  • Data: 2018-06-08 12:41:27
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 08.06.2018 09:04, J.F. wrote:

    >To nie zmienia faktu, że 8251 posiada trzy wejścia zegarowe: TXC, RXC
    >CLK. Do dwóch pierwszych podłącza się sygnał z baudrate generatora.
    >CLK
    >ma być natomiast taktowany z zegara systemowego. W urządzeniach na
    >8080
    >podłączało sie tutaj wyjście zegarowe TTL układu 8224.
    >Chciałem jedynie wiedzieć skąd wziąć ten sygnał w systemie opartym na
    >6502. Do wyboru mam wyjście generatora (to samo, do którego
    >podłączone
    >jest wejście Fi0 procesora) albo jedno z wyjść Fi1 i Fi2.

    http://www.nj7p.org/Manuals/PDFs/Intel/205222-002.pd

    No i ciekawie pisza
    No external inputs or outputs are referenced to CLK, but the frequency
    of CLK
    must be greater than 30 times the Receiver or Transmitter data bit
    rates.

    ale w tabelce na stronie 15 (2-18) ... clock Period
    min 320, max 1350 ns. Czyli jakies 0.75-3MHz.

    >A w pecetach dodatkowy kwarc pojawiał się chyba tylko po to, żeby
    >można
    >było tam łatwo zastosować częstotliwość dzielącą się bez reszty do
    >standardowej prędkości portu szeregowego.

    Zapewne.
    Byc moze juz im tez chodzilo, ze systemowe zegary bedą rożnej
    predkosci, wiec nie mozna na nich polegac.

    >W moim przypadku nie ma to
    >wielkiego znaczenia, bo główny generator ma być napędzany kwarcem
    >4.032
    >MHz, który potem będzie dzielony przez 2 lub 4 (do wyboru zworką, w
    >zależności od typu procesora). Ta częstotliwość ładnie się dzieli na
    >potrzeby UART-a.

    Zalezy.
    Jak chcesz 1200, zegar ma byc *16, to sie dzieli ladnie przez 210.
    Jak chcesz 2400, to trzeba podzielic przez 105 ... i juz nie mozna
    najpierw podzielic przez 2.
    Jak chcesz 9600 ... to nie z tym kwarcem :-(

    Podobne rozwiązanie zastosowałem w projekcie na MCY7880.

    J.