekątna matrycy 1" wynosi niecałe 16 mm, więc
    daleko od stwierdzenia, że 1" to dokładnie 1", no ale to nic nowego, że
    nie wiesz o czym piszesz.

    --
    marcin

  • 68. Data: 2015-01-09 18:16:18
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Fri, 09 Jan 2015 15:40:15 +0100, Marek wrote:

    > Chciałbym przytoczyć, to co Krzysiek Halasa wyjaśnił:

    Ten co nie wie co to jest f-number?

    > przetwornik oznaczony jako 1/2" oznacza sporo mniej niż 0.5".
    > Przetwornik oznaczony 1" oznacza dokładnie 1".

    http://www.dpreview.com/glossary/camera-system/senso
    r-sizes
    Czwarta kolumna.

  • 69. Data: 2015-01-09 20:00:04
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-01-09 o 18:16, Michal Tyrala pisze:

    > http://www.dpreview.com/glossary/camera-system/senso
    r-sizes
    > Czwarta kolumna.

    A faktycznie - zasugerowałem się przykładem Krzyśka, gdzie podał wymiary
    zapisane jako ułamkowe 1/x, 2/3 etc wyłącznie. Chodziło o wymiar calowy
    przekątnej oczywiście (zamiast wymiaru boków w mm), a czy ułamek czy
    nie, to nie ma znaczenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 70. Data: 2015-01-09 22:27:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jan 2015, Marek wrote:

> [...]
    > przekątnej oczywiście (zamiast wymiaru boków w mm), a czy ułamek czy nie, to

    Raczej chodziło o tezę, jakoby oznaczenie 1" oznaczało 1 cal aktywnej
    części przetwornika. A nie 63% tego rozmiaru ;)

    Jest odwrotnie niż napisałeś - dla mniejszych przetworników "oszukanie"
    jest mniejsze! (biorąc pod uwagę że masa lampy rośnie gdzieś pomiędzy
    2 a 3 potęgą rozmiaru liniowego, w sumie nie takie dziwne).

    pzdr, Gotfryd